Iceing fanblades

Bacardi

Lurker
Hei,

Har reist masse på vinteren før, men det har vært med ymse MD og B737. Da jeg nylig hadde min første vinterflygning med A320 så jeg en tekniker med en stor gul slange ligge på rygg inne i enginecowlingen for å formodentlig blåse varmluft på fanbladesa for å fjerne is.

Så mitt spørsmål er (siden jeg aldri så dette på B737) - er behovet for dette økt med A320?
 
Gjorde det ofte selv på vinteren på 737 i mine stuerdager. Vet ikke om A320 har behov oftere, men 737 har også definitivt behov.
 
Dersom dette var på Gardermoen i går var det freezing fog og svært uggne forhold, noe som ga flere operatører problemer. All grunn til å ta FZFG på alvor, det har vært flere kritiske situasjoner med dette.
 
Dersom dette var på Gardermoen i går var det freezing fog og svært uggne forhold, noe som ga flere operatører problemer. All grunn til å ta FZFG på alvor, det har vært flere kritiske situasjoner med dette.


Riktig. FZFG setter seg fast på alt. Landed selv i FZFG nyttårsaften. Var ikke inne i det i mer en ett par minutter, men ganske mye is på flyet etter landing
 
Oh yes! Sånn så det ut på en SAS 737 med CFM-motorer etter landing på Gardermoen i romjulen:
 

Attachments

  • AE14A888-EA75-405C-B5C1-3AFF0FF8F606.jpeg
    AE14A888-EA75-405C-B5C1-3AFF0FF8F606.jpeg
    254 KB · Views: 633
Men tilbake til tråden: Det tar litt lenger tid å de-ice LEAP-motorene enn CFM-motorene, det har med størrelse og komposittmaterialet å gjøre.
 
Minner fra den første vinteren på OSL i `98 renner i hu.
Freezing fog var nok et undervurdert problem som førte til mange kanselleringer og innskjerping av prosedyrer. Det ble ganske vanlig med varmeslanger.

I disse dager hvor tåka ligger i lavlandet, også på OSL, er jeg ofte så heldig å være "on top" her i lia. Da kan jeg skue sørover og se Hurumlandet som på et platå ligger badet i sol.
Da går tankene tilbake til politisk spill og en skitten strategi over rekkefølgen ved avstemningen i Stortinget. Når tankene deretter når et bilde av en daværende politiker liggende morgenen etter i sengen med en flaske champagne og sognegliset sitt, må jeg reise meg opp og bryte tankerekken før frustrasjonen ødelegger atter en dag. :-)
"Grøss".

:fly

Edit :Pynte på posten. :-)
Til venstre i bildet Skaugumåsen i Asker med begynnelsen av Hurumlandet videre sørover.
GNquUeT.jpg
 
Last edited:
Minner fra den første vinteren på OSL i `98 renner i hu.
Freezing fog var nok et undervurdert problem som førte til mange kanselleringer og innskjerping av prosedyrer. Det ble ganske vanlig med varmeslanger.

Da går tankene tilbake til politisk spill og en skitten strategi over rekkefølgen ved avstemningen i Stortinget.

Ja, de hadde skikkelig trøbbel en av de første FZFG-dagene på "nye" Gardermoen. Lufthansa hadde en 737 som tok av og nesten mistet begge motorene, og det var flere stygge episoder. Flere millioner i ødelagte fans.

Men Hurum... Tja. Geografisk ideelt, men operasjonelt og infrastrukturmessig svært tvilsomt, i hvert fall uten å måtte rasere Hurumlandet fullstendig. En fjellrygg på 100 meters høyde måtte sprenges vekk, rullebanene hadde vært kortere enn på Gardermoen og endt i et stup i alle ender (Tenk på DC-10'ern som skled 3-400 meter utenfor banen på Gardermoen...), ingen lysrekker hadde vært full lengde, taksebanene hadde hatt spiss innkjøring på alle baneender -alá Fornebu, jernbanen hadde kun vært enkeltsporet de siste seks-syv kilometerne, og det hadde vært svært vanskelig å utvide både flyplass og terminal.

Nuvel, tilbake til trpåden!
 
Men Hurum... Tja. Geografisk ideelt, men operasjonelt og infrastrukturmessig svært tvilsomt, i hvert fall uten å måtte rasere Hurumlandet fullstendig. En fjellrygg på 100 meters høyde måtte sprenges vekk, rullebanene hadde vært kortere enn på Gardermoen og endt i et stup i alle ender (Tenk på DC-10'ern som skled 3-400 meter utenfor banen på Gardermoen...), ingen lysrekker hadde vært full lengde, taksebanene hadde hatt spiss innkjøring på alle baneender -alá Fornebu, jernbanen hadde kun vært enkeltsporet de siste seks-syv kilometerne, og det hadde vært svært vanskelig å utvide både flyplass og terminal.

Med andre ord perfekt for Norge og norsk tenkemåte! Ikke større enn høyst nødvendig (helst litt mindre) og begrensede muligheter for utvidelse. :)
 
Ble ikke Gaaardermon valgt fordi det var kortere avstand til Hamar ? :-)

Nei, det var en kombinasjon av at Høyre var villig til / fikk ordnet flytting av Forsvaret til Rena og sosete mht Hobøl, samt Aps ønske om økt aktivitet og utvikling på indre del av Østlandet. Pluss generell politisk motvilje/handlingslammelse overfor store avgjørelser med omfattende ringvirkninger. Det var f.eks sterke og langvarige krefter i sving for en såkalt «delt løsning», dvs. en oppsplitting av trafikken mellom Fornebu og Gardermoen. Du ser tendenser til det samme i dag når enkelte tar til orde for å bruke/utvide Rygge i stedet for å bygge en ny rullebane på Gardermoen.
 
Her var det mange udokumenterte påstander.
Hvorfor ikke gjøre det enkelt med å akseptere at det var et skittent spill som til slutt ble avgjort med en stemmerekkefølge som satt Hurum sjakk matt.

:fly
 
Back
Top