I Egypt m/+37 grader,fly,hav og litt til:

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Egypt: 12- 19.oktober 2010:



Her kommer noen bilder fra Egypt, og Hurghada-området -
som kanskje kan varme litt opp i høstmørket; nå som
vinteren mer eller mindre har meldt sin ankomst.

Bildene er altså tatt for ca. én måned siden, og vi hadde
da en snitt-temperatur pr. dag på ca. +33 grader om
dagen (den kaldeste dagen var det ca. +31). I tillegg hadde
man ett par dager hvor det var +34, siste dagen faktisk
hele +37 grader. Snitt-temp. på natten, var ca. +24 - mens
vanntemperaturen lå på behagelige +27 til +28; deilig:


Har vært fem ganger i Afrika, men kun én gang tidligere i
Hurghada på en typisk charterdestinasjon. Denne tidligere
søvnige fiskerlandsbyen, har helt klart blitt bedre siden
forrige gang - for over 10 år siden. Luxor er å anbefale,
dersom man absolutt skal reise til en charterdestinasjon
i Afrika - uansett bør man oppleve Kairo, pyramidene, sfinxen,
kjøre langs Suez-kanalen, m.m.



IMG_2566.jpg

Over: Hurghada.


IMG_2569.jpg

IMG_2573.jpg

IMG_2574.jpg




Så over til litt andre bilder, før vi avslutter serien med flybilder litt senere:



IMG_2547.jpg

Over: gamlebyen i Hurghada.


IMG_2517.jpg

IMG_2529.jpg

IMG_2533.jpg

IMG_2534.jpg

IMG_2544.jpg

Over: med ca. +28 i vannet, var det ikke mye annet - som var mer innbydende
enn å ta seg en dukkert (ofte..).


IMG_2475.jpg

Over: solen på vei ned, men fortsatt +25.5 i luften.


IMG_2554.jpg

IMG_2558.jpg

Over: i tillegg til to TUIfly Nordic-maskiner fra skandinavia (B737-800),
er også et annet selskap i TUI-familien klar til avgang fra Hurghada (HUR).
Arkefly fra Nederland med B737-800 (reg: "PH-TFA"), navngitt: "Ferdinand Fransen".
Flyet er tre år gammelt, levert til ArkeFly ny fra produsent: i November 2007.


IMG_2561.jpg

Over: Hurghada Airport (HUR).




Så tre bilder fra Rhodos (RHO - Diagoras) som ikke
ble med i forrige fotoserie (tatt 30. Mai 2010):



IMG_1438.jpg

IMG_1435.jpg

JetairFly (TUIfly Belgia) med B767-300ER med reg: "OO-TUC"
som ble levert opprinnelig til Varig: 27. Aug. 1990
som "PP-VOL" (maskinen er dermed ca. 20 år gammel).
Varig hadde maskinen frem til 23. Des. 2004, før TUI Airlines
Belgium hadde den i 11 mnd, før den ble overført "internt" til
JetairFly. Var dog stickers osv. på flyet, som fortalte at denne
maskinen også ble benyttet av bl.a. Thomas Cook-gruppen, Neckermann osv.
Maskinen bærer navnet: "Discover".



IMG_1454.jpg

Minst åtte biler, to motorsykler, og en del spottere
og fotografer på plass - sikkert mer spennende å ta
bilde av en svær A330-300 enn x antall B737 og A32x.




Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,
Canon Digital IXUS990is - som har spec.
på 12.1 megapixler og 5x zoom.

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Fine bilder, også fra byen.
Har kun hatt noen korte crew-stop der nede, og kjenner vel ikke stedet så godt. Men syntes vel ikke byen var veldig sjarmerende. Håper du ikke ble magesyk, for det er det nemlig svært mange som blir. Men topp sted for snorkling og dykking...
Var i Sharm, på andre siden av Rødehavet sist uke, og selv om jeg bare var på flyplassen, og så stedet ovenfra, så det langt mer innbydende ut enn HRG. Men andre her vet sikkert bedre..

Egypt er for øvrig et satsingsområde for charteroperatørene nå, og VING slipper i disse dager ut en ny reklamefilm derfra...

Tally-Ho
 
Dette lukta det trang charterflight av!
Hvor mange seter klarer de å presse inn i den maskina?

