IAG - Hvordan skal de reddes?

Omtrent €1mrd i minus på driften i første kvartal 2021 for IAG, dog bedre enn minus €1,8mrd året før. Passasjerkapasiteten var kun 19,6% av 2019 nivå, og forventer øke dette til 25% i andre kvartal
Rene fraktflighter var 1306 i kvartalet (14,5 per dag) mot 969 i forrige kvartal, så fortsatt en betydelig økning der

https://www.aviation24.be/airlines/...operating-loss-of-1-billion-euros-in-q1-2021/

British Airways’ parent IAG posts operating loss of 1 billion euros in Q1 2021
 
IAG har i dag lagt ut det endelige resultatet for 2021 og det er vel ikke noen stor overraskelse at tapene fortsatt er ganske så store, men de er jo unektelig mindre enn 2020...

IAG results for the period:
• Statutory operating loss for the fourth quarter €278 million (2020 restated1: operating loss €1,476 million), and operating loss before exceptional items €305 million (2020 restated1: operating loss before exceptional items €1,170 million).
• Statutory operating loss for the year to December 31, 2021 €2,765 million (2020 restated1: operating loss €7,451 million), and operating loss before exceptional items €2,970 million (2020 restated1: operating loss before exceptional items €4,390 million).
• Loss after tax and exceptional items for the year to December 31, 2021 €2,933 million (2020 restated1: loss after tax €6,935 million) and loss after tax before exceptional items €3,038 million (2020 restated1: loss €4,337 million).

Hele rapporten finnes her i PDF format for de som vet å lese slike.

https://www.iairgroup.com/en/newsroom/press-releases/newsroom-listing/2022/iag-final-results-2021

For Aer Lingus sin del sies det at tapene fortsatt var ca. 1 Mill € per dag i 2021 men litt mindre enn i 2020, i det minste. Fyllingsgraden begynner definitivt å ta seg opp, enn så lenge...

Lynne Embleton, CEO, Aer Lingus, Results Commentary

Issued 25 February 2002. Our FY 2021 performance reflects the fact that Ireland continued to impose the most stringent and longest lasting travel restrictions in Europe, and those restrictions impacted Aer Lingus more acutely than other airlines. We announced a pre-exceptional operating loss of €347m for the year. This is on top of the €361m lost in 2020.

https://mediacentre.aerlingus.com/news/25022022/commentary-from-aer-lingus-re-iag-fy-2021-results
 
Ifølge flere ex-BA CC på twitter og tråder på flyertalk har BA tilbudt CC en måned ubetalt fri i april. Litt uklart hva årsaken til det er

Blant annet https://twitter.com/AndythePandy_/status/1626012753277198336

I tillegg skal BA wetlease 4 a320 fra AY i 12 måneder

BA skulle vel kutte en del frekvenser i sommer også, ref. en annen tråd, så ikke umulig at det er årsaken til at de trenger færre crew i en periode.
 
Forstår meg ikke helt på disse tingene hos BA jeg. Ser man noe så enkelt som OSL-LHR så er det rett som det er bare helt utsolgt. F.eks I morgen, lørdag og mandag.

Feeden inn fra relativt mange Nord Europeiske destinasjoner som OSL, ARN, GOT, CPH er helt krise i frekvens.

Samtidig kutter de videre i frekvens her for sommeren. Vil permittere crew of Samtidig wetlease Finnair.

Ofte går det an å føle en viss form for logikk i ting. Men her føles det like logisk som serveringskonseptet til SAS for noen år siden.
 
Last edited:
Tenkte det samme da jeg fløy BA for noen uker siden. Var ett ledig sete basert på det jeg hørte fra purser, meeen spørsmålet e jo ka de betaler da.
 
Back
Top