I disse SAS dager. Flytyper. CRJ og Q400

• Thread starter Thread starter TPN
  • Start date Start date

TPN

Slowbird
Hei

Noen som har klart å få ut noe info om hva SAS konsernet gjør med sine ny-ervervelser av Bombardierprodukter.

Det er etter det jeg skjønner en god del opsjoner, i tillegg til allerede leverte maskiner, på CRJ900, og Q400. Endel av disse skulle til Estonian, og Baltic. Selskaper som selges... Blir CRJ levert til Estonian med SAS rabatt, og Q400 til Baltic med samme gode deal? Noen som vet/har hørt rykter/har egne synspunkter....

For å trekke tråden litt lenger kan man jo også hevde at SAS konsernet burde satset på en større del av flåten, bestående av CRJ900. Denne flytypen burde passe godt inn i "Core SAS", og gi forholdsvis god kabinfaktor. Så kan de beholde noen 737 til ruter der dens kapasitet er nødvendig. La Widerøe ta over ruter som passer best for Dash 8. Dermed kan de fylle flåten med Q400. Ser for meg SAS med CRJ som hovedtype. Det er i hvertfall lov å drømme.

Tja...tanken er ikke helt dum...
CRJ900 skal jo erstatte MD87 blandt andet..så kunne man jo bestille
CRJ-1000 somerstatning for andre MD80....og så A319 for resten.....
om der så kommer Q400New Gen ind ved jeg ikke....Iøvrigt har jeg ikke nogen anelse om de bestilte fly til Estonian også blive leveret til Estonian, det vil tiden vise
Hilsen
ole

Lenge siden KGL lekte med farger og papir - en CRJ900 i WF sin design hadde vært noe!

om der så kommer Q400New Gen ind ved jeg ikke....
WF skal vel ha flesteparten av de Q400NG som er bestillt, så typen kommer nok uansett. De "nye" Q400 maskinene de flyr i dag, med de gamle slitne SAS Q400 setene, er en noe sørgelig miks.

WF skal vel ha 7 Q400 når leveringene er over. LN-WDE skal vel fortsatt være i WF, mens de 4 leasete fra flyBe/Bombardier skal tilbake til flyBe. Spørsmålet er om de skal ha 6 Q400NG + LN-WDE eller de skal ha 7 Q400NG+LN-WDE? Noen som vet dette sikkert, og som kan fortelle det?

EDIT: Her er artikkel fra Boarding om saken. http://www.boarding.no/art.asp?id=30658

Widerøe skal igjen begynne å fly med DH8-Q400. Planen er at selskapet i løpet av våren og sommeren får fem nye fly fra fabrikken, som erstatning for de som er satt på bakken. I tillegg kommer to nye fly i 2009.

Last edited:
Jeg tror nok at CRJ900 (og kanskje storebroren CRJ1000) er maskiner som passer veldig godt i "Core SAS" med selskapets "Business First" tankegang. Maskinen passer godt til lange ruter som har bra med business-pax, men lite leisure-etterspørsel å fylle opp med bakfra. Nå vil vi nok fremdeles se at flytypene i SAS plasseres etter baseprinsippet - slik at OSL vil ha 737, STO 737/MD80 og CPH MD80/Airbus/CRJ, men på sikt er det ingenting i veien for at CRJs dukker opp andre steder enn DK. Med oljen nede på 40-tallet, er noe av kostnadsfordelen med Q400 vs CRJ forsvunnet. Man sparer en del på at jetflyene kan fly raskere og dermed utnyttes bedre enn turboprop. CRJ'ene er ikke godkjent for LCY, noe som er et minus og innebærer at SAS fremdeles må satse på wet-lease av kapasitet for å kunne fly på LCY. Fløy ARN-LCY-ARN med Transwede denne uken, og så at fra CPH bruker man nå en ATR42 fra Cimber....

Jeg tror nu nok også at de mange fly kan blive erstatninger for MD80èren i SAS...
CRJ-1000 og de ny C-Series ville nok passe perfect til "Core SAS"

Hilsen
ole

Tankene glir lett i retning av det som for flere fortoner seg som det ultimate mareritt; at SAS ender som et regional feeder-selskap for LH. Utfasing av longhaul-maskiner, swap av MD80 mot mindre Bombardier-jets og en generell nedskalering av flåten og destinasjoner påpeker jo en svak trend i retning av et slikt LH-scenario...

