• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Indirekte konsekvenser

LN-FOC

ScanFlyer Blue
Norge har jo det siste året gjort seg fortjent til tittelen som Europas bananrepublikk hva angår luftfart... kronisk flygeledermangel, milelange køer i sikkerhetskontrollen, et bagasjeanlegg på hovedflyplassen i (tydeligvis) elendig forfatning, landets største flyselskap i intens krangel med seg selv, handlingselskap som "hevner seg" etter å ha tapt en åpen og fair anbudskonkurranse, and the list goes on....

En tanke som slo meg her for litt siden er hvilke konsekvenser dette (indirekte) har for SAS Braathens. SKBU vil jo gjerne sluse flest mulig av sine internasjonale passasjerer gjennom sin hub i Oslo. Jeg må imidlertid innrømme at jeg for min egen del bare ønsker å komme meg ut av landet fort som f.... Jeg bor i Trondheim, og velger dermed KLM (evt Widerøe) som bringer meg kjapt og greit ut av landet. Den såkalte mannen i gata er kanskje ikke så bevisst på dette, men de som flyr ofte (og betaler mye) har jo en viss interesse av å minimere risikoen.

Vet ikke om mange andre tenker slik, men alt bråket i det siste har kanskje en indirekte konskvens for SKBU???? Folk velger bort Oslo som transittlufthavn til fordel for Amsterdam eller København. Er klar over de siste tallene som ikke viser en nedgang for SKBU, men dette skyldes kanskje SKBUs dominerende posisjon innenlands, og ikke evt på utenriksflyvninger???

Replying to Topic 'Indirekte konsekvenser'

Man skulle vel tro at flyselskapene vil ønske å stille de rette organer til økonomisk ansvar for problemene; dvs. at Avinor/OSL osv. må få "kjenne" hvilke økonomiske konsekvenser deres disposisjoner har. Jeg har stilt spørsmål om kontraktsforholdet mellom flyselskap og flyplasser i en annen tråd så får vi se om noen kan opplyse oss om slik ansvarliggjøring er innenfor rammen av kontraktene.

Folk velger bort Oslo som transittlufthavn til fordel for Amsterdam eller København.

Paa dette omraadet har historien vist at paxen har en hukommelse paa linje med bikkja mi .. 16 sekunder.

problemene bidrar iallefall til økt oppslutning om direkterutene. På en del reisende jeg snakker med, er det faktisk utvalget av direkteruter som avgjører hvor de reiser - fordi de ikke vil ha hasselet med flybytte.

Har SKBU noen form for policy om at de ønsker mest mulig trafikk via Oslo? Nå er det vel bare rutene fra Bergen og Stavanger til London, samt noen få ukentlige avganger fra hist og pist til Spania, som ikke går via Oslo.

Back