Infant og bagasje med LH og UA

A346

ScanFlyer Silver
Skal ut å reise med baby for aller første gang, og turen går til MIA med LH og hjem fra EWR med UA. Med LH er bassinet bekreftet, på hjemturen med UA ligger det inne en request. Kun seter for oss to voksne. Vi lurer imidlertid på å ta med oss bilsete hjemmefra slik at vi slipper å leie det sammen med bilen, og da har vi dessuten mulighet for sikker transport JFK-NYC-EWR. Bestiller da også i tilfelle 3 seter fra RSW-JFK med JetBlue slik at snuppa kan sitte i eget sete på denne strekningen.

UA aksepterer enten bilsete eller portable stroller som ekstra bagasje for infant. (http://www.united.com/web/en-US/content/travel/baggage/infant.aspx) Finner ingen tilsvarende info for LH. Noen som vet hva LH’s policy for ekstra bagasje for infants er?

Kan bilsetet pakkes godt ned i en stor bag og sendes som ordinær innsjekket bagasje, eller
må/bør den sendes som spesialbagasje for å unngå skader?

Andre tips til langtur med 5 mnd gammel frøken tas i mot med takk!

Mitt tips er å ikke sjekke inn barnesetet, men ta det med helt til du går ombord. Informer personalet ved gate/flyet, så kommer det noen fra bakkemannskapet og laster det inn på flyet for deg. Da er du helt sikker på at setet faktisk kommer frem. Forhør deg hvorvidt du får setet tilbake ved gate eller på bagasjebåndet, da dette varierer noe fra selskap til selskap.

Eget sete til småen er gull - også på kortere flighter.

Beste tips mht. flyturen: Vær uthvilt og mett på forhånd!
Del gjerne inn flyturen slik at én hele tiden har "hviletid" (man hjelper selvsagt hverandre ved total nedsmelting). Forsøk å time mating til boarding/takeoff og ev. landing, da det roer ned barnet. Ellers sover de jo for det meste når de er fem mnd, så det går nok veldig bra.

Noen som vet hva LH’s policy for ekstra bagasje for infants er?Kan bilsetet pakkes godt ned i en stor bag og sendes som ordinær innsjekket bagasje, eller må/bør den sendes som spesialbagasje for å unngå skader?

LH: 1 x 23 kg + 1 collapsible stroller/carrying basket/car seat

Spesial-bagasje er akkurat det samme som vanlig bagasje når det gjelder hvor ømtålelig det er, planlegg deretter. Spesial-bagasje er bagasje som av bagasje-anleggets beskaffenhet ikke kan håndteres som vanlig bagasje, og er derfor noe som varierer lokalt per flyplass.

Da er du helt sikker på at setet faktisk kommer frem. Forhør deg hvorvidt du får setet tilbake ved gate eller på bagasjebåndet, da dette varierer noe fra selskap til selskap.

Det første er feil. De fleste AHL'ene (bagasje-rapport for forsinket bagasje) for "infant-utstyr" kommer når de er "sjekket inn" ved gate. Alle flyselskaper har omtrentlige samme prosedyre for innsjekk av babystoler/vogner/o.l. fra ordinær innsjekk, men hvordan de blir behandlet ved utgangen varierer i stor grad. Som passasjer må du dermed forholde til og forhøre deg med de lokale prosedyrene. Du må ta hensyn til lover/regler, om maskin/håndskrevet tag blir brukt, om gjeldende selskap har etablerte prosedyrer for slikt, og at du er tidsnok ved utgangen så ikke du holder igjen avgangen, da det tar tid å få gjenstanden til tarmac og ombord.
De fleste store selskapene har prosedyrer for dette, men din destinasjon kan forby at all bagasje fra hold kan taes til CSRA, du risikerer dermed å gå til beltene (dermed også immigration/security). Dessverre så er min erfaring at handlingagenter rundt i verden har varierende kunnskap om dette, og at det er en hovedgrunn til at sjansen er større for at slik bagasje blir igjen.
Dette ble en stor avhandling ser jeg, og ting fungerer stort sett bra. Men det var et svar til påstanden "helt sikker" over. Ta slikt med til gate kun om du ikke har andre alternativer. Om du gjør det forhør deg nøye med reglene for hvor langt den er sjekket inn og hvor du skal hente den, sett deg inn i forskjellen mellom delivery-at-aircraft og vanlige automatiske routing-tagger.

