• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Iberia Airbus A300 i Valencia

matsemann

ScanFlyer Blue
Er det noen som kjenner til disse A300 maskinene til Iberia som står godt parkert i Valencia? Det var vel ihvertfall 3stk sist jeg var der. Har de stått parkert der siden de ble pensjonerte i 2002?
 
Tok et kjappt søk, og det var opprinnelig 5 stk.

http://www.flickr.com/photos/jortegafigueiral/2357697459/

Har ikke funnet akkurat "det" ville vite?!

Men denne linken forklarer vel mye?

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3345126/

their A-300 (non -600s) were getting a bit old and were, with a three man cockpit, not all too economical, because they were only suitable for medium haul. In the 1990s more airlines, both in the USA and Europe, withdrew their widebodies from shorthaul service to offer more frequency in smaller aircraft instead.
Air France, Alitalia also had the first generation A-300s but found them unsuitable for the changed demands and their largest 'european' aircraft is now the A-321 as well.
Iberia used them on services like MAD-LPA, LHR, ORY, FRA, FCO and such. So basically the A-321 is doing what the A-300 did earlier, added with the occasional A-340s to the Canaries.
If you compare a 1980s or early 1990s timetable you can see KLM, Swissair, BA, Iberia, AF, Olympic, AZ and in the USA United, Delta, Northwest, Continental, American, using much more widebodies on short services where nowadays it's all 737 and A-320.
 
Mulig, men jeg ser iallefall et stort "problem", det faktum at flyene krever tre mann i cockpit for å fly. Vil vel koste litt ekstra i et allerede presset marked?
 
Mulig, men jeg ser iallefall et stort "problem", det faktum at flyene krever tre mann i cockpit for å fly. Vil vel koste litt ekstra i et allerede presset marked?

Er det noe som er unikt med akkurat disse? Er vel flere A300-fraktere som flyr rundt?
 
Back
Top