IFR-muligheter utenfor åpningstid på norske flyplasser

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Og for practice approacher kan jo disse gjøres i VMC. Da har det ikke noe å si at det ikke er noen som overvåker. Man må selvsagt ha med en ekstra pilot til å se ut.
Vi brukte og gjøre mye practice approacher i lav IFR. Tok opp elever som var klar for det opp i lavt vær, gikk gjerne missed på 3-4 flyplasser før vi dro dit det var ILS og landa. Alle syntes det var lettere enn og fly under hood, og mine elever var klar for hard IFR den dagen de fikk instrument. Og den praktiske erfaringen var gull verdt, samme med en stor økning i selvtillit.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Dette kan gjøres lett og billig, men det skal vel ikke skje slikt i Norge.

Men hvem er det egentlig som ikke får det tilbudet de trenger med dagens løsning?

Rutefly?
Luftambulansen?
Forsvaret?
Flyskoler?
Charter?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Men får du flag-warning hvis ILS’en tilsynelatende sender korrekt signal, mens bakkemonitoren(e) gir varsel?

Jeg vet ikke hva som skjer på bakken og bryr meg egentlig fint lite om det så lenge jeg har mulighet til og overvåke selv. Både LOC og GS har flagg. Morse id og hvis du vil høre på det.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Jeg vet ikke hva som skjer på bakken og bryr meg egentlig fint lite om det så lenge jeg har mulighet til og overvåke selv. Både LOC og GS har flagg. Morse id og hvis du vil høre på det.

Er du egentlig flyinstruktør? I så fall bør du kunne svare på spørsmålet. Hvis elevene dine lærer å bry seg fint lite så lenge man ikke har flag-warning håper jeg iallefall de følger med på kurs, høyde, DME og VSI...
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Er du egentlig flyinstruktør? I så fall bør du kunne svare på spørsmålet. Hvis elevene dine lærer å bry seg fint lite så lenge man ikke har flag-warning håper jeg iallefall de følger med på kurs, høyde, DME og VSI...

Jeg har ikke brukt mine instruktør papirer på nesten 30 år. Hvordan eller hvilket alarmsystem som finnes på bakken var ikke i noen av mine bøker, og interesserer meg null. Så fort du får et flagg på LOC eller GS går du missed approuach. Samme hvis du mistet morsen på NDBen før i tida, eller GPS warning i dag. Du sitter ikke og venter på at noen andre skal fortelle deg hva du skal gjøre?

I mine tusenvis av approacher har jeg aldri mistet signal underveis, utenom i simulator. GS har vært ute noen ganger, men med notam.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Start med flyklubber og de som eier egne fly.

Vi har PFLY, og i tillegg omtrent null betalingsvilje. Jeg forstår godt at ikke inntektene Avinor får fra avgiftene som betales, hovedsakelig, av flyselskapene brukes til å gi oss et marginalt bedre tilbud.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Hvordan eller hvilket alarmsystem som finnes på bakken var ikke i noen av mine bøker, og interesserer meg null.

Nuvel. Monitorene på bakken har alltid vært en essensiell del av ILS-systemet, de verifiserer at signalene er iht. kravene når de forlater bakkestasjonen. Dersom monitorene ikke fungerer skal ILS-systemet slås av. Dette er ikke noe nytt, det var slik for 30-40 år siden også.

Mht. GAs vilkår har nok dessverre gustavf veldig rett, GA har liten evne -og enda mindre vilje- til å betale mer enn de allerede gjør. Joda, det er mer enn dyrt nok som det er, men kostnadene med drift av lufthavnene er (eller rettere sagt var inntil mars i år) som vi vet kryssubsidiert fra de kommersielle inntektene på GM, ZV, BR og VA.

Dersom du ikke vil ha en statlig subsidiering (og det virker ikke slik) av tjenestetilbudet til GA utover det som allerede gjøres er det dessverre lite som tyder på at tilbudet vil bli bedre med det første. At konsernsjefen i Avinor byttes fra en GA-flyger til en siviløkonom hjelper nok heller ikke.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Nuvel. Monitorene på bakken har alltid vært en essensiell del av ILS-systemet, de verifiserer at signalene er iht. kravene når de forlater bakkestasjonen. Dersom monitorene ikke fungerer skal ILS-systemet slås av. Dette er ikke noe nytt, det var slik for 30-40 år siden også.

Mht. GAs vilkår har nok dessverre gustavf veldig rett, GA har liten evne -og enda mindre vilje- til å betale mer enn de allerede gjør. Joda, det er mer enn dyrt nok som det er, men kostnadene med drift av lufthavnene er (eller rettere sagt var inntil mars i år) som vi vet kryssubsidiert fra de kommersielle inntektene på GM, ZV, BR og VA.

Dersom du ikke vil ha en statlig subsidiering (og det virker ikke slik) av tjenestetilbudet til GA utover det som allerede gjøres er det dessverre lite som tyder på at tilbudet vil bli bedre med det første. At konsernsjefen i Avinor byttes fra en GA-flyger til en siviløkonom hjelper nok heller ikke.

Dersom monitorene ikke fungerer skal ILS systemet slås av? Igjen, som flyger har du plikt og gå missed med en gang, snakker om 1-2 sekunder. Regner med de på bakken gjør jobben sin, men hvis du i 140 knop venter på at de skal gjøre noe, kan nok spenninga bli stor for i IFR.

