Iberia og samarbeidspartnere

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Iberia har satt ut det operasjonelle rundt flygningene med 757 til et annet selskap (var det Gestair?), og nå er det A343'erne som er neste ut. Spanske Audeli skal operere disse for Iberia. Om det dreier seg om alle eller noen få vites ikke.

Så til det jeg funderer på; har Iberia så høye kostnader at de ikke klarer å drifte disse flyene på egenhånd, eller hva er egentlig tanken bak dette konseptet? Regelen hittil har jo vært at de store selskapene opererer sine egne fly. Er det konturene av en ny trend for å spare ytterligere vi ser; outsourcing av det operasjonelle?

Replying to Topic 'Iberia og samarbeidspartnere'

Det er litt interessant å se, dersom dette er utviklingen vil på lang sikt Iberia kun være et markedsføringsnavn. Det siste forsøket på dette jeg kan huske endre i grøfta (Goodjet), men det var det helt andre grunner til.

Lett måte å legge press på de ansatte.
Jeg aner konturene av en slik setning i forbindelse med arbeidsavtaler;

Hvis "vi" (ledelsen inkluderer seg selv med de ansatte) ikke gjør som de(Iberia) ønsker, kommer de til å se etter andre for å ta over kontrakten.

Var den for negativt tenkt? He he he :spin:

interessant tanke. BA var jo inne på noe av det samme på 90-tallet, og det finnes jo flere eksempler på at også store selskaper setter ut driften til wet-lease operatører med lavere kostnader. Hva er kjerneaktiviteten i et flyselskap? Tidligere skulle jo alle store flyselskap gjøre alt in-house: catering, vedlikehold, opplæring, handling etc - mange av de oppgave som det i dag har blitt mer eller mindre naturlig å outsource. Nye flyselskaper starter ikke med egen vedlikeholds- eller handlingdivsjon (SkyEurope derimot opprettet egen handling på BUD da de oppdaget at de kunne gjøre det billigere selv), og det finnes jo allerde flere selskaper som heller ikke utfører sine egne flygninger. I Sverige har du f.eks. alle selskapene under Sverige-flyg-paraplyen (kullaflyg, gotlandsflyg etc) som ikke har en eneste pilot eller c/a - det aller meste av flygningene flys vel i dag av Golden Air. SN Brussels hadde lenge satt ut sine long-haul flygninger til et annet selskap (var det Birdy de het), men nå mener jeg de har overtatt operatøren. Noen vil påstå at merkevare, nettverk og evenue management er et flyselskaps kjernevirksomhet, men jeg er ikke sikker....

Dette burde jo ikke være en fremmed tanke for folk her på haugen, er jo et selskap her som har tatt denne ideen til ettertanke på andre vis.

-A

Back