• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ID-sjekk i gate'en

Flere av de internasjonale flyselskapene som flyr på Oslo har jo dette fra før av.....KLM, Air France, SN Brussels Airlines, British Airways, lurer på om jeg har sett det på Malev og kanskje også lufthansa ? to siste er jeg litt usikker på....!

Originally posted by KLMfan
Flere av de internasjonale flyselskapene som flyr på Oslo har jo dette fra før av.....KLM, Air France, SN Brussels Airlines, British Airways, lurer på om jeg har sett det på Malev og kanskje også lufthansa ? to siste er jeg litt usikker på....!
Baltic Air hadde/har passkontroll som ble utført av kabinbetjeningen ved ombordstigning/gaten.

... og foer noen spoer: Nei, vi har ikke ID-sjekk i gate'n i USA. Sjekken gjoeres naar du gaar gjennom security. Etter min beskjedne mening et velfungerende system.

Kunne man ikke gjøre det på OSL også. Man må jo alikvel vise boardingkortet sitt...

Originally posted by EB
Kunne man ikke gjøre det på OSL også. Man må jo alikvel vise boardingkortet sitt...
Reiste på søndag og måtte ikke vise noe boardingkort på OSL

Kan alle nå gå fritt rundt i innenriksterminalen? Eller resite de elektronisk?

Vet ikke resite betyr....men jeg hadde både boardingkort og elektronisk billett, men ble ikke spurt etter noen av delene...og heller ikke dem som stod foran eller etter meg i sikkerhetskøen. Har heller ikke blitt spurt på Flesland, Sola eller Evenes den siste mnd.

Originally posted by EB
Kan alle nå gå fritt rundt i innenriksterminalen? Eller resite de elektronisk?
OK nå ser jeg at du selvsagt mente: "reiste" :hi2

De var jo forsåvidt flinke til å sjekke Boardingpass i sekurity'n på Gardermoen, og ID ved gate'n en stund tilbake men det har sklidd totalt ut, evt gidder man det ikke lenger???

Men hva om man reiser elektronisk og kun har kredittkortet som billett? Da må jo disse stakkars vekter'ne få seg et system som registrerer om det er noen reise knyttet til ditt kredittkort...?

Dette kan jo bli interresant for Sas sin del med tanke pa Turnstilen, og hvordan man velger og ordne det problemet da ID kontroll blir obligatorisk pa innlandsreiser!

Alltid 2 i gaten?:spin:

Originally posted by FBU
Dette kan jo bli interresant for Sas sin del med tanke pa Turnstilen, og hvordan man velger og ordne det problemet da ID kontroll blir obligatorisk pa innlandsreiser!

Alltid 2 i gaten?:spin:
Og det betyr vel at dem med e-ticket ikke lenger bare kan dra kortet og gå ombord gjennom slusen i gaten likevel..
Men er vel alltid 2 stk i gaten når SAS flyr. Har ennå tilgode å kun se 1 ta seg av gaten alene.

Originally posted by FBU
Synes alltid vi er alene i gaten jeg.....
Føles det bare slik, eller er det sånn? De gangene jeg har flydd SAS har det vært 2 i gaten de aller fleste gangen i allefall. Skal ikek si hver gang, men 75% av tilfellene. Men så reiser jeg som regel i "rush-tiden"

Originally posted by DY
Originally posted by FBU
Synes alltid vi er alene i gaten jeg.....
Føles det bare slik, eller er det sånn? De gangene jeg har flydd SAS har det vært 2 i gaten de aller fleste gangen i allefall. Skal ikek si hver gang, men 75% av tilfellene. Men så reiser jeg som regel i "rush-tiden"
Kan bare svare for Sola sin del. Superhai kan sikkert svare for Osl.
Fulle fly er somregel bemannet opp med 2.

Så da stemmer det at det nesten alltid er 2 når jeg flyr.....
...og flyene blir jo fukkere og fullere...og når det er snakk om at det skal komme en av kabinbetjening for å hjelpe til i gaten slik Norwegian gjør så blir det 3? Eller skal en redusere antall ansatte i SGS?

Noen tanker.

Grunn til at det sjekkes ved gate er at navn i pass og på billett er det samme, mao det sjekkes at man har riktig navn på den som fysisk går ombord. Bordingkort kan byttes inne i terminalen (og det skjer ja) så sjekk vi security er meningsløs. Derfor gjøres det sjekk av hverken ID eller billett på OSL lenger.

Det tar noen ekstra minuter å sjekke ID på over 100 pax, så dette er ikke noe populært tiltak. Men det går jo greit og det er forholdsvis effektiv hvis det gjøres riktig. Endelig noe EU-saker som virker meningfult.

Laurenz

Originally posted by FBU
Kan bare svare for Sola sin del. Superhai kan sikkert svare for Osl.
Fulle fly er somregel bemannet opp med 2.

Det er det samme her og. Er en viss prosentsats pax som det planlegges 2 eller flere på.

Når OSL åpnet så var sjekk av ombordstigningskort i sikkerhetskontrollen og, men det forsvant når OSL skulle spare penger på den. Dessuten var det bare å vise et eller annet kort og si at man hadde e-ticket.

ID-sjekk innenlands derimot kan bli spennende. Det vil ødelegge noe for turnaroundtiden og at som det er nevnt at turnstilen ikke lenger kan fungere slik det var tenkt.

Sikkerhetssjefen i SAS Braathens er IKKE bekymret for at dette skal ta noe særlig lenger tid for passasjerene...

Back