Iberia med redeye til USA

magtje

ScanFlyer Silver
Medlem
Iberia starter i Oktober 2025 redeye fra Madrid til Dallas med avgang MAD kl 00:55 og ankomst DFW kl 05:30. 4 ganger ukentlig med A330 (de har vel både 332 og 333 i flåten).
Ankomsten tidlig til DFW må vel passe bra for dem som vil på dagstur til DFW eller andre steder med kort connection flygning unna, samt dem som ikke er så glad i lange dagflygninger.

Er dette den første westbound (til USA/ Canada) redeye historisk?
Andre veien er jo helt normalt, men til USA skjer jo dette ikke pga tidsforskjellen.

https://www.aeroroutes.com/eng/250416-ibnw25dfw

Ligger allerede inne i Iberias sitt bookingsystem.

Attachments

• IMG_0007.jpg
    IMG_0007.jpg
    94.2 KB · Views: 480
Antar det er endel brukbare connections videre fra DFW? Hva med returen?
Connections både i MAD eller DFW bør vel ikke være noen problem tenker jeg.
Til DFW så passer denne flygningen med den store inbound bølgen fra hele Europa som lander mellom 22 og midnatt. Disse korresponderer idag med redeye's til Sentral og Sør Amerika som går rundt midnatt. Ved ankomst DFW passer jo det fint med de fleste AA- fly videre med unntak vel av første fly om morgenen.
Retur er det vel heller ingen problemer med connections fra andre steder i USA. Morgenflyet fra Seattle lander idag kl 11:14 og det er vel den lengste ruten innenriks (fastlands USA) fra DFW.

Slik jeg ser det så kan dette jo være en god rute for dem som vil/ må på dagstur til USA. Man tar Iberias redeye til DFW og connecter videre derfra. Man kommer da frem på morgenen/ formiddagen. Så returnere man sen ettermiddag/ kveld enten direkte til Europa eller via DFW.

Men en interessant flygning blir det.

Maskinen blir stående 8 timer i DFW før den returnerer. Det er vel ikke helt optimal utnyttelse av flyet.

Maskinen blir stående 8 timer i DFW før den returnerer. Det er vel ikke helt optimal utnyttelse av flyet.
Er enig at det ikke er en god utnyttelse av maskinen men det er heller ikke unormalt i bransjen.
Iberia har i dag redeyes til Sentral og Sør Amerika som vel også står på bakken lenge, dette inkl A359 til Mexico City, Lima og Bogota som står der i 6-8 timer før dem returnere til Madrid.
Skulle tru at det var viktigere å holde nye A359 mer aktiv i bruk enn A330 med tanke på statusen dem har og økonomien.

Jeg tror dette handler like mye om å bygge nye connection muligheter både i MAD (fra Europa) og i DFW (tidlig ankomst i USA's sørlige delstater og vestkysten) og tiltrekke seg budget reisende som er mer prissensitive.
Dagens Iberia flight (muligens går kun på vinteren) går for sent på ettermiddagen (i 16-17 tiden) til at den kan brukes til connection videre fra Dallas (lander i 20-21 tiden).
Og American lander så sent i Madrid at man ikke når frem før på ettermiddagen om man skal videre med Iberia. Med den nye Iberia flight når man frem til f.eks BCN, CDG, ZRH før lunsj.

Last edited:
Er enig at det ikke er en god utnyttelse av maskinen men det er heller ikke unormalt i bransjen.
Iberia har i dag redeyes til Sentral og Sør Amerika som vel også står på bakken lenge, dette inkl A359 til Mexico City, Lima og Bogota som står der i 6-8 timer før dem returnere til Madrid.
Skulle tru at det var viktigere å holde nye A359 mer aktiv i bruk enn A330 med tanke på statusen dem har og økonomien.

