• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

i Ryanair kan man bare være sykemeldt fire dager i året

Replying to Topic ' i Ryanair kan man bare være sykemeldt fire dager i året'

I et lavkostselskap dreier seg vel om kroner og øre?

Noen som vet hvilke regler Irland har for sykepenger? Hvis det er som her at arbeidsgiver må betale en viss del, er jo saken åpenbar.

Let alltid etter den økonomiske grunnen for noe! :smokin

IMM: Det viser bare at det er to forskjellige sikkerhetskulturer i de to selskapene....

I Ryanair holder ansatte kjeft for å ikke påkalle seg ledelsens oppmerksomhet og vrede, fordi det er fint lite som hindrer dem i å gi vedkommende sparken...

At Ryanair gjør det bra er det ingen som sier noe på, men det er heller ingen tvil om at de gjør hva som helst for å få det til...

Har du forresten lest PPRuNe-tråden som Jens viser til i toppen av denne tråden? Svært interessant lesing igrunn, om hvordan Ryanair behandler sine ansatte...

Ryanair - A Guide for Prospective Pilot Employees

På slutten av det skrivet så oppsummeres det så fint:

Readers can use the following links to build up a picture of the Ryanair corporate style. That style could be summed up as follows: “We aggressively deliver low fares to the vast majority of our customers and we are unapologetic about either the methods we use or any “casualties” that might occur en route. We don’t do apologies nor do we concede to error. If you don’t like this don’t travel, or work, with us.”

Ryan-be fair – http://www.ryan-be-fair.org/
Ryan campaign - http://www.ryanair.org.uk/
PPRuNe - http://www.pprune.org/

At man har kolleger som aksepterer Ryanairs måte å drive på, og reiser med dem, DET er flaut det!!:sarc

Originally posted by cabincruiser

Kjære Airwolf og likesinnede: Synes du arbeidsforholdene i Ryanair er akseptable?

Nei, men jeg er redd for at jeg bare følger strømmen som tenker slik at Ryanair gjør ikke noe med det om jeg boikotter dem uansett. Så da kan man like gjerne ta imot det fristende tilbudet deres, jeg ville blitt irritert på meg selv om jeg lot være å reise til London fordi jeg ikke liker Ryanairs personalpolitikk.

Men jeg tror ikke at det er SÅ ille for de ansatte. Dette med kun fire sykedager faller på sin egen urimelighet, det vil i så fall bety at Ryanair ikke engang respekterer sine egne bedriftsleger når de sykemelder ansatte. Som sagt, denne flyvertinnen ble oppsagt i prøvetiden etter tre måneder, det ligger nok noe mer bak den beslutningen tror jeg.

En bekjent av meg hadde en fin stilling som ansatt i Ryanair. På bakken riktig nok.
Denne personen stortrivdes med jobben og med selskapet. Helt til den dagen de sa de ikke syntes han/henne hadde gode nok resulater i arbeidet.
I løpet av en dag ble det fra gull og gloria til det sanne helvete å jobbe i selskapet. Det var liksom ikke måte på hvor ille det plutselig var å jobbe i selskapet.
Og jeg tror det ville vært mange som kunne komme med lignende historier i de selskapene en jobber i. Får man beskjed om at man ikke er god nok, eller får sparken av andre grunner. Eller rett og slett ikke klarer å følge med i den turbo-farten de andre holder, så skyldes alt på selskapet. Og ikke en selv.
Jeg har sett mange eksempler på det i selskaper jeg har jobbet i. Folk har sluttet av egen årsak når de ser de ikke holder tritt med utviklingen og endringene som blir gjort i organisasjonen, og kravene som stilles. Men det er ALDRI deres egen feil liksom....

IMM

Var (er) det ikke GE det som har som policy
10% skal ha det fett
80% skal ha det OK
10% skal ha det som helvete, og slutte (turnover) pr år slik at man får inn friskt blod.

Hørtes ihvertfall fornuftig ut med litt utskiftning.
Jeg ble ansatt i en bedrift en gang, med ca 40 ansatte. Siste mann som var ansatt før meg hadde vært der i ti år. Det blir lite dynamikk av sånt... Litt utskiftninger er sundt.

Originally posted by imm

Hørtes ihvertfall fornuftig ut med litt utskiftning.
Jeg ble ansatt i en bedrift en gang, med ca 40 ansatte. Siste mann som var ansatt før meg hadde vært der i ti år. Det blir lite dynamikk av sånt... Litt utskiftninger er sundt.

Men er Macchiavelli rette mann til å styre utskiftningene og personalpolitikken? En 10-80-10 politikk må da skape en grunnleggende usikkerhet og drålig stemning som vil gå utover bunnlinjen?

På den andre siden: Er man 100% sikker og trygg i sin jobb, så kan det gå ut over effektiviteten det også. Fordi man slapper kanskje litt mer av da.
Ikke for å rakke ned på noen, men en del folk i offentlig sektor bærer preg av at de er forbasket trygg i jobben sin. Servicenivået og effektiviteten er lik null på enkelte offentlige kontorer. Det er ihvertfall min erfaring.

IMM

Back