Il-96 fra Aeroflot totalskadd i brann i Moskva

Re: Il-96 fra Aeroflot totalskadd i brann i Moskva!

Au-da.. Triste saker. Spennende å se hva som kan være årsaken. Er vell heller sjeldent at fly som er stored tar fyr helt uten videre.
Er vell flere som vil spekulere i forsikringssvindel, men håper og tror at Aeroflot vett bedre.

Last edited:

Trist :cry: Hadden en flott tur fra PKC til SVO i denne for noen år siden.

Uansett tror jeg vi kan utelukke forsikringssvindel. For det første er vel ikke økonomien til SU så gal, og de har nok noen gode kontakter i Kreml dersom behovet for mer penger skulle oppstå. Og for det andre så er vel markedet for disse maskinene så og si ikke-eksisterende. Tror nok verdien på dem derfor ikke er nevneverdig høyere en det de vil få hvis de sender dem til hoggeren.

Kanskje like greit at dette skjedde på bakken uten passasjerer. Utrolig hvor lenge disse tvilsomme flyene skal trafikkere rundt om kring..

Skal holde meg tilbake og ikke legge ut link til B787en som tok fyr på bakken i LHR...

Skal holde meg tilbake og ikke legge ut link til B787en som tok fyr på bakken i LHR...

Det er vel litt forskjell på de to hendelsene da... 787'en hadde landet for noen timer siden, mens Il96'en har stått i ro i ca. to måneder... om det er samme årsak må vi nok da vente med...

Kanskje like greit at dette skjedde på bakken uten passasjerer. Utrolig hvor lenge disse tvilsomme flyene skal trafikkere rundt om kring..

Helt sant at det var fint at det skjedde på bakken. SU hadde sin siste flight med Il-96 den 30. mars i år, så de flyr ikke lenger.

Siden du tydeligvis har god greie på det, vil jeg gjerne at du forklarer hvorfor disse flyene er "tvilsomme". Il-96 har fløyet passasjerer siden 1993 uten alvorlige ulykker, så rent statistisk sett er de langt fra tvilsomme!

Helt sant at det var fint at det skjedde på bakken. SU hadde sin siste flight med Il-96 den 30. mars i år, så de flyr ikke lenger.

Siden du tydeligvis har god greie på det, vil jeg gjerne at du forklarer hvorfor disse flyene er "tvilsomme". Il-96 har fløyet passasjerer siden 1993 uten alvorlige ulykker, så rent statistisk sett er de langt fra tvilsomme!

Nå ønsker jeg ikke å starte noen heftig diskusjon rundt dette. Vet hvor ille det kan bli med mange av Flyprats trangsynte medlemmer.

Det jeg mener er at sikkerheten generelt sett er meget tvilsom i usiviliserte land, som Russland og mange andre land i Afrika, Asia osv. Du må gjerne prøve å overbevise meg, men jeg faller nok inn blant de trangsynte her på akkurat det feltet (flysikkerhet i verden). Jeg har ihvertfall lovet meg selv å aldri fly innenriks i Russland. Heller ikke med fly som ikke møter FAAs requirements, hvilket Il-96 ikke gjør. Men andre må gjerne fly diverse fly som heller gjør seg som museumsgjenstander om de ønsker det.

Logget i fjor 40 flygninger, så flyskrekk har jeg ikke. Stiller meg bare tvilsom til sikkerheten i visse land, selskaper og flytyper :fly

Håper du ser forskjell på at dette er min mening og hva som faktisk muligens er fakta. Men spør du en tilfeldig nordmann på gata om han ville flydd innenriks i Russland med Il-96, så hadde h*n nok sagt nei. Det har litt med omdømme å gjøre også ;)

Last edited:

Men spør du en tilfeldig nordmann på gata om han ville flydd innenriks i Russland med Il-96, så hadde h*n nok sagt nei. Det har litt med omdømme å gjøre også ;)

Men det er fortsatt mer risikabelt å kjøre til Gardermoen .... ;)

Just sayin' ... :68:

Il-96 har fløyet passasjerer siden 1993 uten alvorlige ulykker, så rent statistisk sett er de langt fra tvilsomme!
Jeg er ikke helt sikker på hvor korrekt det er å bruke den logikken i denne sammenhengen.
Det er ikke bygget så altfor mange av denne flytypen(29 stk. ifølge Wikipedia).

Jeg er på ingen måte tvilsom til flytypen(eller andre Russiskbygde maskiner).

Back