IAG - Hvordan skal de reddes?

Someone

Moderator
Medlem
Etter hva jeg leser vil IAG i dag si opp 12.000 ansatte, uten at jeg vet noen fordeling mellom landene eller selskapene.

Spanske myndigheter jobber også med en pakke, men de er nok kanskje mest interresert i Iberia og Vueling?
 
Rent kynisk er det vel ikke rart ettersom det også er BA som har de høyeste personalkostnadene.
Kan også her være forskjellige permiteringsregler i forskjellige land som slår inn. BA er også veldig tunge på longhaul som antagelig får en større knekk enn innenriks og intra-EU. Jeg har ikke tall, men vil tro at Iberia har større andel shorthaul ifht longhaul enn BA?
 

Litt mer kjøtt på beinet her.
https://news.sky.com/story/coronavirus-british-airways-expecting-to-cut-a-quarter-of-pilots-11981107

Ser man på de drastiske kuttene europeiske selskap planlegger, fremstår Norwegian sine kuttplaner vel optimistiske.

Jeg antar at en del selskap ser sitt snitt til å presse gjennom dårligere arbeidstidsordninger, pensjoner og lønnsmatriser.
Piloter og andre i reiseliv står foran en rasering av vilkår, siden de står med ryggen mot veggen og får beskjed om take it, or leave it.
 
Ser man på de drastiske kuttene europeiske selskap planlegger, fremstår Norwegian sine kuttplaner vel optimistiske.

Egentlig ikke, spesielt på kort sikt er jo Norwegian sitt base case veldig pessimistisk. Husk at mange land, eller antar de fleste, har begrensninger i hvor lenge man kan permitere. Da må man faktisk gå til oppsigelser.

Etter norske regler, så må jo en ansatt man først trenger sommeren 2021 også måtte bli sagt opp

Ellers så advarer BA at de vurdere legge ned alt på Gatwick

https://www.bbc.com/news/business-52489013

British Airways has told staff its Gatwick airport operation may not reopen after the coronavirus pandemic passes.
 
Last edited:
BBC melder også følgende:


"The BBC has seen a memo written by the head of British Airways’ Gatwick operation to all its Gatwick-based staff saying that the airline cannot rule out that its entire Gatwick operation will not be reopened after the pandemic, when travel restrictions are eased. And in a separate letter sent to pilots, seen by BBC News, British airways has said it cannot rule out temporarily suspending the remainder of its Heathrow operation because of the pandemic.”
Sakset fra Flyertalk.
 
Egentlig ikke, spesielt på kort sikt er jo Norwegian sitt base case veldig pessimistisk. Husk at mange land, eller antar de fleste, har begrensninger i hvor lenge man kan permitere. Da må man faktisk gå til oppsigelser.

Etter norske regler, så må jo en ansatt man først trenger sommeren 2021 også måtte bli sagt opp

Ellers så advarer BA at de vurdere legge ned alt på Gatwick

https://www.bbc.com/news/business-52489013

Sikter egentlig mest mot flåtestørrelse, og pilotkorps som følge av dette.
Ifg planespotters har de 142 fly, og skal ned på 110-120, dvs en reduksjon på 19%.
BA skal redusere pilotantallet med 22% som følge av reduksjon i volum.
Utgangspunktet deres var veldig forskjellig, skakkjørt lavkost og veldrevet fullservice. Da hadde jeg forventet at BA hadde kuttet mindre, ikke mer, enn DY.

Og ja, det kommer garantert flere oppsigelser i DY, men alle man forventer å ha tilbake i jobb innen et år vil det være billigere å permittere (så sant permitteringsperioden blir øket til 52 uker)
 
Sikter egentlig mest mot flåtestørrelse, og pilotkorps som følge av dette.
Ifg planespotters har de 142 fly, og skal ned på 110-120, dvs en reduksjon på 19%.
BA skal redusere pilotantallet med 22% som følge av reduksjon i volum.
Utgangspunktet deres var veldig forskjellig, skakkjørt lavkost og veldrevet fullservice. Da hadde jeg forventet at BA hadde kuttet mindre, ikke mer, enn DY.

Og ja, det kommer garantert flere oppsigelser i DY, men alle man forventer å ha tilbake i jobb innen et år vil det være billigere å permittere (så sant permitteringsperioden blir øket til 52 uker)

Det kommer jo litt an på hvilke fly de planlegger å parkere. For LGW sin del er der jo en blanding av kort og langdistanse og de har jo forskjellige behov for flygere. For en A320 type kan en jo klare seg med 4-5 mannskap per fly mens for langdistanse blir det fort 7 (eller deromkring) mannskap per fly. Så kutt i langdistanse vil uten tvil ha en større effekt i form av eventuell overtallighet.
 
Det kommer jo litt an på hvilke fly de planlegger å parkere. For LGW sin del er der jo en blanding av kort og langdistanse og de har jo forskjellige behov for flygere. For en A320 type kan en jo klare seg med 4-5 mannskap per fly mens for langdistanse blir det fort 7 (eller deromkring) mannskap per fly. Så kutt i langdistanse vil uten tvil ha en større effekt i form av eventuell overtallighet.

I tillegg har f.eks Norwegian enn ganske stor andel innenrikstrafikk (i Norge), mens BA har veldig mye kapasitet på longhaul. Og siden de fleste tror innenriks tar seg opp før longhaul, så påvirker jo også det ramp up hos de forskjellige selskapene
 
Ikke overraskende har også øksa funnet veien til den grønne delen av IAG og det annonseres kutt der. Det har vært 50% lønn for 50% arbeid for alle ansatte og det er jo forsåvidt greit nok men når det i praksis er for 5% arbeid for de flygende blir det jo ironisk nok effektivt en lønnsøkning... Så får en se hvor det bærer hen og hvordan det fordeles mellom avdelingene.

Aer Lingus is to commence negotiations with unions representing staff at the airline about cuts of up to 900 jobs.

It is understood that at a briefing this morning, union representatives were told that in order to cut costs across the board, the company is seeking to reduce its 4,500-strong workforce by up to 20%.

https://www.rte.ie/news/business/2020/0501/1136063-aer-lingus-jobs-cuts/
 
Last edited:
https://www.ft.com/content/a324d3d9-4a21-48c3-9a05-e25477dd529e

Artikkel bak betalingsmur

Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email licensing@ft.com to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/a324d3d9-4a21-48c3-9a05-e25477dd529e

British Airways parent IAG warned it will have to take further action to survive the blow inflicted by the coronavirus pandemic as it predicted it would take three years before passenger demand returns to normal.

The airline group, which last week announced BA would be cutting 12,000 jobs, said that the slow return to normality meant further restructuring across the group would be “essential”.

“We do not expect passenger demand to recover to the level of 2019 before 2023 at the earliest,” said IAG chief executive Willie Walsh. “This means group-wide restructuring is essential in order to get through the crisis and preserve an adequate level of liquidity. We intend to come out of the crisis as a stronger group.”
 
Last edited by a moderator:
Mens IAG er pessimistisk på lang sikt og tror det tar opp til 3 år for trafikken tar seg opp igjen, er de mer positive på kort sikt og håper fly 50% av programmet innen utgangen av juli.

Longhaul operasjonene (til BA) vil ble restartet med A350 og 787, mens 747 og 777 maskinene, som i stor grad er eiet, er billigere å la stå parkert til de trengs eller pensjoneres

Men generelt så kutter IAG kraftig i leveringene av nye fly fremover, spesielt innen shorthaul
 

Attachments

  • IAG Q1.PNG
    IAG Q1.PNG
    26.6 KB · Views: 883
Last edited:
Back
Top