Siden bordingen brukte 3 dører hadde First en egen inngang og vi gikk da en dør nr 2 på flyet.
Vel ombord på flyet ble vi møtt av flere kjempehyggelige flyvertinner og en mann (husker ikke hva mannlige flyvertinner kalles igjen) som viste oss veien fram til sete 34 J-K. Satte oss ned og gjorde oss klare til den nesten 13 times lange flytur østover og en god del sørover. Det første jeg la merke til var de store vinduene og den store avstanden mellom setet og vinduet. Vinduene er egentlig bare lureri siden selve vinduet er ikke noe merkbart større en på andre fly, men siden veggen er så tykk og åpningen er vinklet virker det bare så mye større. Vanligvis er fordelen med vindusplass at man kan legge puta mellom setet og veggen, men det gikk velig dårlig her. Hadde bare endt opp med at personen bak hadde fått en pute til…
Var store og fine hyller til å ha bagasjen i.
Skjermen var ganske stor og fin. Denne skal jeg sitte og glane på i ganske mange timer frammover...
Her er mellomrommet som jeg syntes var alt for stort…
Ett takpanel.
Taxingen fram til rullebanen var ikke nevneverdig spennende, men man ser fort hvem det er som er sjefen på LHR. Er BA fly i alle retninger man ser her.
Selve avgangen var veldig stille og rolig, trengte ikke lange rullebanen for å komme opp i luften heller, men det er ikke så rart med de store vingene da.
Vi tok av på den søndre rullebanen og krysset motorveien M25 nokså fort, svingte rolig nordover og forsatte over nord London mot Amsterdam. Turen over Europa var ca sånn her:
Amsterdam-Hannover-Berlin-Kiev og videre til Turkmenistan…
Masse fly fra BA og den nye terminal 2 i bakgrunnen.
Noen sekunder etter at vi forlot jorda.
Tok ikke mange minuttene etter avgang før underholdningssystemet KrisWorld ble skrudd på så man kunne velge blant massevis av forskjellig typer underholdning. I setet foran var det ett magasin hvor alt av underholdningen stod. Alle filmen og seriene osv hadde ett 3 sifferet tall som gjorde at man fort kunne finne fram hvis man ikke ville trykke så mye på fjernkontrollen. Selve systemet var valdig lett og navigere, men var litt tregt og hakkete til tider.
Noe av det bedre med KrisWorld var det at hvis man gikk ut av filmen når man så på den og tittet på kartet eller noe. Så startet filmen på det punktet du gikk ut av den.
Ellers så var det mer en nok av filmer og tv serier å velge mellom på denne turen. En passe blanding av nye og gamle filmer.
Som alltid når jeg er ute og fly på langturer skjer det noe med underholdningssystemet på turen. Systemet måtte restertes etter en del timer i luften og det tok rundt 10-15 min. Det mest irriterende var at jeg var midt i en film og måtte spole meg fram igjen…
Ikke ett ukjent syn når jeg er ute og reiser.
Så kan vi ta en rask tur innom maten til Singapore Airlines.
Startet med og få utdelt ett lite hefte med forklaring på hva vi fikk og spise på denne turen. Husker ikke helt hvor lang tid det tok før vi fikk første matbit, men tiden gikk veldig fort siden det var så mye spennende på skjermen på setet foran.
Utenom serveringen så var det bare og “plinge” så kom de med en gang og lurte på hva du ville. Drikke gikk de rundt med veldig ofte noe som egentlig var ganske greit.
Hvis man fikk anledning til og gå litt rundt så var det bare å hente mat og drikke bak i flyet.
Maten jeg valgte til det første måltidet var Chicken korma, mens faren min valgte Stir fried beef.
Kyllingen min smakte veldig godt til og være flymat. Tror faren min var fornøyd med maten sin også, glemte og spørre han…
Bilder av heftet vi fikk med forklaringer om maten...
Maten til faren min...
Maten min...
Utover kvelden/natten fløy vi over Afghanistan og har dermed ett spørsmål til alle dere her inne.
Hvorfor ble lysene utvendig på lyet skrudd på like før grensen til Afghanistan og av igjen når vi kom over grensen til Pakistan igjen???
Fikk også med meg lyn og torden vær fra lufte for første gang når vi var over Afghanistan, noe som var ganske kult og se på.
Kan ha vært bomber siden det er ett krigsområde, men satser på at det var lyn som lyste opp skyene.
Ellers så var det en rolig og fin tur med litt turbulens når vi var over India ett sted. På det tidspunktet var jeg ute og gikk meg en liten tur på dette store flyet. Tok meg en liten tur opp i 2etg og tittet, men syntes ikke det var så veldig spennende så gikk ned den ovale trappen igjen. Syntes turbulensen var veldig mye kraftigere bak i flyet enn foran vingen der vi satt, men det er vel sikkert normalt.
Landingen var ikke veldig hendelsesfull, bortsett fra at temperaturen i Singapore var så høy at det ble kondens på hele flyet. Ble med andre ord møtt med noe som så ut som skikkelig tett tåke.
Det aller beste med A380 er lydnivået, eller mangelen på støy. Selv ved avgang var det ikke noe plagsom motorlyd i det hele tatt. Foruten om at setene var litt langt unna veggen på flyet så er dette helt klart den beste flyturen jeg har hatt.
Noen flere bilder fra flyturen til Singapore:
Litt av en do.
Velkommen til Singapore
Hjemreisen kommer litt senere, så er bare og kommentere imens...