• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Vi begynner med et enkelt spørsmål:

1) Hva har den vedfyrende LN-KOG til felles med DH.98?

2) Hva har vi her? Dette er en viktig hendelse i historien. Hvem? Hva? Hvor? Hvorfor? Alder ingen hindring...
Q116.jpg


3) I og for seg i sammenheng, men dog ikke. Hva er dette? Og hvem fløy dingsen?
Q117.jpg


Herfra er det hvem? hva? hvor? eller Selskap/flyvåpen - type - sted?

4)
Q118.jpg


5)
Q119.jpg


6)
Q120.jpg


7)
Q121.jpg


8)
Q122.jpg


9)
Q123.jpg


10)
Q124.jpg
 
Last edited:
Mine gjetninger:
1. Begge er avhengige av bjørk?
2. Gloster Javelin. Muligens i forbindelse med Rhodesias uavhengighetserklæring i 1965, deployert i Zambia.
3. Canadair C4 Argonaut. Mulig forbindelse, opptakten til Kuwaits uavhenighet i 1961, benyttet til å flytte britiske hærstyrker fra Kormaksar til Kuwait.
4. Nigeria Airways Vickers VC-10. I selskapets egne farger, kan det være den ene de eide selv mellom oktober 1969, og krasj i november samme år? Lagos?
5. HS/Avro/BAe HS.748....
6. C-160 Transall, og C-54, luftforsvaret i Sør-Afrika.
7.
8. South African Airways Boeing 707
9.
10. Westland Wasp.
 
Last edited:
Mye riktig, men fortsatt mange hull.

Er det for vanskelig siden det ikke bare er å gjøre et internettsøk? ;)
 
Vel, jeg ser at "ekspertisen" enten har juleferie eller har enorme hull i sin kunnskap. Jeg tar en kjapp status:

1) Bjørk er helt riktig. Mosquito er laget av bjørkefiner og LN-KOG foretrekker å fyre med bjørk ;)

2) Det er en Gloster Javelin FAW 9 fra 23 Sqd RAF som i all hast ble deployert til Ndola i Zambia i forbindelse med Rhodesias selvstendighetserklæring 11.11.1965. Interessant nok var det Salisbury Control som kontrollerte all trafikk i høyden i hele den gamle føderasjonen. Det hører også med til historien at RAFerne reiste via Malawi og Moçambique til Rhodesia for å feste med sine "motstandere" i RRAF som det fortsatt var. Traktoren eies av "Government of the Republic of Zambia" - alle offentlige kjøretøyer på den tida var registrert GRZ-

Q116A.jpg


3) Dette er en Royal Rhodesian Air Force Canadair Argonaut tilhørende 3 Sqd. Bildet er definitivt fra tidlig på 1960-tallet. Det er tre assegaier i rundellen. Etter at føderasjonen gikk i oppløsning var det bare en inntil 1970. RRAF var involvert i øvelser og operasjoner i Øst-Afrika, Midt-Østen og på Kypros. Hvor bildet er tatt vet jeg ikke.

Q117A.jpg


4) Ja, det er Nigeria Airways' 5N-ABD som de fløy med i hele tre måneder før det forulykket utenfor Lagos i 1969 - og før noen kommer med for mange kommentarer om afrikanske tilstander så het kapteinen Moore og kom til Nigeria Airways fra BOAC... Stedet er nok ikke Lagos, men London Airport som det het den gang.

Q118A.jpg


5) Ja, det er en HS.748 og bildet har vært vist før så det burde være "plane sailing".

6) Kanskje litt for kort tid siden denne var med. Det er en Transall C-160Z fra 28 skvadron Suid-Afrikanse Lugmag/South African Air Force. I bakgunnen er en C-54 som i dag står på Aviodrome - i alle fall inntil videre...

Q120A.jpg


7) Her er vi på D.F. Malan (som er oppkalt etter Daniel François Malan som var statsminister i Sør-Afrika da man innførte apartheid og ikke Adolph Gysbert "Sailor" Malan som var skvadronsjef på 74 Sqd RAF under Slaget om Storbritannia) i Cape Town (Kaapstad her i huset) på 70-tallet. Men det er ett fly til her. Selskap og type?

Q121A.jpg


8) Denne var muligens i enkleste laget. Det er en 707 tilhørende "spoories" (jernbanearbeiderne). SAL/SAA var opprinnelig drevet som en divisjon av Suid-Afrikaanse Spoorweë en Hawens/South African Railways and Harbours. Men hvor er bildet fra? Noen kaller det Afrika andre Europa - litt avhengig av om man ser geografisk eller politisk på det...

Q122A.jpg


9) Norge har også brukt disse kjerrene her, men ikke i denne bemalingen.

10) Det er en Westland Wasp, men hvem flyr dem? Hint: Man kan se rundellen under helikopteret ;)
 
Vår skandinaviske venn fra Bergen har nesten rett i at det er en F-86F. Det er en Canadair Sabre Mk 6 som skiller seg fra den amerikanske varianten med bl.a. annen motor.

Q123A.jpg


Royal Navy. Se på rundellen en gang til ;)
 
Det er riktig, men helt feil likevel, LN-KGL. SA Navy har ikke operert fly selv. Selv dagens Lynx som er merket SA Navy opereres av 22 Sqd SAAF. Dette er en av samme skvadrons Wasp HAS 1-maskiner med Castle of Good Hope-rundellen (opprinnelig Kasteel de Goede Hoop siden det var et nederlandsk fort bygd av VOC - Det ost-indiske kompani); på afrikaans heter det Kasteel die Goeie Hoop). Rundellen flyet står på derimot er den som ble brukt fra 1927-1947 og fargen i midten er oransje, ikke rød.

Q124A.jpg
 
Back
Top