Ingen fordeler som EuroBonus Silver?

Det er kun en ting som flying blues er bedre paa enn EB ifm de vilkaarene Flight Deck er ute etter og det er elitebonusen. Ellers er vilkaarene akkurat de samme.

Business innsjekk, Priority security, ekstra bagasje, prioritet paa venteliste etc etc. Er vilkaar selvsagt verdens ledende allianse har.


FB ga noe som ingen andre europeiske bonusprogrammer ga, nemlig oppgraderinger på rekke og rad i US and A. Over 90% score som både gull og platinum. Helt topp når man bor i USA, men et elendig program når man bor i Norge og skyr KLM som pesten.

Jeg kommer til å holde liv i kontoen min til jeg får tømt de 240 000 poengene, men ikke mer enn det. Det eneste som egentlig kan være aktuelt er en tur med AF til SXM på biz.

Nå er vel hverken UA eller SK noe å hoppe i taket over for tiden, skal man tro diverse rapporter...
Jeg flyr ikke mer enn jeg må!
 
Poelsevev. Man faar slettes ikke loungetilgang med soelv hos KLM.

Så så, Tommy, ingen grunn til å bli så hissig...;) Jeg skrev mitt innlegg slik at jeg håpet at det skulle bli oppfattet som at jeg trodde at det var slik. Det var iallefall slik før i tiden når jeg reiste med KLM (men det begynner å bli noen år siden). Jeg ser av lenkene du viser til at FB er blitt dårligere enn det var før i tiden, og at loungetilgang ikke lenger er noe man får.
 
Ja ja, saann er det. er vel paa tide at noen begynner aa synge "The Flying Bluuuues" snart?? :P
 
Som vanlig glemmer man uttaksgrensene i de forskjellige bonusprogram. Har allerede vært på Tahiti i år for 80.000 poeng. Se på min øppkøømings, kun 60.000. Hvor mange Starmiles trenger man for å komme til samme plassen ? Godt over 100.000 . Noen som vet.

Over nyåret passerer vi 100.000 poeng igjen og tar vel ut en tur til Sydney.
Antar Star har en langt høyere grense dit.

Men fortsatt må vi brenne en god del EB poeng.. :rolleyes: Muligens MÅ vi fly SK for å passere en grense ??

For meg teller det å komme billigst i poeng til de plasser jeg liker. Dessuten
vil jeg aldri bruke poeng på turer i Europa. Som Tommy nevner, flyr jeg ikke via CDG eller AMS i Europa. Her blåser jeg i poeng og tar like gjerne SK eller LH med deres mikropoints. Bare pokker at FR ikke flyr på Rygge. Da hadde jeg blåst i alle allianser.:colgate:

Uansett en jævla dårlig forbindelse på sommertid i AMS er ikke å forakte og dra inn til byen !!

Vedr. Lounges så er jeg absolutt ingen ekspert på dette, men har vært i LH's FRA og MUC Gold lounges ( grunnet min kone :lol:). De er topp, men den nye Crown lounge til KL ved pier F i AMS slår alle. Ble heldigvis fortalt dette av en FB Platinum medlem/pendler i god tid. Den ved E skal ikke være så flott, og blir unngått.
 
AF-KLM (og alle andre flyselskaper) kan umulig tjene en eneste € på deg? Og det er nettopp slike 25% regelen hos mange selskaper er myntet på. Når du ikke bidrar til noe særlig kassa er du heller ikke ettertraktet som kunde (problemet er da også at 25% regelen ødelegger for endel andre også)
 
Last edited:
Someone, nettopp, er det ikke derfor vi BEGGE tok økonomisk utdannelse :exclaimation:colgate::colgate:

Man skal jo ha en mening med livet... Du har så rett, spesielt siden jeg blåser en lang marsj i C-klasse og heller ikke betaler poeng eller cash for oppgradering. Satt så godt i 10AB tur retur AMS-LIM ! :rolleyes:
 
Absolutt ikke... God nok plass og jeg sover alltid med crossed legs. Mye bedre enn å ha en seterygg opp i trynet. Forresten har faktisk sittet foran gardina på samme maskin og sov ikke godt...... Tar heller tre turer til LIM på 10AB enn en tur foran. Kjekt med dassen rett foran også.^_^
 
Det er betegnende at SAS sliter voldsomt med å komme opp med fordeler i sølv-brosjyren. Det skjer ikke stort før man har EBG. Hadde forøvrig aldri problemer med å sjekke inn i business-skrankene hos LH. Jeg var virkelig ikke klar over at det egentlig ikke går an, og ble aldri minnet på det.
 
