• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

http://www.iata.org/pressroom/pr/2008-06-02-01

Press Releases » Crisis Again - Deep Losses Projected
No.: 26
Date: 02 June 2008


Crisis Again - Deep Losses Projected


Istanbul - The International Air Transport Association (IATA) revised its industry financial forecast for 2008 significantly downwards to a loss of US$2.3 billion. The forecast uses a consensus oil price of US$106.5 per barrel crude (Brent). This is a swing of US$6.8 billion from the previously forecasted industry profit of US$4.5 billion that was announced in March and based on an average oil price of US$86 per barrel (Brent).

“For every dollar that the price of fuel increases, our costs go up by US$1.6 billion,” said Giovanni Bisignani, IATA Director General and CEO at the Association’s 64th Annual General Meeting and World Air Transport Summit (WATS/AGM) which opened today in Istanbul, Turkey. The industry’s total fuel bill in 2008 is expected to be US$176 billion (based on oil at US$106.5 per barrel) accounting for 34% of operating costs. This is US$40 billion more than the 2006 bill which was US$136 billion (29% of operating costs). In 2002, the bill was US$40 billion, equal to 13% of costs.

“We also need to take a reality check. Despite the consensus of experts on the oil price, today’s oil prices make the US$2.3 billion loss look optimistic. For every dollar that the oil price increases, we add US$1.6 billion to costs. If we see US$135 oil for the rest of the year, losses could be US$6.1 billion,” said Bisignani.

“The situation has changed dramatically in recent weeks. Oil skyrocketing above US$130 per barrel has brought us into uncharted territory. Add in the weakening global economy and this is yet another perfect storm,” said Bisignani.

“Oil is changing everything. There are no easy answers. In the last six years, airlines improved fuel efficiency by 19% and reduced non-fuel unit costs by 18%. There is no fat left. To survive this crisis, even more massive changes will be needed quickly. Air transport is a catalyst for US$3.5 trillion in business and 32 million jobs. This is an extraordinary crisis with the potential to re-shape the industry with impacts throughout the global economy. Governments, industry partners and labour must deliver change,” said Bisignani.




Notes for Editors:

US$6.1billion would represent the industry loss during 2008 based on spot price of crude oil of US$135 per barrel for the rest of the year. The average to date has been US$105 a barrel so this would bring the average spot price for the year to US$122 per barrel.



For more information, please contact:

Anthony Concil
Director Corporate Communications
Tel: +41 22 770 2967
corpcomms@iata.org
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Det er dessverre veldig forutsigbart dette her så lenge vi har hatt galopperende økning i råoljeprisen siste året.
Er redd for at krisen denne gang kan bli større enn post 9-11-01.
Utfordringene denne gang er annerledes enn for 7år siden.
Denne gang er det energiprisen som skaper problemet og det er ikke noen snarlig løsning her. Prisen kan gå ytterligere opp før den eventuellt går ned.
Det er fullt mulig vi har sett de laveste billettprisene hos flyselskapene ifjor og nå iår på lenge.
Prisene vil stige og neppe falle tilbake på 2007 og 2008 nivå.
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Jeg visste ikke at situasjonen er så ille hos OS.

Nå skal visstnok Aeroflot være interessert i å kjøpe seg inn i Austrian:


June 7, 2008

Russian flag carrier Aeroflot is waiting for the Austrian government's offer to start talks on buying into Austrian Airlines, its general director Valery Okulov said on Saturday.

"I think if there are some offers, we will discuss them," Okulov said. "We are looking seriously at the European market and the possibilities of buying assets there."


Blir spennende å se hva som skjer med alle disse flyselskapene etterhvert.
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Fram til høsten skal en stand-alone løsning eller delvis salg til LH utredes. Evt. også KLM/AF, men de har vel nok problemer selv for tiden og Aeroflot.
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Lover ikke bra for oss som jobber eller vil jobbe i luftfartsbransjen i fremtiden :cry:
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

LUFTFART:AUSTRAIAN SØKER KJØPERE
Tue Jul 01 14:44:02 CEST 2008
Oslo (TDN Finans): Austrian Airlines har utnevnt Merrill Lynch som rådgiver
i forbindelse med at selskapet søker kjøpere.

Det melder Bloomberg News tirsdag, som viser til ikke-navngitte kilder.

Blant de aktuelle kjøperne er Lufthansa og Air France-KLM. Østerrikske
myndigheter har en eierandel på 43 prosent i flyselskapet
--
TDN Finans
TF
22 00 11 55
finans@tdn.no
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Nå har OS annonsert det første kuttene. Kapasiteten kuttes 5% og blant annet VIE-LCY og VIE-ORD kuttes fra i vinter. Itillegg tar de en "SAS" og kutter i frekvensen på IAD, JFK og BOM i vinter
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Og nå er det vel klart for sammtaler

Lufthansa ist gesprächsbereit

Für die angeschlagene österreichische Fluggesellschaft AUA wird eine Zukunft im Lufthansa-Konzern immer wahrscheinlicher. Nachdem Wien grundsätzlichen entschieden hat, die Airline zu privatisieren, zeigte sich Lufthansa offen für Gespräche über einen Einstieg bei dem Unternehmen.

http://www.n-tv.de/1005474.html
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Bør i såfall AUA fusjoneres med Swiss?
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Det ville isåfall være en helt ny variant som ikke har vært på banen sålangt. Østerrikske myndigheter har fremlagt endel krav for at de skal innvilge salg som vil gjøre det mindre attraktivt for kjøpere, men LH skulle visstnok ikke ha noen problemer med det. Bla. er det snakk om at en sperreminoritet på 25% og en aksje skal forbli på østerrikske hender. Disse 25 % kan være fordelt på østerrikske firmaer og privatpersoner sålenge de er østerrikske.
Det har også blitt fremlagt krav om at Wien skal forbli som hub inklusive hovedkontor og at merkevaren skal bestå.
Siste jeg leste var at Staten vurderer å spytte inn mere penger slik at man ikke må presse igjennom salget... Det er utropt nyvalg i Østerrike for oktober og om ikke selskapet er solgt før den tid er privatiseringsoppdraget ugyldig og det blir en ny politisk runde på det hele... time will show.
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Thomson Financial skriver, at Air France - KLM har hyret investeringsbanken Lazard til at undersøge perspektiverne i et eventuelt køb af det nødlidende Austrian Airlines.

http://borsen.dk/finans/nyhed/138635/
 
Re: IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected"

Det er dessverre veldig forutsigbart dette her så lenge vi har hatt galopperende økning i råoljeprisen siste året.
Er redd for at krisen denne gang kan bli større enn post 9-11-01.
Utfordringene denne gang er annerledes enn for 7år siden.
Denne gang er det energiprisen som skaper problemet og det er ikke noen snarlig løsning her. Prisen kan gå ytterligere opp før den eventuellt går ned.
Det er fullt mulig vi har sett de laveste billettprisene hos flyselskapene ifjor og nå iår på lenge.
Prisene vil stige og neppe falle tilbake på 2007 og 2008 nivå.

Situasjonen er en helt annen. Flyselskapene har jo allerede, etter 9-11, gjennomført store spareprogrammer og effektiviseringspakker er implementert på løpende bånd.

Post 9-11 var en intern strukturell krig i de enkelte selskapene, dagens krise er skapt av en ekstern faktor, oljeprisen. Og den er det som kjent OPEC som styrer, etter en konstant skiftende global verden.
 
Back
Top