Icelandair med MOU på 13+12 Airbus A321XLR, samt leaser A321LR

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Icelandair med MOU på 13+12 Airbus A321XLR, samt leaser A321LR

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b42a95439ec68a93b7a7991e23602b6b4&lang=en&src=listed

Icelandair and Airbus have signed a Memorandum of Understanding for the purchase of 13 Airbus A321XLR aircraft with purchase rights for additional 12 aircraft. The aircraft deliveries will start in 2029. Icelandair, however, plans to start operating Airbus aircraft in 2025 and is currently in advanced stage of negotiations in relation to four leased Airbus A321LR for that purpose

Skal leveres fra 2029. I tillegg skal 4 321LR leases fra 2025.

Re: Icelandair med MOU på 13+12 Airbus A321XLR

Gleder meg til å teste disse…for de skal nok inn på ruten til Seattle:-) Blir spennende å se om de samtidig gjør noe med setene ombord.

Huff, jeg gråter på 757s vegne.

Jeg er også stor fan av 757…men etter å ha fløyet Icelandair 757 og 737 Max om hverandre så merker du stor forskjell på luftkvalitet og støynivå inne i flyene.

Icelandair med MOU på 13+12 Airbus A321XLR

Med denne ordren er det vel bare LOT og Norwegian igjen av litt signifikante europeiske flyselskap som aldri har hatt Airbus i flåten?

Med denne ordren er det vel bare LOT og Norwegian igjen av litt signifikante europeiske flyselskap som aldri har hatt Airbus i flåten?

Men Norwegian hadde jo en heftig bestilling på Airbus i sin tid.

Ryanair? Og her tæller jeg ikke Lauda med, som egentlig var et opkøb.
UIA. Trods de ikke flyver pt, har de heller aldrig haft airbus, eller bestillinger.

Last edited:

Et klokt valg. Skjønner egentlig ikke hvorfor de holder på med 737MAX når kunne gått for A320/321 med det samme.

Har de tenkt å holde på MAX og ha en relativt liten flåte med to ikke kompatible flytyper?

Ryanair? Og her tæller jeg ikke Lauda med, som egentlig var et opkøb.
UIA. Trods de ikke flyver pt, har de heller aldrig haft airbus, eller bestillinger.

Det är korrekt att Ryanair aldrig beställt något från Airbus
Ryanair Group förnyade dock leasingavtalen häromåret tom 2029(?) för alla 30-talet Airbus A320 hos Lauda.

Gleder meg til å teste disse…for de skal nok inn på ruten til Seattle:-) Blir spennende å se om de samtidig gjør noe med setene ombord.

Setene blir sikkert nye, men basert på denne artikkelen i Flightglobal er det trolig snakk om 190 seter. Og da er det trolig snakk om et konsept og oppsett som er ganske likt dagens

https://www.flightglobal.com/airlin...13-a321xlrs-as-757-replacement/152791.article

The new A321XLRs are likely to seat about 190 passengers, seven more than its 757s, and up to 30 more passengers than its 737 Max fleet.

Bestillingen tyder på at mange av long haul rutene nå vil gå utenom Island.

.. eller dypere inn i USA .. Disse er skreddersydd for Florida-Island. Ser ikke helt hvorfor Iceair skal blande seg inn i blodbadet over Atanteren. Og andre markeder .. Njaaaa ......

Bestillingen tyder på at mange av long haul rutene nå vil gå utenom Island.

Jeg kan ikke helt se det. Dette er jo det nærmeste man kommer en 1:1 erstattning for dagens 757. Det gir dem også en ganske så fleksibel flåte og plattform, men som nødvendigvis ikke bare er kjøpt for å makse ut distansen

.. eller dypere inn i USA .. Disse er skreddersydd for Florida-Island. Ser ikke helt hvorfor Iceair skal blande seg inn i blodbadet over Atanteren. Og andre markeder .. Njaaaa ......

Ser den ,men jeg er ikke sikker på at selskaper som Norse og Jetblue får være alene med sine markeder fremover over Dammen.............

Vil det ikke være en ide å fly direkte på by-par f.eks. KEF-Bos-Osl-Kef. Sende et fly i vær rettning?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser den ,men jeg er ikke sikker på at selskaper som Norse og Jetblue får være alene med sine markeder fremover over Dammen.............

Den forstod jeg ikke? De er jo ikke akkurat alene på sine ruter?

Ikke alene nei , men innenfor sin forretningsmodell

Nå kan vel knapt JetBlue og Norse sammenlignes, bortsett fra de ikke er noen alliansemedlemmer. Slik som Icelandair.
JetBlue er jo i praksis et nettverksselskap med en ganske så skikkelig business class, mens Norse er punkt til punkt lavpris

Back