BF:cool2
 
Veldig fine bilder! Artig at du fikk så mange fine bilder fra lufta.

Jeg var selv i Hurghada for 10 år siden og lurer på om jeg ikke bodde på det samme hotellet som deg! Selve byen er vel ikke tidenes mest sjarmerende, men jeg trivdes godt der likevel. "Innenfor gjerdene" er det flott, selv om det selvsagt er litt kunstig (men det er vel alle sånne feriedestinasjoner). Glimrende bade- og snorklemuligheter. Veldig fin stemning i gamlebyen - mye hyggelige folk!

Hurghada er et fint utgangspukt hvis man vil se andre deler av Egypt eller kombinere med cruise på Nilen.
 
Oj sann, tusen hjertelig får kommentarer og
tilbakemeldinger - morsomt at denne ble satt
pris på.

Nei da, mageproblemer får jeg meget sjelden -
av totalt fem ganger jeg har vært i Afrika,
har jeg kun blitt matforgiftet én gang. Selv
ikke etter et måltid der kamel-kjøtt ble servert,
var det ikke noe problem.

Synes egentlig både Dubai, Jordan, Luxor, evt. Sharm
el Sheikh osv. er langt mer spennende enn
Hurghada - men dog; steder har blitt bedre enn
første gangen jeg var der for ca. 10 år siden.
Sharm el Sheikh er jo på mange måter mere lagt opp
bedre for turisme, der er det vel også generelt en noe
høyere standard (i snitt) på hoteller osv. enn på HUR.

Men Afrika er langt mer enn slike charterdestinasjoner -
så akkurat som "RWY24" foreslår; er det virkelig fint
å evt. ha bosted i én eller to uker på et slikt sted,
og ta to-tre dagers turer til f.eks. Nilen, Suez-kanalen,
Kairo, Luxor osv osv.

Trang charterflight ja, dette hadde nok ikke vært
noe for deg Bizflyer - he he.. Jeg unngår faktisk
TUIfly Nordic, men siden jeg var med i et reisefølge -
så ble det desverre ikke noe rutefly (selv om det nesten
ble en SK-flight i stedet), men noe av det trangeste
som finnes i charterverdenen; nemlig én av de tre
B738-maskinene fra TUIfly Nordic. Disse er innredet
for 189pax, og med de "gamle" type setene - er det klart
at det ikke er spesielt mye å gå på. Men betaler gladelig
ekstra, slik at man kan sitte enten på første rad - eller
ved nødutgang; der er det faktisk levelig (selv om
en A330-200 eller -300 helt klart hadde vært å foretrekke,
når man flyr charter). Når jeg selv jobbet ombord på
chartermaskiner, fikk vi mye skryt på benplassen på
A321/A332 maskinene - men desverre er det slik at de
fleste selskaper fyller inn så mange seter som mulig.
Dog er det enda verre i England, man får trøste seg med det.
 
Last edited:
men noe av det trangeste
som finnes i charterverdenen; nemlig én av de tre
B738-maskinene fra TUIfly Nordic. Disse er innredet
for 189pax, og med de "gamle" type setene - er det klart
at det ikke er spesielt mye å gå på. Men betaler gladelig
ekstra, slik at man kan sitte enten på første rad - eller
ved nødutgang; der er det faktisk levelig .

Litt OT men vi har betalt noen slanter for første rad på en TUI 738 til Tenerife i romjulen, 2E og 2F - ryktene sier at disse faktisk er ganske ok? Finner ikke så mye om disse plassene på nett.

Har ikke SAS "bare" 3 seter mer i sine 800?
 
Last edited:
Nei TUIfly Nordic hadde en 3D-virtuell sak man kunne se kabinen
i (det kan man fortsatt), hvor man kunne se på seteavstand osv.
Men den som er aktiv nå, der får man kun sett flightdeck samt
ved rad: 15/16 (nødutgang). Men Rad: 1 A/B/C og
2 D/E/F er absolutt ok ja, riktignok ikke like mye benplass
som ved nødutgang - men stooor forskjell fra "krøtter-class"
seat-config ellers i flyet ja. Vel anvendte penger! (Skal nedover
til TFS selv snart, avreise om ca. én uke - godt man ikke er der
nede nå; mye dårlig vær - både på TFS og LPA!)

Jepp, SAS har B738-maskiner som er innredet for 186pax.
 
Back
Top