• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Info om vestlandsradarene

Re: Radaren min må demonteres

En liten oppdatering :

Ute på Bru/Rennesøy sto antennen perfekt noen dager,
helt til kona i huset der begynte å protestere(støy, vibrasjoner pga vind, osv osv)

Det var mye bedre dekning sørover mot grensen Danmark/Tyskland.
Og nordover mot ENBR var dekningen merkbart bedre.

Men så skulle de i huset plutselig skifte kledning og takstein på huset sitt,
alt ble berstemt etter at vi sleit opp antenne på radiomasten hans.
Så det var den gleden, men han har tilbudt seg å montere den opp igjen når huset er ferdig (aner ikke når det blir)
Idag hentet eg utstyret hjem igjen, men har en ny plass på Stangeland Sandnes. Der venter vi på at Lyse skal blåse fiber.
På denne adressen har jeg frie tøyler til å gjøre som jeg vil,
må bare vente på Lyse, da er det gjordt på noen timer å montere antennen igjen :drink :drink

Bedre plassering av Bergensantenna er heller ikke på plass enda :-(

Vertskap til boksen som nå står på gjesteværelset mitt ønskes fortsatt. Fortrinnsvis ytre Oslofjord eller Nord-Norge.

Bedre plassering av Bergensantenna er heller ikke på plass enda :-(

Vertskap til boksen som nå står på gjesteværelset mitt ønskes fortsatt. Fortrinnsvis ytre Oslofjord eller Nord-Norge.

Kan en plassering på Tofte i Hurum være aktuell ?

Hei

Er det slik å forstå at en SBS-1er kan plasseres i feks en antenne mast på et fjell, kun med nettverkskabel i ethernet porten,( uten ekstern strømforsyning ) og deretter kan den fjernstyres fra hvilken som helst pc som har tilgang til den via internet?. Får boksen liksom strøm nok til å kunne brukes via Ethernet porten..? Håper dere skjønner spørsmålet mitt..?

\\ flylow

Er det slik å forstå at en SBS-1er kan plasseres i feks en antenne mast på et fjell, kun med nettverkskabel i ethernet porten,( uten ekstern strømforsyning ) og deretter kan den fjernstyres fra hvilken som helst pc som har tilgang til den via internet?. Får boksen liksom strøm nok til å kunne brukes via Ethernet porten..? Håper dere skjønner spørsmålet mitt..?

Nei, den må kobles til en batterieliminator også. Ikke umulig at en fingernem person kan få til noe med de ubrukte lederne i en ethernet-kabel og PoE, men i utgangspunktet må du ha strøm.

Last edited:
Via Ethernet så trenges ingen strøm,
kun en pc som står hvor som helst, henter info via IP-adressen der antennen
eventuelt måtte stå

Hei

Ja da fikk jeg 2 forskjellige svar. Hvilken av svarene er korrekte..? Jeg håper at svaret fra " Lennart" er riktig..?

SBS-1er kräver ström. Antagligen genom USB eller om man kör genom Ethernet så behövs 12V/0,5A transformator. SBS-1er har ej stöd för PoE.

Kör man USB så ska datorn stå max 3 meter ifrån SBS-1er. Denna dator kör Basestation + Flightradar24.com software.

Kör man Ethernet så kan man koppla sig till boxen från valfri dator/IP-adress. Datorn kan stå 1 meter, 100 meter, 100 km eller 10.000 km bort och på den kör man Basestation + Flightradar24.com software.

Last edited:

Kanskje.

Jeg ser at både Rygge og Torp mister dekning ganske tidlig, samt at det er et par ustabile mottagere som dekker sørlandskysten.

Tror jeg kan tilby en plassering med fri sikt øst-syd-vest , antennehøyde 30moh syd på Hurum om det skulle være av interesse så send PM.

Tror jeg kan tilby en plassering med fri sikt øst-syd-vest , antennehøyde 30moh syd på Hurum om det skulle være av interesse så send PM.

Det har dukket opp et par aktuelle plasseringer de siste dagene. Jeg skal se litt på det og ta kontakt på PM.

Skulle akkurat til å poste .... bra! Da mangler bare flytrafikken! :colgate:

neida - just kidding, men det er tydelig mindre aktivitet enn vanlig ...

Back