Innenrikslounge i Norge

Basse-HAU

ScanFlyer Gold
Heisann

Som jeg har Googlet litt gjenom og fant gamle flyertalk og "flyprat" tråder, der det henvises til stenging av lounge innenriks på OSL pga forbud mot bonuspoeng. Stemmer det at det er bonusforbudet som gjør at det ikke finnes lounge inneriks på norske flyplasser?

Hva om en aktør vil gi sine mest betalende kunder en god service?(ikke bonuspoeng men f.eks C klassebiletter). For meg, så blir det samme som om de som vil betale, får bruke VIP treminal på flyplasser. Hvordan kan staten frata ett slikt opplegg fra en aktør. Om ikke flyselskapene selv ikke vil ha det vekk da.

Innenriks lounge på OSL burde vært obligatorisk, etter min mening, da det er en del pax som er på gjenomreise, og da må de som oftest via OSL

Hvis jeg har forstått det rett, er det OSL (altså staten) som forbyr SAS å tilby Fast Track for innenrikspassasjerer. Er visst konkurransevridende...

Heisann

Som jeg har Googlet litt gjenom og fant gamle flyertalk og "flyprat" tråder, der det henvises til stenging av lounge innenriks på OSL pga forbud mot bonuspoeng. Stemmer det at det er bonusforbudet som gjør at det ikke finnes lounge inneriks på norske flyplasser?

Hva om en aktør vil gi sine mest betalende kunder en god service?(ikke bonuspoeng men f.eks C klassebiletter). For meg, så blir det samme som om de som vil betale, får bruke VIP treminal på flyplasser. Hvordan kan staten frata ett slikt opplegg fra en aktør. Om ikke flyselskapene selv ikke vil ha det vekk da.

Innenriks lounge på OSL burde vært obligatorisk, etter min mening, da det er en del pax som er på gjenomreise, og da må de som oftest via OSL

OSL har jo åpen lounge for alle , så kan vel ikke være pga bonuspoeng forbudet at man ikke har det på innenriks.

???? Hvor på innenriks finner du den loungen???

Som han skrev, så finnes det ikke på innenriks. SAS har vel vurdert at de ikke trenger det i konkurransen som finnes på innenriks. Hadde de ønsket så kunne man investert i det uten at bonuspoeng forbudet påvirker dette.

Er vel kanskje SAS som ikke ser lønnsomheten i det antar jeg. Jeg ser heller ikke det store poenget med lounge innenriks dog.

Men når THY har lounge på domestic i AYT så burde det kanskje vært en på OSL , hvis da behovet der er tilstede.

Jeg ser heller ikke helt behovet for det, selv om jeg reiser nesten ukentlig innenlands. De fleste forretnings og fullfleks reisende innenlands kommer så sent som mulig til flyplassen, så blir uansett minimalt med lounge tid. Da sitter man igjen med transferreisende, men med stadig flere direkteruter så er jeg usikker på behovet i fremtiden.

Også kommer kostnadene. Det er dyrt å drive lounge i Norge, for ikke snakke om at det ikke er plass. Og jeg tror heller ikke loungetilgang vil bidra til særlig økt salgt, slik at man ikke vil tjene noe penger på dette.

Flyselskap og flyplassene kan gjøre mye for å forbedre opplevelsen for de reisende, men jeg tror det er andre ting som er mer lønnsomt og effektivt enn å lage lounger

Og dette kommer fra undertegnede som f.eks er en "loungenisse" ;)

Manglende innenrikslounge på OSL har ingenting med bonusforbudet å gjøre. Det er heller ikke staten som har nedlagt noe forbud mot dette, og det samme gjelder fraværet av fast track for innenlandsreisende. Hva OSL har funnet på vet jeg ikke, men det er ikke et statlig vedtak.

Både SAS og Braathens hadde lounge på innenriksdelen tidligere, dvs. inngangen til loungen var før du gikk gjennom slusen til utland.

For SAS vedkommende ble vel den av praktiske årsaker flyttet, dels fordi det kom en stor butikk der, og del fordi man eks. ved forsinkelse ikke kom tilbake til loungen.

Braathens-loungen (som også ble brukt av BA, KLM m.v.) ble vel lagt ned når Braathens forsvant.

Jo, BA loungen lå innenfor Braathens loungen. Sistnevnte ligger der den såkalte Tapasbaren ligger i dag. (Er det Monolitten den heter?)

Har savnet freden og roen i den loungen mange ganger. Greit nok at de som har fast tilholdssted i Oslo ikke trenger loungen, men for oss fra provinsene var det deilig å kunne sette seg ned litt før flyet går med litt enkelt vått og tørt. Det er jo langt fra alltid at møtene passer med flytidene.

Den ble nedlagt fordi Braathens ikke ville bruke penger på dette lenger. Dette skjedde vel som en følge av at SAS tok over Braathens om jeg ikke husker feil.