Ja dette er interesangt. Men en eller flere CRJ900 i WF farger er ikke meg imot. Det er nok også en go tanke å erstatte dagens MD flåte med 900 og 1000 serien. Disse flyene er jo langt mere økonimsk i drift en MDen, og holder dagens standar hva gjelder støy og utslipp.

C-Series bør vel være et alternativ når 737-500 skal fases ut. Dersom de holder ut til i 2013 da..

Jeg tror nok at CRJ900 (og kanskje storebroren CRJ1000) er maskiner som passer veldig godt i "Core SAS" med selskapets "Business First" tankegang. Maskinen passer godt til lange ruter som har bra med business-pax, men lite leisure-etterspørsel å fylle opp med bakfra. Nå vil vi nok fremdeles se at flytypene i SAS plasseres etter baseprinsippet - slik at OSL vil ha 737, STO 737/MD80 og CPH MD80/Airbus/CRJ, men på sikt er det ingenting i veien for at CRJs dukker opp andre steder enn DK. Med oljen nede på 40-tallet, er noe av kostnadsfordelen med Q400 vs CRJ forsvunnet. Man sparer en del på at jetflyene kan fly raskere og dermed utnyttes bedre enn turboprop. CRJ'ene er ikke godkjent for LCY, noe som er et minus og innebærer at SAS fremdeles må satse på wet-lease av kapasitet for å kunne fly på LCY. Fløy ARN-LCY-ARN med Transwede denne uken, og så at fra CPH bruker man nå en ATR42 fra Cimber....

Du har nok mange poeng CK - enig i at LCY kan være et minus, men hvis det virkelig er en viktig/god destinasjon, så holder det jo med en A318 eller to, så dekkes hele behovet der. Nå er jeg jo ikke helt objektiv, men personlig så ser jeg ikke noe problem i at SAS ved å øke andelen CRJ blir mer av et feeding selskap. Å tolke det til at vi skal feede til Lufthansa er vel å dra den litt vel langt akkurat pr i dag (men det kan jo komme...), men allerede i dag så er CPH mye mer av en feeding base enn OSL og STO. CPH er mer avhengig av å feede inn pax både som en hub fra øst europa og skandinavia til europa rutene, men også til det som er igjen av longhaul. Selv om jeg tror at CRJ900/1000 etterhvert også vil komme til OSL og STO så tror jeg at viktigheten av feeding gjør at CPH vil ha en større andel av CRJ enn de andre to basene, som har en større andel punkt til punkt, og ikke minst innenriks.

Et nytt "Core SAS" vil etter min mening medføre en mix i retning av:

OSL: 40 B737 + 10 CRJ900/1000
STO: 40 B737 + 10 CRJ900/1000
CPH: 25 A319/321 - 25 CRJ900/1000
Og som sagt, hvis LCY er viktig; 1-2 A318.

Dette er vel nesten en "best case", da det er satt opp før jeg vet hva SAS har tenkt å gjøre med ruteprogrammet. Hvis det er snakk om virkelig kraftige reduksjoner så kan en vel trekke fra noen individer på alle baser..

Hva CRJen skal gjøre...?

- Fra CPH og STO: Primært det Q400 gjorde, med tillegg av at de ekstra flyene vil fly gammel tynn MD/737 produksjon til halve kostnaden.
- Fra OSL: KSU, MOL, EVE, KKN, ALF, noen deps på HAU, AES, KRS + tynnere euro destinasjoner som DUS, BRU, AMS, kanskje TXL igjen...

Ellers så vil jo en slik flåte lage et visst hull etter F50/Q400, for selv om CRJ900/1000 er svært så økonomisk så er det anslagsvis 25% dyrere å operere enn en Q400, og rundt det doble av en F50. Det er vel derfor naturlig at det fra CPH og STO vil inngås avtaler med turboprop operatører for å betjene de tynnere rutene ved innleie eller codeshare.

