Slots på norske flyplasser (splittet)

Cockpitview

ScanFlyer Gold
Slots på norske flyplasser (splittet)

Hvem som helst kan søke om slot, OSL eller Avinor har ingen muligheter til å nekte selskap å søke om slot. Det finnes med andre ord ingen ting som heter at OSL har gitt eller ikke gitt slot til et selskap. Så lenge selskapene fyller internasjonale krav, har de like stor rett til å søke på ledige slots som alle andre selskap, da også Ryanair. Tildelingen styres av IATA standarder uavhengig av flyplassene.

Med andre ord, dersom Ryanair har søkt på en ledig 10:25 avgang, vil det aldri være slik at OSL bestemmer omde godkjenner at denne avgangen tilfaller Ryanair eller ikke.

Det er heller ikke Avinor eller flyplassene som styrer slot koordineringen ved de 4 slot regulerte flyplassene i Norge. Dette gjøres som det også står i artikkelen, av slot koordinator Norway. En uavhengig person finansiert av de norske flyselskapene SAS, Widerøe og Norwegian iht. IATA regelverket.

Nytt av året og som jeg derfor må korrigere meg selv på, er at SLOT handback ble avsluttet 15.JAN og ikke ut måneden som jeg tidligere indikerte.

Mer om fristene og prosessene her:
https://www.iata.org/policy/slots/Documents/wsg-7.pdf
 
Re: Ryanair til OSL

Det er heller ikke Avinor eller flyplassene som styrer slot koordineringen ved de 4 slot regulerte flyplassene i Norge. Dette gjøres som det også står i artikkelen, av slot koordinator Norway. En uavhengig person finansiert av de norske flyselskapene SAS, Widerøe og Norwegian iht. IATA regelverket.

Hvilke flyplasser i Norge er slot regulert?

OSL, BGO, SVG og RYG ???
 
Re: Ryanair til OSL

OSL, BGO, SVG & KKN

Hvorfor i alle dager KKN??

Det er jo ikke akkurat slik at A380 henger i kø for å komme ned der.. :colgate:

Og hvorfor ikke TRD, har det noe med antallet bevegelser å gjøre, at det er såpass mye plass i programmet, slik at man får plass til ønskede ruter, uten alt for store utfrodringer?
 
Re: Ryanair til OSL

Hvorfor i alle dager KKN??

Det er jo ikke akkurat slik at A380 henger i kø for å komme ned der.. :colgate:

Og hvorfor ikke TRD, har det noe med antallet bevegelser å gjøre, at det er såpass mye plass i programmet, slik at man får plass til ønskede ruter, uten alt for store utfordringer?

Det er mange som missforstår dette med slots. Det er ikke bare knyttet til rullebane begrensninger, men også antall tillate pax i terminal pr time, sikkerhetskontroll, bakke bevegelser med mer.

I KKN sitt tilfelle er det fordi enkelte deler av flyplassens funksjoner deles med Hurtigruten slik at det ved anløp er begrenset kapasitet ved KKN.
Derav slot regulert KKN, uten at jeg tror det noen gang har betydd utfordringer for hverken det ene eller det andre selskap...
 
Back
Top