Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn
Vi snakker kanskje om 1000 flyradioer som må installeres og vedlikeholdes, og 1000-1500 ansatte som må få seg flytelefonisertifikat. Mulig å ordne? Ja. Enkel sak å ordne? Ikke nødvendigvis.
Jeg ser vi har litt forskjellige tilnærminger til risiko, om du mener at det er greit at det kan skje.
Hvor mye vet du egentlig om hva som skjer på en lufthavn? Dette virker på meg som en veldig forenklet forståelse av lufthavnoperasjoner. Svært lite av aktiviteten på en rullebane med kjøretøy er planlagt på forhånd. Det planlegges ikke at det skal bli glatt og måtte legges kjemikalier, enda mindre når det skal legges. Det planlegges ikke at et lys skal kjøres over og knekke. Det planlegges ikke at ei lyspære skal slutte å fungere. Det planlegges ikke at det oppdages FOD som må fjernes.
Radioer, de fleste kjøretøy som Avinor disponerer har allerede en radio, så det er ikke snakk om å skaffe noe som allerede eksisterer. Det må de også ha i dag for å bevege seg på manøvreringsområde. Angående flytelefonisertifikat, er jeg usikker på om de trenger noe annet de kursene de allerede har i dag for å bruke radio. Forskjellen vil være i at stedet for å spørre tårnet om å bevege seg utpå taxebaner/rullebaner, vil man i når tårnet er stengt i stedet informere om det samme. Om dette er noe som lar seg gjøre med nåværende regelverk, skal jeg ikke påstå helt sikkert.
Jeg har heller ikke sagt at all aktivitet på en rullebane skal publiseres på forhånd, det vil være planlagt større vedlikehold/stenging som også i dag publiseres som NOTAM. Rullebaneinspeksjoner, brøyting, etc. vil jo være noe som skjer flere ganger daglig, i og utenfor åpningstid, og kunne løses ved at en person annonserer per radio utenfor tårnets åpningstid om kjøretøy som entrer rullebane eller annen del av manøvreringsområde. Og fly som da evt. er på vei inn vil kunne få beskjed per radio om rullebanen er tilgjengelig eller ikke når de kaller opp.
Som sagt tidligere i denne posten, er ikke jeg sikker på om dagens regelverk tillater slik radiobruk, men dette er noe andre land klarer utmerket, blant annet USA hvor jeg ved flere tilfeller har flydd inn til flyplasser utenfor tårnets åpningstid og hatt kommunikasjon med personell som har hatt baneinspeksjoner og lignende.
Og angående risiko ved piloter som ikke leser NOTAM. Vi har jo også i Norge mange flyplasser som ikke er kontrollert overhode (verken ATC eller AFIS), og også på disse plassene vil det jo fra tid til annen være arbeid på eller i nærhetene av rullebane. Dette er også informasjon som blir gjort offentlig, enten på nettet eller ved at man ringer den enkelte flyplass (som i mange tilfeller også er påkrevd for å bruke enkelte mindre flyplasser).
Enhver pilot er pålagt å skaffe relevant informasjon før en flyvning, det være seg vær, NOTAMs og annen informasjon. Synes ikke det skal være argument å ikke bruke en flyplass utenfor åpningstid fordi enkelte ikke leser seg opp før en tur, isåfall må man vel nekte alle å fly? Det er jo ikke bare flyplasser som kan være stengt for vedlikehold, det er jo også luftrom som man ikke kan bevege seg inn i av flere grunner, også informasjon man finner i NOTAMs. Trenger ikke å være mindre farlig det.
Men uansett har vi kanskje beveget oss litt utenfor det dette evnet opprinnelig handlet. Er ikke nødvendigvis negativ til remote tower, men som nevnt av andre mister man kanskje en del av bildet. Det kan være nytting informasjon å vite hvordan været har utviklet seg i løpet av dagen. F.eks. om vinden har vært stabil, eller om den økt/minsket eller skiftet retning.
Og også autometar hadde vært fint å fått på plass. Det er kanskje en mulig for noe unøyaktig vær, men det kan ihvertfall gi en pekepinn på hvordan været er før man tar av (og det kan mange tilfeller være før plassen faktisk åpner).