Jeg tror nok at CRJ900 (og kanskje storebroren CRJ1000) er maskiner som passer veldig godt i "Core SAS" med selskapets "Business First" tankegang. Maskinen passer godt til lange ruter som har bra med business-pax, men lite leisure-etterspørsel å fylle opp med bakfra. Nå vil vi nok fremdeles se at flytypene i SAS plasseres etter baseprinsippet - slik at OSL vil ha 737, STO 737/MD80 og CPH MD80/Airbus/CRJ, men på sikt er det ingenting i veien for at CRJs dukker opp andre steder enn DK. Med oljen nede på 40-tallet, er noe av kostnadsfordelen med Q400 vs CRJ forsvunnet. Man sparer en del på at jetflyene kan fly raskere og dermed utnyttes bedre enn turboprop. CRJ'ene er ikke godkjent for LCY, noe som er et minus og innebærer at SAS fremdeles må satse på wet-lease av kapasitet for å kunne fly på LCY. Fløy ARN-LCY-ARN med Transwede denne uken, og så at fra CPH bruker man nå en ATR42 fra Cimber....
Du har nok mange poeng CK - enig i at LCY kan være et minus, men hvis det virkelig er en viktig/god destinasjon, så holder det jo med en A318 eller to, så dekkes hele behovet der. Nå er jeg jo ikke helt objektiv, men personlig så ser jeg ikke noe problem i at SAS ved å øke andelen CRJ blir mer av et feeding selskap. Å tolke det til at vi skal feede til Lufthansa er vel å dra den litt vel langt akkurat pr i dag (men det kan jo komme...), men allerede i dag så er CPH mye mer av en feeding base enn OSL og STO. CPH er mer avhengig av å feede inn pax både som en hub fra øst europa og skandinavia til europa rutene, men også til det som er igjen av longhaul. Selv om jeg tror at CRJ900/1000 etterhvert også vil komme til OSL og STO så tror jeg at viktigheten av feeding gjør at CPH vil ha en større andel av CRJ enn de andre to basene, som har en større andel punkt til punkt, og ikke minst innenriks.
Et nytt "Core SAS" vil etter min mening medføre en mix i retning av:
OSL: 40 B737 + 10 CRJ900/1000
STO: 40 B737 + 10 CRJ900/1000
CPH: 25 A319/321 - 25 CRJ900/1000
Og som sagt, hvis LCY er viktig; 1-2 A318.
Dette er vel nesten en "best case", da det er satt opp før jeg vet hva SAS har tenkt å gjøre med ruteprogrammet. Hvis det er snakk om virkelig kraftige reduksjoner så kan en vel trekke fra noen individer på alle baser..
Hva CRJen skal gjøre...?
- Fra CPH og STO: Primært det Q400 gjorde, med tillegg av at de ekstra flyene vil fly gammel tynn MD/737 produksjon til halve kostnaden.
- Fra OSL: KSU, MOL, EVE, KKN, ALF, noen deps på HAU, AES, KRS + tynnere euro destinasjoner som DUS, BRU, AMS, kanskje TXL igjen...
Ellers så vil jo en slik flåte lage et visst hull etter F50/Q400, for selv om CRJ900/1000 er svært så økonomisk så er det anslagsvis 25% dyrere å operere enn en Q400, og rundt det doble av en F50. Det er vel derfor naturlig at det fra CPH og STO vil inngås avtaler med turboprop operatører for å betjene de tynnere rutene ved innleie eller codeshare.
Inn til OSL er det vel naturlig at dette dekkes av WF, og det bringer meg inn på det noen av dere har nevnt om CRJ900 i WF; Det tror jeg slett ikke på! SAS ønsker det ikke, foreningene i SAS har helt sikkert fått med i innsparingsavtalene at det ikke skal skje, og faktisk så ønsker heller ikke WF noen CRJ: Når det initielt var snakk om CRJ som erstatning for Q400 også i WF så kjempet WF sterkt imot dette - både de ansatte og ledelsen. Og det er lett å forstå; En av WF sine sterke sider er en dyptgående kjennskap til DHC, inkludert felles reservedelslager, teknisk kompetanse og EN utsjekk for pilotene. Å skulle operere 5-6 CRJ900 ville ødelagt denne enhetsflåten, og heller ikke vert en billigere løsning for SAS Group totalt sett.
Vel, det var bare noen sikkert ikke helt objektive tanker fra en krok en sen fredags kveld.
Den som har lever får se....
Krok