Jeg tror dette handler like mye om å bygge nye connection muligheter både i MAD (fra Europa) og i DFW (tidlig ankomst i USA's sørlige delstater og vestkysten) og tiltrekke seg budget reisende som er mer prissensitive.
Dagens Iberia flight (muligens går kun på vinteren) går for sent på ettermiddagen (i 16-17 tiden) til at den kan brukes til connection videre fra Dallas (lander i 20-21 tiden).
Og American lander så sent i Madrid at man ikke når frem før på ettermiddagen om man skal videre med Iberia. Med den nye Iberia flight når man frem til f.eks BCN, CDG, ZRH før lunsj.

De står ikke på bakken i 8 timer i Lima. Dette kan jeg fuldt afkræfte. Jeg har boet i byen i 7 måneder.... Tilgengæld er der 2 daglige afgange til Lima, og de står der I 6 timer på den ene, og 1½ time på jorden på den anden maskine.

Det mener jeg selv er okay udnyttelse af maskinerne.

Last edited:
De står ikke på bakken i 6-8 timer i Lima. Dette kan jeg fuldt afkræfte. Jeg har boet i byen i 7 måneder.... Tilgengæld er der 2 daglige afgange til Lima, og de står der I 6 timer på den ene, og 1½ time på jorden på den anden maskine.

Det mener jeg selv er okay udnyttelse af maskinerne.
Du sier at Iberia ikke står i 6 timer på bakken i Lima, men på slutten skriver du at de står 6 timer på bakken i Lima.
6 til 8 timer var for de stedene jeg nevnte i innlegget, ikke at Lima var 8 timers bakke stopp.

Iberia's Redeye ex MAD står som følende:
Lima fra kl 05:15 til 11:25. Dvs 6t 10 min på bakken.
Bogota fra kl 04:00 til kl 12:35. dvs 8t 35 min på bakken.
Mexico City fra kl 03:45 til kl 11:35. dvs 7t 50 min på bakken.

Du sier at Iberia ikke står i 6 timer på bakken i Lima, men på slutten skriver du at de står 6 timer på bakken i Lima.
6 til 8 timer var for de stedene jeg nevnte i innlegget, ikke at Lima var 8 timers bakke stopp.

Iberia's Redeye ex MAD står som følende:
Lima fra kl 05:15 til 11:25. Dvs 6t 10 min på bakken.
Bogota fra kl 04:00 til kl 12:35. dvs 8t 35 min på bakken.
Mexico City fra kl 03:45 til kl 11:35. dvs 7t 50 min på bakken.

Jeg ved ikke hvad der gik galt i den besked...

Det er korrekt at den første daglige Iberia maskine ankommer omkring klokken 5.50 slottid. Den afgår så igen 11.25 fra Lima imod Madrid. Det giver 5.30 time på bakken.

Den næste maskine ankommer ved 18 tiden, og afgår igen ved 19.40 tiden.

(indlæg ovenfor tilrettet)

Yield og connections trumfer flyutnyttelse for et selskap som Iberia.
Som du nevner så, så er det ikke uvanlig at fly står «hele dagen» før de returnerer. Spesielt til/fra det sørlige Afrika og Sør Amerika er dette vanlig. Icelandair har jo også fly som står nesten et døgn på enkelt destinasjoner.

Yield og connections trumfer flyutnyttelse for et selskap som Iberia.
Som du nevner så, så er det ikke uvanlig at fly står «hele dagen» før de returnerer. Spesielt til/fra det sørlige Afrika og Sør Amerika er dette vanlig. Icelandair har jo også fly som står nesten et døgn på enkelt destinasjoner.

Det jo også det som Asiaselskaberne gør her til Europa i mange omgange. Desværre er der meget gå ruter fra Sydamerika og vest over imod Asia/Australia.(LATAM, tror jeg er eneste fra SCL) Men ellers havde de nok gjort det samme. Men Amerikanskeselskaberne og Canadiske, gør de ikke også det samme i Asia?

Back