Ikke noen fare for Rygges eksistens

Klart det finnes kapasitet. Både SAS og Norwegian kan nok hoppe inn der så å si når som helst. Og de er neppe alene om det. Jeg registrerer at også Ryanair truer med at noen ti-tusen arbeidsplasser forsvinner når de kjærer ned der nede i syden. Jeg skulle gjerne sett det regnestykket. Å tro at noen lavprisbilletter brødfører tusenvis av ansatte på en enkel flyplass er vel litt naiv.

Vis meg det selskapet som kan komme inn med 5 fly, og sette opp et rutenett tilsvarende 34 destinasjoner over natta.

Norwegian hadde da sansjen til å gjøre RYG til "sin" lenge, men når Kjosern valgte å hoppe ned til CPH over natta, sa de jo selv at de ikke hadde noe mer å sette inn på Rygge.

Selvfølgelig overdriver Ryanair når det gjelder arbeidsplassene, de overdriver jo om alt. Men de mener vel sikkert at det også inkluderer ringvirkningene lokalt, ikke bare selve flyplassansatte.

Vis meg det selskapet som kan komme inn med 5 fly, og sette opp et rutenett tilsvarende 34 destinasjoner over natta.

Norwegian hadde da sansjen til å gjøre RYG til "sin" lenge, men når Kjosern valgte å hoppe ned til CPH over natta, sa de jo selv at de ikke hadde noe mer å sette inn på Rygge.

Selvfølgelig overdriver Ryanair når det gjelder arbeidsplassene, de overdriver jo om alt. Men de mener vel sikkert at det også inkluderer ringvirkningene lokalt, ikke bare selve flyplassansatte.

Samma det hva de inkluderer. Følger vi deres retorik ville stenging av flyplassen føre til ca en million tapte arbeidsplasser eller hva? Useriøst utspill mao så *gjesp....*

Når det gjelder å komme inn over natta så er det vil ingen som klarer "over natta". Men eksemplet CPH viser jo at flere har mulighet til å ta over på relativ kort varsel. Norwegian har jo planer om å fase ut alle -300 i løpet av ganske kort tid så er det jo nødvendigvis en del ledig kapasitet om det skulle bli nødvendig. SAS har kanskje noe stående ledig enda også? Vanskeligst blir det vel å få tak i crew på kort varsel.

Ellers er det ingen som nevner at det for oss reisende faktisk innebærer en viss fordel at FR flyr til interessante destinasjoner som ellers ikke har direkteruter fra Oslo, f.eks. Valencia, Palermo og Wroclaw.

Ellers er det ingen som nevner at det for oss reisende faktisk innebærer en viss fordel at FR flyr til interessante destinasjoner som ellers ikke har direkteruter fra Oslo, f.eks. Valencia, Palermo og Wroclaw.

Det var heller ikke tema for diskusjonen. Men ja, de gjør det.

Det var heller ikke tema for diskusjonen. Men ja, de gjør det.

Tema var Rygges eksistens hvis Ryanair forsvinner. Jeg tviler på om AB eller andre vil starte opp disse umiddelbart hvis FR forsvinner, for de har litt andre reisemål, noe som også er posirivt. Vi får nok de samme trøtte som de andre har - Alicante, Nice etc. :)

Back