Icelandair ser på Cabo Verde Airlines og Azores Airlines

Someone

Moderator
Medlem

Icelandair Group har gått inn i forhandlinger om å kjøpe seg inn i henholdvis Cabo Verde Airlines og Azores Airlines

I Cabo Verde Airlines har de alt et administrativt samarbeide når det kommer til drift av flyene og målet der er å kjøpe 51% av flyselskapet.

Når det kommer til Azores Airlines så sliter de finansielt og har trolig litt mer gjeld enn godt er. Icelandair Group ser der på muligheten ved å kjøpe seg opp i 49% av selskapet, selv om de har har møtt flere hindringer

https://standbynordic.com/icelandair-is-partner-in-sale-of-cabo-verde-airlines/

The Icelandic airline group wants to buy the little-known airline to access a strategic mid-point in the Atlantic.

Re: Icelandair ser på Cabo Verde Airlines og Azores Airlines

Er motivasjonen her at en kan se for seg lignende businessmodeller som den på Island, altså stop i en atlantisk øystat på tur mellom kontinentene?

Da har Icelandair kjøpt 51% av av Cabo Verde Airlines

Referring to Icelandair Group’s stock exchange release on 23 November, the binding offer submitted by Loftleidir Cabo Verde to acquire 51% of the shares of Cabo Verde Airlines has been accepted. The share purchase agreement is expected to be signed on Friday, 1 March

For å være litt mer nøyaktig så er det Loftleidir Cabo Verde som kjøper seg inn. Disse igjen eies 70% av Loftleidir Icelandic som er et datterselskap til Icelandair Group.

Planen for Cabo Verde er å få inn en eller to flere 757 maskiner og starte nye ruter til Washington, Milan, Roma, Luanda og Lagos

D3Kd6TKUEAEPZNI

Som turist-destinasjon er vel Kapp Verde-øyene relativt lite utviklet enn så lenge, eller?

Som turist-destinasjon er vel Kapp Verde-øyene relativt lite utviklet enn så lenge, eller?

Ja, veldig lite å gjøre der. Jeg var på Sal en uke å kjedet meg nermest ihjel... Jeg skulle egentlig til Senegal etter 4 dager men det ble kanselert av TACV fordi flyet hvar ødelagt i Paris. Det var Icelandair som skulle fly for TACV.

Annerledes...og designet vokser på meg. Snart tommel opp.

. Ja, veldig lite å gjøre der. Jeg var på Sal en uke å kjedet meg nermest ihjel.

Jeg var også på Sal noen dager men kjedet meg ikke, syntes det var topp: lang strand, veldig lite folk, klart vann og ren luft. Perfekt plass for å lese en bok, eller skrive en bok.
Bodde på et strand hotell med Fransk kokk, god mat og hyggelig service.
Det var ikke air condition på hotellet så man kunne sove med vinduet åpent.
Må tilbake dit, nesten like bra som en øde øy på Bahamas.

Maskin nummer 3 er nå på vei. En ex-AA maskin, som Icelandair ser ut som har anskaffet, for så å leie ut til Cabo Verde, da den står som "leased fro Icelandair" selv om den aldri har fløyet for dem, såvidt jeg kan se

Boeing 757 -223 25695 536 D4-CCE Cabo Verde Airlines at CAN 19oct19 in full cs prior delivery ex N687AA

Ser Icelandair stadig flyr en av sine egne 757-maskiner, tilsynelatende i full Icelandair-dekor, for dem. Både i Europa og til Brasil.

Maskin nummer 3 er nå på vei. En ex-AA maskin, som Icelandair ser ut som har anskaffet, for så å leie ut til Cabo Verde, da den står som "leased fro Icelandair" selv om den aldri har fløyet for dem, såvidt jeg kan se

Boeing 757 -223 25695 536 D4-CCE Cabo Verde Airlines at CAN 19oct19 in full cs prior delivery ex N687AA

Ser ut som denne fortsatt er lagret og ikke satt i trafikk ennå. Derimot ble neste maskin levert i går, så de har vel da fortsett 3 "egne" maskiner i flåten?

Boeing 757 -256 29307 924 D4-CCH Cabo Verde Airlines delivery 16dec19 OPF-SID ex F-HTAG

D4-CCH har riktignok på et tidspunkt vært wetleased av Icelandair, men i praksis er dette er maskin som ikke kommer brukt fra Icelandair, men sist i bruk hos franske La Compagnie

Nesten 20 år gammel, så en ung 757 med en varierende karriere etter den ble levert Iberia i 2000: Iberia, AtlasJet, Ethiopian Airlines, Saudi Arabian Airlines, Titan Airways, Icelandair, La Compagnie

Ser ut som denne fortsatt er lagret og ikke satt i trafikk ennå. Derimot ble neste maskin levert i går, så de har vel da fortsett 3 "egne" maskiner i flåten?

D4-CCH har riktignok på et tidspunkt vært wetleased av Icelandair, men i praksis er dette er maskin som ikke kommer brukt fra Icelandair, men sist i bruk hos franske La Compagnie

Nesten 20 år gammel, så en ung 757 med en varierende karriere etter den ble levert Iberia i 2000: Iberia, AtlasJet, Ethiopian Airlines, Saudi Arabian Airlines, Titan Airways, Icelandair, La Compagnie

Så vi skal forvente flere Cabo Verde destinationer i nærmeste fremtid?
Det går jo godt med icelandair der oppe i Reykjavik, mon de kan strikke et ligeså godt produkt sammen nede på sydhavsøerne Cap verde?

Nå krangler Icelandair og myndighetene på Kapp Verde, som er den andre eieren i flyselskapet, om hvordan de skal refinansieres og reddes ut fra Koronakrisen

https://check-in.dk/icelandair-udfordret-i-afrikansk-koncernselskab/

Cabo Verde Airlines har økonomiske problemer som følge af coronakrisen, men flyselskabets aktionærer – herunder Icelandair – er uenige om finansiering af det afrikanske selskab.

Myndighetene i Cabo Verde planlegger nå selge sin resterende 39% andel i selskapet. Dog er jeg usikker på om Icelandair er så veldig interessert i å kjøpe mer?

https://www.ch-aviation.com/portal/news/102233-cabo-verde-airlines-to-be-privatised-imf

The Cabo Verde government remains committed to completing the privatisation of Cabo Verde Airlines (VR, Sal Amilcar Cabral Int'l) by selling its remaining 39% stake in the airline through the dispersion of shares on the stock exchange.

Det skal visstnok ha skjært seg totalt her, og i forrige uke tok myndighetene i Cano Verde arrest i et av flyene og hevdet islendingene ikke bidro som lovet. Det ryktes nå at selskaper er re-nasjonalisert, dog er det nok ikke det verste som skumme skje islendingene å bli kvitt dette tapssluket

Island er et rikt land som ligger mellom rike land på begge sider av dammen. Kapp Verde er et fattig land omgitt av mange fattige og noen rike land rundt dammen. Selv om kartet tyder på at de planla å bruke øyene som hub for flygninger mellom Europa og Brasil og mellom Amerika og Afrika, blir det jo en mye svakere business case.

Det er vel også en grunn til at ikke Binter Canarias har prøvd seg på noe liknende, selv om Kanariøyene er like bra plassert, og også i seg selv er en mye større destinasjon.

Back