Det koster ingenting med lovendring som gjør holder flyplasser åpne med stengt tårn. En radio er gre, men ikkenødvendig.

Hva flyr du?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Hvor mange GA-piloter med IFR-rating har egentlig Norge? Problemstillinga virker i grunnen litt oppkonstruert.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Men får du flag-warning hvis ILS’en tilsynelatende sender korrekt signal, mens bakkemonitoren(e) gir varsel?

Nei, det gjør du ikke.

Ang. GA piloter med IR rettigheter, er det noe som faktisk opplever en viss økning for tiden grunnet nye regler og muligheter til å oppnå rettigheten.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Hvor mange GA-piloter med IFR-rating har egentlig Norge? Problemstillinga virker i grunnen litt oppkonstruert.

Tror problemstillingen er mest aktuell for skolefly (som UIT, PIP og SQC) som gjør practice approaches. Har selv tipset IFR skolefly om dette, som tilsynelatende ikke var klar over denne begrensningen. Det endte opp med at de dro til en annen flyplass i stedet hvor det var mulig å følge instrumentinnflyvningen på en visuell innflyvning.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Nettopp! Det meste av flyging etter stengetid blir VFR.

Jepp. Og da har vi som GA-piloter PFLY-ordningen (som jeg riktignok ikke har benyttet meg av, men det er liksom ikke Østlandet dette primært gjelder).
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Husker jeg ikke helt feil, så var vel AFIS-plassene generelt tilgjengelige for VFR også utenfor åpningstid for endel år siden. Og det var vel nettopp fordi det juridiske rundt bruken var litt «ullent» at dette ble avviklet. Det var kanskje i sammenheng med at eierskapet gikk fra kommunalt og/eller LV til å være «kvasi privat» under AVINOR. Pfly-ordningen fungerer jo også som en «disclaimer» fra flyplasseier sin side slik at de har «ryggen fri» om noe skulle skje. Personlig mener jeg at alle byer/regioner burde ha en flyplass med en viss bemanning og god tilgjengelighet som en del av nasjonal infrastruktur. Jeg er klar over at dette ikke hadde tålt en kost/nytte analyse, men man må jo ikke tjene penger på alt...
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Enig med Glider, det blir litt som veitrafikkens syklister, noen mener de må betale veiavgift for å sykle gatelangs, jeg syns det blir tullete. En luftens tuk-tuk bringer ikke den slitasjen eller kapasitetberøvelsen som de kommersielle gjør, og at flyplassene ikke nødvendigvis driver profitt på den typen bevegelser burde være helt OK. Rullebane er infrastruktur.

Det å innføre ubemannet IFR-ops derimot er jeg heller ambivalent på. Det ville vært kult, men skjønner at det blir en helt annen samtale når det norske/bredt europeiske systemet med kommersiell flyplassdrift er som det er. USA har en veldig sterk "freedom"-kultur som ligger til grunn for deres GA-kultur, samt et digert geografisk område med mye grunnlag for private og semi-kommersielle reiser på kryss og tvers fordi rutefly fra gokk til gokk ikke er en god løsning. Ser ingen gode argumenter for å gjøre det slik her annet enn at en og annen privatflyger og flyskole ville ha funnet det hendig en gang i blant. En PFLY-ordning som strekker seg til alle ikke-militære flyplasser vil holde lenge.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Enig med Glider, det blir litt som veitrafikkens syklister, noen mener de må betale veiavgift for å sykle gatelangs, jeg syns det blir tullete. En luftens tuk-tuk bringer ikke den slitasjen eller kapasitetberøvelsen som de kommersielle gjør, og at flyplassene ikke nødvendigvis driver profitt på den typen bevegelser burde være helt OK. Rullebane er infrastruktur.

Det å innføre ubemannet IFR-ops derimot er jeg heller ambivalent på. Det ville vært kult, men skjønner at det blir en helt annen samtale når det norske/bredt europeiske systemet med kommersiell flyplassdrift er som det er. USA har en veldig sterk "freedom"-kultur som ligger til grunn for deres GA-kultur, samt et digert geografisk område med mye grunnlag for private og semi-kommersielle reiser på kryss og tvers fordi rutefly fra gokk til gokk ikke er en god løsning. Ser ingen gode argumenter for å gjøre det slik her annet enn at en og annen privatflyger og flyskole ville ha funnet det hendig en gang i blant. En PFLY-ordning som strekker seg til alle ikke-militære flyplasser vil holde lenge.

Så hvis du ikke ser nytte i det skal det være forbudt? Jeg har ingen nytte av det i dag, men synes det bør være lov for de som vil bruke det.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

La meg korrigere meg selv til "Ser ingen vinnende argumenter med dagens filosofi og struktur". Jeg personlig syns det ville vært fint om vi kunne fått det til, men realiteten er at vi er heldig om ikke flere flyplasser trekkes ut av PFLY-systemet. De som sitter på kontorene er ikke interessert i det, der er det business or nada. De første par månedene av Covid var det krav om filet FP for å fly VFR gjennom luftrommet vårt (primært for gjennomflyvere, vi har lite VFR inn/ut) for å lettere kunne håndtere trafikken. Det at vi har null tilgang til det nasjonale flightplansystemet og at tiltaket dermed gav null bidrag til det operasjonelle var det ingen som hadde tenkt på. Bestemmelser rundt operasjonen tas med andre ord ikke nødvendigvis av de som har kjennskap til det operative.
 
Back
Top