Takk for svar! Fant ut i går kveld at vårt barnesete ikke er godkjent av FAA for bruk ombord, kun beregnet for trepunktssele, så da er jakten i gang på finn.no etter et billig FAA-approved sete. Egentlig helt greit, da trenger vi ikke å risiskere å ødelegge vårt faste sete under transport.

Vet ikke om det gjelder avreise med LH men SAS nektet oss å ta med reisetrille til gate sist gang vi reiste fra OSL. Henviste til nye regler og at det ble for mye jobb for personalet ved gaten å sjekke inn der. Vi kunne jo få låne en trille ved "servicesenteret rett etter sikkerhetskontrollen" (den var god.... det ligger jo helt nede ved passkontrollen!!).

På hjemmesiden sier de:

"Hvis plassen om bord tillater det, kan du ta med en liten "paraplyvogn" (klappvogn) uten kostnad i kabinen. Vognen må ikke veie mer enn 8 kg og må kunne legges i bagasjehyllen om bord. Paraplyvognen regnes da som din ene håndbagasje. SAS forbeholder seg retten til å sjekke inn paraplyvogn ved gate, dersom det ikke er plass i kabinen.

Litt vanskelig å ta den med ombord når man ikke får lov å ta den med til gate en gang.

Tilbake fra WAW med det såkalte "lavserviceselskapet" Norwegian var det ikke noe problem å ta med hele veien til flyet (inkludert bussen ut).

Det første er feil. De fleste AHL'ene (bagasje-rapport for forsinket bagasje) for "infant-utstyr" kommer når de er "sjekket inn" ved gate. Alle flyselskaper har omtrentlige samme prosedyre for innsjekk av babystoler/vogner/o.l. fra ordinær innsjekk, men hvordan de blir behandlet ved utgangen varierer i stor grad. Som passasjer må du dermed forholde til og forhøre deg med de lokale prosedyrene. Du må ta hensyn til lover/regler, om maskin/håndskrevet tag blir brukt, om gjeldende selskap har etablerte prosedyrer for slikt, og at du er tidsnok ved utgangen så ikke du holder igjen avgangen, da det tar tid å få gjenstanden til tarmac og ombord.
De fleste store selskapene har prosedyrer for dette, men din destinasjon kan forby at all bagasje fra hold kan taes til CSRA, du risikerer dermed å gå til beltene (dermed også immigration/security). Dessverre så er min erfaring at handlingagenter rundt i verden har varierende kunnskap om dette, og at det er en hovedgrunn til at sjansen er større for at slik bagasje blir igjen.
Dette ble en stor avhandling ser jeg, og ting fungerer stort sett bra. Men det var et svar til påstanden "helt sikker" over. Ta slikt med til gate kun om du ikke har andre alternativer. Om du gjør det forhør deg nøye med reglene for hvor langt den er sjekket inn og hvor du skal hente den, sett deg inn i forskjellen mellom delivery-at-aircraft og vanlige automatiske routing-tagger.
Jeg skal ikke påberope meg ekspertkunnskaper innenfor dette feltet, men kan konstatere følgende basert på erfaring (gjelder til/fra USA med SAS, Swiss og Lufthansa):
- Ordinær innsjekket bagasje forsinkes/kommer ikke med i 10-15% i tilfellene
- Har aldri opplevd at drop-ved-gate ikke kommer frem, men ja, noen ganger hentes det ved flyet ved ankomst, andre ganger på bagasjebåndet

Jeg sørger for å få tag-et bilsetet ved innsjekk, slik at jeg slipper å stresse gatepersonell ved boarding. Noen ganger får jeg også bilsetet med ombord, dersom kabinbesetningen gir grønt lys. Det samme gjelder paraplyvogn. Hva angår SAS' regler har jeg aldri opplevd problemer med det (muligens p.g.a. EBG?).

Når det gjelder innenriks i USA, er det meget gode rutiner for drop-ved-gate av bagasje. Der får man alltid bagasjen tilbake på utsiden av flyet ved ankomst. Et atskillig bedre alternativ enn å sjekke inn på vanlig måte, i mine øyne.

Men igjen, jeg er ingen ekspert, så det kan godt hende jeg bare har vært heldig.

Edit: Drop-ved-gate er noe misvisende begrep. Man levererer jo bagasjen ved flyet (ev. på gatebroen), men prinsippet er det samme ;)

Last edited:
Back