• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ingen god SAS reklame...

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
I dagens DN er det to sider med eks-kollegaene til CK... Jeg synes ikke dette ble en heldig sak for SAS... Hovedinntrykket er at Revenue management bare evnter på å selge den første billetten Oslo-bergen til NOK 10.000,-!!! I dagens Norge med en suksessrik LCC konkurrent - tror jeg ikke dette gjorde SAS mer populært...
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

kanskje det var like greit at budet ikke hadde kommet på plass ennå - jeg må finne en avis....
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Sas Braathens vil melke forretningsreisende som kaster seg på flyene i siste liten.

DN.NO
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Det er vel dette Continental gjør på ruten mellom Oslo og New York, og som nylig ble beskrevet. Har SAS våknet?
Men enig i at dette neppe er særlig god reklame for selskapet, og ganske sikkert medfører at flere sjekker www.norwegian.no
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Heldigvis er det ikke manne bak uttalelsen, Terje Røli, som bestemmer i Sas Braathens.
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

det er faktisk Terje som bestemmer når det gjelder priser og tilbud. Og nå har jeg lest fulltekstversjonen på nett (en av fordelene med å abonnere på papiravisen), og jeg synes det var en god artikkel, men den hadde kanskje passet bedre i Airline Business eller ATW - i DN synes jeg nesten den ble FOR åpenhjertig. I løpet av dagen kommer alle nettavisene til å henge seg på og tabloidisere ytterligere (bare se på overskriften på DN.no!!). Særlig denne uttalelsen fra min gamle sjef var nok noe mer åpen enn jeg ville ha vært:
Eksempelvis styrer vi strengt i den forstand at vi nesten ikke tilbyr billetter i de rimeligste priskategoriene på morgenflyene ut av Oslo til eksempelvis Trondheim mandag til torsdag, sier Jørgensen.
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Enig... Dette blir det kanskje noen møter av på Fornebu i dag... Gavepakke til Kjos...
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Originally posted by CK


det er faktisk Terje som bestemmer når det gjelder priser og tilbud. Og nå har jeg lest fulltekstversjonen på nett (en av fordelene med å abonnere på papiravisen), og jeg synes det var en god artikkel, men den hadde kanskje passet bedre i Airline Business eller ATW - i DN synes jeg nesten den ble FOR åpenhjertig. I løpet av dagen kommer alle nettavisene til å henge seg på og tabloidisere ytterligere (bare se på overskriften på DN.no!!). Særlig denne uttalelsen fra min gamle sjef var nok noe mer åpen enn jeg ville ha vært:
Eksempelvis styrer vi strengt i den forstand at vi nesten ikke tilbyr billetter i de rimeligste priskategoriene på morgenflyene ut av Oslo til eksempelvis Trondheim mandag til torsdag, sier Jørgensen.
Men dette må vel være velkjent blant de reisende..at selskapene ikke tilbyr billigbilletter på forretningstidspunktene? Trodde "alle" visste det. Syntes det var flott gjort av "Terje" å være ærlig når han ble spurt.
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Jeg synes det var en grei artikkel - men i likhet med CK her så kan man kanskje vurdere enkelt sitater som litt i overkant åpenhjertige. Jeg reagerte også på overskiften knyttet til billetter til 10.000,-, men om man leser det som står der så er vel ikke den uttalelsen så veldig kontroversiell.

Noe av problemet med prising av flyreiser (og mange andre typer produkter/tjenester) må vel være at man i stor grad baserer seg på historiske data knyttet til etterspørsel. Når man nå i de senere årene har sett en kraftig fremvekst av LCC'er, hvor til og med de forretningsreisende velger slike selskaper, så kan historisk basert prising lede ganske galt av sted. Dvs. at man kanskje har sett en endring i preferansene til de reisende, noe som ikke reflekteres i de historiske data man har tilgjengelig. Dette er jo forsåvidt velkjente problemer i emprisiske analyser - det er lett å vise hva som har skjedd tidligere, men å basere seg på denne typen informasjon for å prise produkter i fremtiden kan gi "farlige" utslag i tider preget av strukturelle endringer i næringen.

Det er uansett interessant med slike artikler. Man kan kanskje også, om man vil være litt kynisk, se på denne artikkelen som et ledd i den kommende rettssaken om underprising på Haugesund-ruten...;) . Da er det bedre å fremstille saken som at man faktisk er ute etter å hente mest mulig ut av kundene, heller enn å fremstille det som om man ønsker å prise så lavt som mulig.
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Ja, nå er du da fryktelig kynisk, TOS. :)

Artikkelen var interessant, men overskriften er jo ikke til noen hjelp hvis SAS Braathens skal posisjonere seg som en seriøs konkurrent til NAS i deres marked. Likte illustrasjonen!
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Får da virkelig håpe at det her har vært en litt ivrig journalist.
I såfall noe av det dummeste SAS kan si til pressen og en gavepakke til Norwegian.