BF:cool2

Jeg ser heller ikke helt behovet for det, selv om jeg reiser nesten ukentlig innenlands. De fleste forretnings og fullfleks reisende innenlands kommer så sent som mulig til flyplassen, så blir uansett minimalt med lounge tid. Da sitter man igjen med transferreisende, men med stadig flere direkteruter så er jeg usikker på behovet i fremtiden.

Også kommer kostnadene. Det er dyrt å drive lounge i Norge, for ikke snakke om at det ikke er plass. Og jeg tror heller ikke loungetilgang vil bidra til særlig økt salgt, slik at man ikke vil tjene noe penger på dette.

Flyselskap og flyplassene kan gjøre mye for å forbedre opplevelsen for de reisende, men jeg tror det er andre ting som er mer lønnsomt og effektivt enn å lage lounger

Og dette kommer fra undertegnede som f.eks er en "loungenisse" ;)

Har fått med meg at du er en stor loungenisse, så stoler på dine uttaleser her, men tenker da på at norsk innenriks er mye større enn f.eks danmark og Svergie, så burde vel behovet være her, ikke alle som bor i Oslo heller.
Det blir for det meste transferpax som enten kommer ifra andre norske eller utenlandske destinasjoner. Og som du nevner, så kommer som oftest forretningsreisende og full flex reisende i siste liten. Kanskje de her kunne lagt inn en Endelig Fredag i go gammel Braathens stil på loungeene innenlands :drink

Er det ikke mulig å komme inn i SAS loungen med innenriks billett.?
Går det ikke å gå ut av sikker sone igjen og inn igjennom sikkerhetskontrollen på nytt? For de med gullkort går jo dette fort.

Er det ikke mulig å komme inn i SAS loungen med innenriks billett.?
Går det ikke å gå ut av sikker sone igjen og inn igjennom sikkerhetskontrollen på nytt? For de med gullkort går jo dette fort.
Ikke så lenge OSL nekter innenrikspassasjerer å benytte Fast Track, samme hvilket kort- eller billettype du har.

Ikke så lenge OSL nekter innenrikspassasjerer å benytte Fast Track, samme hvilket kort- eller billettype du har.

Dette har da ingenting med fast-track å gjøre!

Grunnen er at SAS loungen ligger innenfor toll-sonen hvilket gjør at du ikke kan passere ut av tollsonen igjen uten å passere rød/grønn sone på ankomst. Og derfor kan du heller ikke passere inn i tollsonen uten å skulle reise ut av landet eller ankomme til landet. Hvis det var fritt frem, ville tollernes kontroll bli for vanskelig når de skal sortere ut hvem som kom fra utlandet og hvem som ikke gjorde det.

Husker det var noe oppslag for en del år siden om noen som kjøpte seg en fullpris billett til ARN eller CPH eller noe, for så å gå inn, kjøpe taxfree kvote, for så å unnskylde seg med at møtet var blitt avlyst, gå gjennom tolla, for så å få billetten refundert. Dette gjør det uansett ikke mer lovlig å ha med kvote gjennom tollen.

Om man kan komme inn i SAS loungen hvis man går på international transfers ved ankomst og så i loungen i stedet for å gå til innenriksterminalen, tør jeg ikke si om går. Men uansett gjør man jo noe man ikke skal hvis man går på international transfer når man egentlig skal til domestic?

Så da var det kanskje lettere å forstå hvorfor man ikke kan gå i SAS loungen med innenriksbillett.

BF:cool2

Dette har da ingenting med fast-track å gjøre!

Jo - det som påpekes er at det går fort å komme inn igjen, det gjør det ikke fordi man ikke har fasttrack når man har innenriksbillett. Så går man runden tar det tid.

Grunnen er at SAS loungen ligger innenfor toll-sonen hvilket gjør at du ikke kan passere ut av tollsonen igjen uten å passere rød/grønn sone på ankomst. Og derfor kan du heller ikke passere inn i tollsonen uten å skulle reise ut av landet eller ankomme til landet. Hvis det var fritt frem, ville tollernes kontroll bli for vanskelig når de skal sortere ut hvem som kom fra utlandet og hvem som ikke gjorde det.

Alle med billett kan gå inn på "Utland" på OSL, det er ingen adgangskontroll. Ulempen er at man må gå ut via tollen og inn gjennom security igjen, som det har blitt påpekt.

Jo - det som påpekes er at det går fort å komme inn igjen, det gjør det ikke fordi man ikke har fasttrack når man har innenriksbillett. Så går man runden tar det tid.
Alle med billett kan gå inn på "Utland" på OSL, det er ingen adgangskontroll. Ulempen er at man må gå ut via tollen og inn gjennom security igjen, som det har blitt påpekt.
Så da har man lounge adgang om man vil. Om man har f.eks 2 timers connection så kan det være verdt denne runden rundt OSL.

Back