• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Icelandair i spill?

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
FL Group har sagt de vil børsnotere Icelandair, men nå dukker det opp interesserte kjøpere før børsnoteringen...

http://www.flgroup.is/newsroom/archive/nr/154

http://takeoff.nu/news.cfm?choice=show_result_poll&QuestionID=167&nNewsWeekly=0&nNewsId=8893
 
Icelandair ville passet godt inn i SAS Gruppen...da kommer det jo også nye 787 inn i flåten!!!
 
Originally posted by EB

Icelandair ville passet godt inn i SAS Gruppen...da kommer det jo også nye 787 inn i flåten!!!

+757. Hvilke flytyper er det man da mangler i SAS for å gjøre listen komplett..?:D Om man også kjøper Finnair så får man EMB-170 og MD-11 + noen Airbus-varianter som SAS vel ikke har i dag.
 
Originally posted by TOS

Originally posted by EB

Icelandair ville passet godt inn i SAS Gruppen...da kommer det jo også nye 787 inn i flåten!!!

+757. Hvilke flytyper er det man da mangler i SAS for å gjøre listen komplett..?:D Om man også kjøper Finnair så får man EMB-170 og MD-11 + noen Airbus-varianter som SAS vel ikke har i dag.

Av Airbusmodellerna är det väl bara A320 som SK inte har. Spanair däremot som är ett bolag i SAS koncernen sitter på ett par stycken
 
Hvis vi nå hopper bukk over finanser, politikk osv. Hvordan vil Icelandair passe inn i Sas sin virksomhet. Kan man legge ned hele usa trafikken til SAS IC og kanalisere den gjennom Icelandair? Er resten av Icelandair så inntresant? Hva skal man gjøre med varemerket? Icelandair sin største styrke er jo også den største svakheten, nemlig at man kan kjøre hub på island. Ergo lettere kunne opprette tynne ruter til hele Usa eller Europa. Men er dette noe som passer inn hos SAS?
 
Icelandair er vel nokså rimelige på reiser fra Skandinavia til USA. Men det må de vel også være skal de få noen til å reise one-stop til USA fremfor direkte fra de skandinaviske hovedsteder. Hvis SAS overtar er de vel ikke så interessert å selge ut billetter på billigsalg denne veien, men derimot å tilby folk direkte forbindelser over dammen.

Da koker det hele ned til hvor stort marked det er for flighter til Island fra USA og Europa? Det å reise til Island i seg selv har vel ikke vært spesielt billig. Det skriver seg nok fra at FI hadde monopol på flygninger til Island. Men nå som Iceland Express og SAS har kommet på banen, har de vel måtte senke sine priser for å kunne konkurrere og da blir det nok ikke så lukerativt lenger. Er det kanskje derfor eierne ønsker å selge??

BF:old
 
En grunn til å kjøpe Icelandair er vel kanskje å hindre et annet selskap i å kjøpe...
 
Originally posted by EB

En grunn til å kjøpe Icelandair er vel kanskje å hindre et annet selskap i å kjøpe...

Nå er det vel såpass sterk konkurranse i de fleste deler av luftfarten at det å kjøpe opp et selskap for å hindre en annen konkurrent ikke høres spesielt fornuftig ut. Grunnen til at man vil ønske å kjøpe opp en aktør for å unngå at en konkurrent i å kjøpe må vel være for å ikke øke graden av konkurranse i markedet. Jeg tror ikke dette kan være et godt rasjonale i nettopp denne saken.

At SAS fant det lurt å kjøpe opp Braathens i sin tid var nok ikke dumt, fordi de da kjøpte seg monopol i en periode samt at det norske markedet nok i en god stund etter oppkjøpet var preget av relativt lite konkurranse. Det oppkjøpet var nok lurt, og iallefall om alternativet var at noen andre skulle kjøpt opp BU (...nå har jeg hørt at det ikke var det, men det er forsåvidt ikke så interessant i dette eksempelet).
 
Back
Top