• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Hva er feil med 'Germanwings' ... ? ;)
 
Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Auuch.... streiken kostet nesten 1 milliard NOK :drunk:
 
Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Såvidt jeg husker, så er Direct5you et projekteret lavprisselskab på samme måde som Iberia Express. Altså et selskab der udadtil skal fremstå som en mere ellermindre integreret del af hovedselskabet, men indadtil være et separat selskab med lavere omkostninger.
 
Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Tipper de fleste vil legge om til lavkostdrift med egne merkevarer med tiden...

Det er i vinden, også for bedrifter å kjøpe billigfly. Vi får aldri bestille noe annet enn rimeligste sort der jeg jobber lenger.
 
Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Det ble forsøkt for rundt 10 år siden .. jeg nevner i fleng Snowflake (SAS). Metrojet (USAirways), CO Lite (Continental), Song (Delta), Go (BA) osv osv osv ....

Det gikk i dass den gangen .. vi får se hva som skjer nå ...
 
Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Det er jo en stund siden disse planene kom fram første gangen og arbeidsnavnet Direct4you spiller jo fint på IATA koden Germanwings og hensikten med prosjektet. Hvorvidt man skal kalle dette en LCC er jeg ikke helt sikker på. De er vel mere snakk om å samle selskapene som opererer direkterutene utenom hubene FRA og MUC i et selskap for å spare kostnader der.
 
Qantas har vel klart dette med Jetstar, men det faller jo ned på hvor uavhengig det klarer å bli fra morselskapet slik at de slipper unna mye av deres "gamle" kostnader.
 
Re: Lufthansa med nytt billigselskap

Interessant at man nå trekker inn Germanwings .. kan tyde på at de er tiltenkt en rolle i 'Direct4you' ...
 
Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Tipper hun berta som holder 748en ikke akkurat er happy for den nye satsingen..

Vet ikke helt om jeg har tro paa dette, skulle gjerne sett noen flere detaljer
 
Re: I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH

Det ble forsøkt for rundt 10 år siden .. jeg nevner i fleng Snowflake (SAS). Metrojet (USAirways), CO Lite (Continental), Song (Delta), Go (BA) osv osv osv ....

Det gikk i dass den gangen .. vi får se hva som skjer nå ...

Dette er jo ikke samme forsøk. For 10 år siden var det ikke meningen, slik jeg har forstått det, at Snowflake, Metrojet, CO Lite, Song og Go ++ skulle "ta over" enkelte deler av produksjonen til morselskapet, men heller være et supplement under samme paraply for å holde LCC-konkurransen unna.

Idag er situasjonen annerledes. BK, Ryanair og andre klarer å levere flyreiser til langt billigere priser enn de store selskapene som har vært til stede i mange tiår. Billettprisene og kostnadene til LH, IB, SK med flere er derfor for høye i dagens marked til å gå med overskudd. Det blir feil av klagetoppene til SAS å si "se til Lufthansa, der har SK noe å lære, man får mat og snacks++" når LH, i dagens marked, taper penger så det suser på sine ruter i Europa. Som følge av medias interesse for LH den siste tiden burde flere være klar over det.

Jeg tror at nettverksselskapene, som LH, ønsler å beholde merkevaren og verdien av LUFTHANSA. Derfor etablerer de nye selskaper eller "leier" inn egne som Germanvings, Tyrolean og andre egeneide LCCs til å operere i regi av LUFTHANSA, AUSTRIAN osv.. Og dette til 30% lavere kostnader - Selskapet, overskuddet og arbeidsstokken består. Se på det som RUTER og anbudskollektivtrafikken i Oslo, bare uten anbudet.

Om dette er den beste langsiktige løsningen for selskaper som LH gjenstår å se. Kostnadene kunne nok vært senket på mange andre måter også. F.eks de involverte parter vedgår å senke sine krav og møtes litt mer på midten enn den "alt eller ingenting"-mentaliteten jeg føler regjerer idag.
 
Last edited:
Back
Top