• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

I serien 'Da Ble Jeg Flau, Da'........

Det var det jeg visste — vi kan trygt sette inn militæret i stedet!
Godt nyttår, og takk for godt samarbeid, Seilfly!
(-:
 
Skjønner ikke helt hvordan dette er mulig jeg da men?? Fylles dette fra flasker eller hvordan er det?? Er ikke veldig vanskelig å skille mellom disse to gassflaskene, og feilmerket aldri så mye, så må man i tillegg være fargeblind for å ta feil av disse to da gassbeholdere ;-) Hvis det ikke er andre gassbeholdere for flybransjen da?
 
Det finnes stort sett bare 2 gassflasker i flyindustrien. En oksygenflaske og en nitrogen flaske. Oksygenflaska er hvit og nitrogenflaska er grønn. Men det er for flasker utenfor flyet. I flyene så er det som regel flasker med nødoksygen, både fastmonterte, som hovedsaklig er til cockpitcrew, og flasker til pax, som trenger, som kan taes med rundt i flyet. Disse flaskene er grønne. Det skal også være forskjellige tilkoblinger for de forskjellige gassene slik at du ikke uten videre skal kunne fylle feil.

I noen selskaper/flytyper er det vanlig å skifte flasker når de kommer under et minimum, mens andre selskaper/flytyper blir "toppet opp".

Det var vel det du lurte på petru26
 
Back
Top