Sendte en e-post til SAS ang. dette. Fikk dette svaret:

Hei,

Vi takker for henvedelsen.

www.staralliance.com - benefits: Star Alliance Silver Benefits:
- Prioritet på reservasjonsventeliste for betalendebilletter - ikke poengbilletter.
(Reservasjonsventeliste: venteliste gjort gjennom bookingsystemet før du kommer til flyplassen).
- Prioritet som flyplass stanby.

www.sas.no:
På våre sider informerer vi om det vi har som fordeler.
For Star Alliance og andre selskap må man klikke seg inn på deres sider.

Det finnes link til www.staralliance.com fra våre sider:
www.sas.no- EuroBonus - Om EuroBonus - Sølv:
Helt nederst til høyre, under den grå streken, link: Star Alliance.

På forhånd takk.



Med vennlig hilsen
 
Med så få (ingen) fordeler, er jo sølv ingenting å trakte etter.
Jeg foretrekker å ha status i et program som gir meg noe, og med mitt reisemønster med flere longhaul turer i året med jobben, hovedsakelig til USA og noe til Asia, er BAEC perfekt.
Jeg føler at jeg får noe igjen for statusen jeg har der. Lounge-tilgang og fast track er det viktigste for meg. Uten dette er det meningsløst.
 
Som vanlig glemmer man uttaksgrensene i de forskjellige bonusprogram. Har allerede vært på Tahiti i år for 80.000 poeng. Se på min øppkøømings, kun 60.000. Hvor mange Starmiles trenger man for å komme til samme plassen ? Godt over 100.000 . Noen som vet.

Over nyåret passerer vi 100.000 poeng igjen og tar vel ut en tur til Sydney.
Antar Star har en langt høyere grense dit.

Men fortsatt må vi brenne en god del EB poeng.. :rolleyes: Muligens MÅ vi fly SK for å passere en grense ??
Krever ikke FB markant høyere avgifter for sine bonusreiser? Tok en liten svipptur nedover i Europa med KL på poeng i augst, kun 25.000 (absolutt lavere enn EB), men betalte vel omtrent 2000 kr i avgifter. Koster sikkert enda mer på IC-reiser? Til sammenligning betalte jeg 408 kr i skatter og avgifter tur/retur ORD på poengtur med SAS i april (og kun 20.000 poeng takket være Valentines-tilbudet ;) ).

Jeg synes for øvrig det er helt greit å fly med KL, men må være veldig slitsomt å måtte innom AMS hver bidige gang. Har heller ikke spesielt sansen for den ekstra "avhørsprosessen" man må igjennom i AMS når man skal over dammen. Det skjer aldri med SAS.
 
Krever ikke FB markant høyere avgifter for sine bonusreiser? Tok en liten svipptur nedover i Europa med KL på poeng i augst, kun 25.000 (absolutt lavere enn EB), men betalte vel omtrent 2000 kr i avgifter. Koster sikkert enda mer på IC-reiser? Til sammenligning betalte jeg 408 kr i skatter og avgifter tur/retur ORD på poengtur med SAS i april (og kun 20.000 poeng takket være Valentines-tilbudet ;) ).

Interessant. Onkelen min har gullkort hos Flying Blue, og han reiser med KLM og Kenya Airways hver måned mellom Europa og Kenya/Tanzania. Han har sagt til meg at det stort sett ikke er så mye å tjene på bonusreiser med FB fordi han alltid må betale rundt 3000 kr. i avgifter. Da jeg reiste med SAS til Chicago på bonusreise i februar, betalte jeg også rundt 400 kr. i avgifter (i tillegg til 15.000 poeng). Noen som vet hvorfor man må betale så mye i avgifter hos FB?

Ellers: man velger det flyselskapet som passer reisemønsteret sitt best. Grunnen til at onkelen min flyr KLM er fordi de er mye bedre enn f.eks. Lufthansa på Afrika. For min egen del reiser jeg lite interkontinentalt, en god del rundt i Europa (stort sett fra Oslo) og litt innenriks. Dermed har jeg ikke så mye annet valg enn SAS, og evt. Norwegian ved noen tilfeller. Jeg kan liksom ikke begynne å fly med KLM og Air France fordi bonusprogrammet deres kanskje er bedre enn EuroBonus, det viktigste er jo tilgjengelighet, direkteruter, antall frekvenser og pris. Så får det heller være at SAS ikke har servering i Economy - sånne ting kommer uansett ikke først.
 
Last edited:
Jeg har sett det samme , spes. etter $ 147 oljen. Da har flere selskap lagt oljetillegget inn i taxes etc. som må betales på bonusreiser.

Der har SK en fordel . ( Dersom du da får tjent nok 25 % poeng til en reise ;) )

Men er du EB og tar ut en reise i Europa til MUC med LH , er flyprisen 110 kr og taxes etc 827kr den billigste varianten. Da er det tull å bruke bonuspoeng på en flyreise til kr. 110. Og det er vel fryktelig mange EB poeng som trengs dit..