Hadde Kjoser'n vært O'Leary hadde de vel malt et fly med denne uttalelsen straks!
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Chess-gründer Idar Vollvik mener at SAS Braathens vil tape på å auksjonere bort de siste plassene på de mest attraktive ruteflyvningene. Gjør selskapet det så bytter han til konkurrentene.


Det er i Dagens Næringsliv (DN) at SAS Braathens-ansatte redegjør for at selskapet tjener gode penger på de siste plassene på attraktive avganger som morgenflyet mellom Oslo og Bergen.

- Dette virker rart, sier Chess-gründer Idar Vollvik til iBergen.no.

Vollvik, som ofte flyr tre - fire ganger på en dag, er selv storkunde hos SAS Braathens.

Taper på billettauksjon
Ifølge opplysningene DN sitter inne med vil SAS Braathens i løpet av de kommende tre årene auksjonere bort sisteplassene på de attraktive morgen og ettermiddagsflyvningene.

- Tull! De må være forutsigbare. Gjør de det så vil de tape på det, mens de andre selskapene vil tjene, mener Vollvik.

Bytter sporenstreks
Vollvik er per i dag en stor kunde hos SAS Braathens, men dersom de innfører auksjoner på disse billettene vil han se etter andre tilbydere.

- Da bruker jeg de andre, mer forutsigbare flyselskapene. Vi har nok å forholde oss til i dag uten at det skal være nødvendig å følge med på auksjonsprisene, konkluderer Vollvik, som forteller at han så langt ikke har opplevd å måtte punge ut store summer for flybillettene sine.

I følge sjef for Revenue Management Terje Røli i SAS Braathens medfører det ikke riktighet i påstanden om at selskapet ønsker å auksjonere bort billetter.

- Her har Dagens Næringsliv desket uttalelsene slik at de ikke fremstår slik jeg uttalte meg, hevder Røli overfor iBergen.no.
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Originally posted by Hurum


- Her har Dagens Næringsliv desket uttalelsene slik at de ikke fremstår slik jeg uttalte meg, hevder Røli overfor iBergen.no.

Det skulle ikke forundre meg om det er sant. Journalister har en egen evne til aa vri aa vende paa det folk sier saa de faar en sak ut av det:naughty:
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Originally posted by Hurum


Chess-gründer Idar Vollvik mener at SAS Braathens vil tape på å auksjonere bort de siste plassene på de mest attraktive ruteflyvningene. Gjør selskapet det så bytter han til konkurrentene.

Det kommer vel også litt an på hvilket alternativ man har.... Mellom Bergen og OSL er det sikkert et mindre problem å gå over til konkurrenten, men det er ikke et alternativ i alle sammenhenger. I tillegg er vel også konkurrenten ofte tilnærmet fullbooket på populære tidspunkt.

Det Røli vel sa, ifølge DN, var at det alltid er noen som har svært høy betalingsvilje for å være med akkurat en spesiell avgang. Da er det vel ikke vanskelig å se for seg at man kan auksjonere bort det siste setet til den som har høyest betalingsvilje. Man opererer vel også i dag med noe liknende, hvor f.eks. SAS tilbyr en sum penger/vouchers for å få noen til å stå over en overbooket avgang og øker denne summen helt til de får respons.
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Ja, det er saanne ting man faar i fleisen naar man er aapen i media ... :(
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Forretningsfolk lever selv av "revenue management" og under mantraen "tid er penger". Må de med et fly med kun én plass skjønner de at det koster ihht tilbud og etterspørsel. Jeg tror derfor næringslivet forstår denne filosofien, men turisten som ikke trenger å besøke tante Olga i Oslo før i morgen kan ta et senere fly til normal pris.
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Vel vel, hegnar.no har tabloidisert den ytterligere og der ligger det naa en artikkel med overskriften: "Spaar flyprisene til himmels":sarc

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=205077&cat=66
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

Og Kjoser'n feirer utspillet med i slippe billigbilletter fram til midnatt!

http://www.boarding.no/art.asp?id=19788
 
Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

10.000 kroner for en flybillett til Bergen?
Du skal alltid hjem, men ikke for enhver pris

- Ingen skal måtte betale 10.000 kroner for å fly til Bergen så lenge Norwegian er i landet. Vi tar næringslivet på alvor, og feirer dagens budskap fra konkurrenten med å legge ut 10.000 billetter til 196 kroner på alle ruter i hele Norge, sier adm. direktør Bjørn Kjos.

Billettene legges ut på Norwegians internettside fra kl. 1700 i dag, og salget varer fram til midnatt 12. januar. Reiseperioden er ut mars måned.

– Vi har for lengst tatt på oss rollen som garantisten for lave priser. Fra og med mai har vi 12 daglige avganger på Oslo – Bergen, og vi ønsker alle kunder hjertelig velkommen til priser som starter på knappe fire prosent av den prisen som i dag er lansert, sier Bjørn Kjos.



Fra www.norwegian.no
 
Back
Top