Innflyvning, Tromsø

Polaris

Free Luigi
Innflyvning, Tromsø

I dag satt jeg oppi fjellet og var misunnelig på alle som var ute og fløy småfly. Men inn i mellom alle småflyene kom et Norwegianfly susende over hodet på meg og bikkja, og det har jeg aldri sett før. Flyene bruker vanligvis å fly over "byssiden" (der det står Skattøra og Gimle) for så å snu inn for landing. Jeg har aldri sett dem gå over Svarthammarvatnene (den røde linja jeg har tegnet inn).

iponder.jpg


Er dette en vanlig innflyvningsrute som ikke brukes så mye? Eller var dette et tilfelle med VMC forhold slik at de bare fløy "som de ville" inn for landing? Kan det være pga all "GA-trafikken"?
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Det er sjelden å se "storingene" ta den ruten der for å si det sånn. Men det er jo helt vanlig at Widerøeflyene som kommer fra Andenes kommer omtrent den ruten der når de skal lande fra nord.
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Virker som en visuell approach isåfall.

Angående GA-fly så har vel de max 1000 ft så langt inn. Ta et titt på VFR-Routes Light Aircraft and Helicopter for ENTC, så ser du meldepunktene for GA-trafikk (trekanter på kartet), og MAX høyde.
 
Last edited:
Re: Innflyvning, Tromsø

Mener jeg har opplevd begge rutene fra Sør for så å lande fra Nord.
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Jeg har selv opplevd dette et par ganger med DY; den virker også forholdsvis hyppig brukt ved avgang mot nord. Også begge ganger jeg var på BGO-flyet med WF brukte vi denne innflyvningen. Jeg trodde altså at det er relativt vanlig å bruke den.
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Som det blir sagt her så er den nok vanlig for Widerøe, men skjelden for større maskiner
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Så det er både en visuell innflyvning og en litt sjelden innflyvningsrute? Føler dette blir litt for vagt... :p

Avgang er en annen sak, da er det jo vanlig at de snur over kvaløya - men i en helt annen høyde. Mitt spørsmål går spesifikt på innflyvning, siden flyene flyr såpass lavt da. Jeg har utsikt mot området fra kjøkkenet og vil ikke påstå det er vanlig å se "jetfly" lavt over kvaløya.
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Hvis ikke ATC spesifiserer noen flygerute som skal følges på visual app, kan flyver fly hvor han vil. ATC skal kun separere fra andre fly, flyveren skal holde seg klar av bakken, og visuell innflyging er nettopp det, flyveren kikker ut av vinduet og flyr.

Kanskje han så en masse folk oppi fjellet der dere var, og tenkte det kunne være morsomt å fly den veien, for en gangs skyld.
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Jeg var i TOS forrige helg, med sas SK4432 den 19/3 da hadde vi den ruta du har tegnet inn på ankomst.
Har hatt den flere ganger tidligere også...

hurvert
 
Re: Innflyvning, Tromsø

Var en gang med et fly som hadde denne noe spesielle innflygninga:
rarinnflygning.jpg
[/IMG]
 
Last edited:
Re: Innflyvning, Tromsø

PSC TOS, den innflyginga er ikke nødvendigvis veldig spesiell :) Kommer man inn den ruta som Polaris opprinnelig skisserer har man relativt høyt terreng man må klarerer før man kan slippe seg ned i fjorden for å gå inn å lande. I din skisse kan crewet hatt en plan om å følge Polars "sin" rute, men de har ombestemt seg og i stedet fått lov til å krysse over plassen og øya og så gjøre en left downwind, base og så inn på finale. Kan være mange årsaker til at man har gjort det på den måten, innflygingen blir f.eks. noe snillere i forhold til nærhet til terreng og man får en mer jevn og slakere nedstigning (bedre passasjerkomfort), og man slipper å fly så langt nord før man kan slippe seg ned i fjorden. I tillegg kan trafikkforholdene har endret seg slik at ATC ønsket de over øya i stedet. Jeg har flydd begge varianter og hva som velges avhenger av flere faktorer, bl.a. hvilke vindretning/styrke man har i høyden slik at man kan legge seg der det blir minst turbulens, flyets vekt, høyde, hastighet, osv osv. Uansett hva som velges så er det ikke noe som er mer normalt enn unormalt da en visuell innflyging nettopp er en visuell innflyging :)
 
Back
Top