Til Chicago har LH i dag taxes etc på 2446 kr. ( billigste sete kr. 2.550 ) Så honnør til SK for dette.

Man får håpe at snart dette blir reduserrt for alle selskap, uavhengig av allianse.
 
Man maa sammenligne epler med epler her. Flying Blues har tilpasset seg NWA sitt program i forbindelse med deres gode samarbeide. Derfor har Flying Blues mange likhetstrekk med mange av de amerikanske programmene.

Alle de amerikanske programmene krever 25K uansett intra Europa. Den store forskjellen er at ingen amerikanske flyselskaper krever fueltilleggene man gjoer her i Europa. Ser at du er voldsomt stolt over at du "kun" brukte 60K poeng til Hawaii med Flying Blues i signaturen din. Vel, ALLE de amerikanske programmene har det samme paa alle star partnere. Vi fly SAS i business hjem til jul, kosta 80K poeng t/r + MYE lavere skatter 60 dollar pp. Paa Reidarklasse koster det 50K t/r. Og det aa sitte paa kjipklasse hos KLM og AF til Hawaii er faen ikke verdt 60K poeng i min bok.

Saa for tusende gang, de europeiske programmene er for det meste gearet mot at folk som reiser mye paa dyrere billetter skal faa 3-6X saa mye poeng, mens de som reiser paa suverent billigste alternativ faar 25-50%. De amerikanske programmene gir 100% minimum, 100% i elitebonus, men kun opp til 150% for dyrere billetter. Og det er de Flying Blues gearer seg mot. Og dersom du sammenligner med de amerikanske programmene i Star (som jeg selvsagt er medlem i) blir Flying Blues en grunn til aa sing the blues.

Skal dog nevnes at det er jo opp til flyselskapene. Skal du f.eks. bruke EB poeng og ta ut reiser hos AC eller LH, maa du ogsaa ut med disse latterlige skattene.

Dersom man oensker aa tjene godt med poeng og reise paa billige billetter, samt tjene 100% hos de fleste, anbefaler jeg BMI Diamond Club. Poengene renner inn paa kontoen (1700 poeng pr. billeie hos Hertz bl.a.) og man kan ta ut reiser med cash & points, noe som er genialt. Billigst paa redemption er de ogsaa i Star.
 
Last edited:
Ventet på utbruddet dit Tommy, minner meg om Kilauea på Hawaii , konstant og steady ^_^. Særlig når FB kommer opp....

Reidar elsker Reidarklasse ( faktisk et nytt flott uttrykk for oss forumister :lol:^_^ ) og er mye mer happy på KL/NW/AF enn UA/SK og har ikke råd til noe annet.Hverken cash eller poeng. Alle mine reiser er betalt etter over 55 % norsk marginalskatt.

Muligens kan jeg kaste bort noen ekstra 10K poeng på en tur i ny og ne for å ha litt bedre rundt meg et fåtall timer hvor jeg sannsynligvis er sovende, men finner ikke ingen verdi i det.

Men tilbake til spørsmålet. Vi vil til Hawaii minst en gang i året fraOSL. Hvor mange poeng koster OSL-HNL med EB-poeng ??. Vi har en del som må brennes før 30. juni.

Svaret vil sannsynlig vise at 60.000 poeng i Reidarklasse hos NW/AF/KL blir en skikkelig bargain...:rolleyes:

I tillegg har jeg en tur til over påsken neste år. To turer til HNL med Skyteam gir over 60.000 poeng, nok til en gratistur.. Jeg kaller dette skikkelig god deal..

Spesielt i selskaper jeg liker bedre...
 
Last edited:
Jeg er 185 høy, veier 95 kg og trives med 31 ".. Liten kone fra Asia som gjør plassen bedre og jeg kan strekke beina sidelengs også...:lol::cool:
 
Men tilbake til spørsmålet. Vi vil til Hawaii minst en gang i året fraOSL. Hvor mange poeng koster OSL-HNL med EB-poeng ??. Vi har en del som må brennes før 30. juni.

Svaret vil sannsynlig vise at 60.000 poeng i Reidarklasse hos NW/AF/KL blir en skikkelig bargain...:rolleyes:

Nå vet jeg ikke om de 60.000 poengene du betalte for denne turen er for en eller to personer, men på eurobonus.no, koster en bonusreise 60.000 EB-poeng fra Norge til USA.. Så om du betalte 60.000 FB-miles per person, så hadde det kostet det samme hos SAS. De nevner dog:

Vi gjør oppmerksom på at flygninger med mellomlandinger kan gjøre bonusreisen dyrere enn beskrevet i tabellen.
 
Back
Top