Inn til OSL er det vel naturlig at dette dekkes av WF, og det bringer meg inn på det noen av dere har nevnt om CRJ900 i WF; Det tror jeg slett ikke på! SAS ønsker det ikke, foreningene i SAS har helt sikkert fått med i innsparingsavtalene at det ikke skal skje, og faktisk så ønsker heller ikke WF noen CRJ: Når det initielt var snakk om CRJ som erstatning for Q400 også i WF så kjempet WF sterkt imot dette - både de ansatte og ledelsen. Og det er lett å forstå; En av WF sine sterke sider er en dyptgående kjennskap til DHC, inkludert felles reservedelslager, teknisk kompetanse og EN utsjekk for pilotene. Å skulle operere 5-6 CRJ900 ville ødelagt denne enhetsflåten, og heller ikke vert en billigere løsning for SAS Group totalt sett.

Vel, det var bare noen sikkert ikke helt objektive tanker fra en krok en sen fredags kveld.

Den som har lever får se....

Krok

Last edited:
Hei Kaptein

Jeg tror ikke OSL-TXL kommer tilbake med SK i det heile tatt. Dersom AB virkelig starter opp, sa er marked mere enn metted. Og det er en tydelig signal at TXL-OSL ble ikke annonsert da man annonserte HAJ-ARN.
Det hva ligger bak dette innebaerer en god del forandringer ogsa for TXL-ARN og TXL-GSE. Skjer det ikke, blir det ikke noe av TXL-OSL. For tida skifter man all kapasitet til ethnic markeds som Kroatia og Slovenia.

Din plan er ikke darlig, mens du har problem at du baserer 2 sma flater av CRJ ved OSL og STO. Og dette er riktig dyr. Det kan vaere smartere a enten gir opp de super-tynne ruter a la KSU eller a beholde noen av de "yngre" 735 som BUC/BUD/BUE/BUG, presse ned leieratene og flyr disse til disse destinasjoner. Tid for reforhandling av leiekontrakter er gode.

Pa sikt vil SK star foran spörsmalet om C-Serien er godt nok a avslöre B737 i Norge som helhet. Det har visse implikasjoner for peak-hour traffik, mens dersom man virkelig vil forkussere seg pa den oppre del av marked, sa kan det vaere en mulighet.

Hei Kaptein

Jeg tror ikke OSL-TXL kommer tilbake med SK i det heile tatt. Dersom AB virkelig starter opp, sa er marked mere enn metted. Og det er en tydelig signal at TXL-OSL ble ikke annonsert da man annonserte HAJ-ARN.
Det hva ligger bak dette innebaerer en god del forandringer ogsa for TXL-ARN og TXL-GSE. Skjer det ikke, blir det ikke noe av TXL-OSL. For tida skifter man all kapasitet til ethnic markeds som Kroatia og Slovenia.

Din plan er ikke darlig, mens du har problem at du baserer 2 sma flater av CRJ ved OSL og STO. Og dette er riktig dyr. Det kan vaere smartere a enten gir opp de super-tynne ruter a la KSU eller a beholde noen av de "yngre" 735 som BUC/BUD/BUE/BUG, presse ned leieratene og flyr disse til disse destinasjoner. Tid for reforhandling av leiekontrakter er gode.

Pa sikt vil SK star foran spörsmalet om C-Serien er godt nok a avslöre B737 i Norge som helhet. Det har visse implikasjoner for peak-hour traffik, mens dersom man virkelig vil forkussere seg pa den oppre del av marked, sa kan det vaere en mulighet.

TXL: Du har kanskje rett inntil videre, men Berlin er hovedstad og største by i europas største land, så hvis utviklingen der fortsetter...? Det er ingen grunn til at den om noen år skal ha mindre trafikk en London og Paris. Men det var nå uansett kun et eksempel...

CRJ: Den store endringen nå er jo at SAS igjen går over til å bli ETT flyselskap med en felles AOC, og dvs at flyene igjen kan slinges mellom basene for teknisk vedlikehold etc. Og for øvrig; rundt 10 (eller 15) fly er langt fra en liten flåte etter min mening! Nesten det doble av hva OSL og STO tidligere har hatt av F50, Saab2000 og Q400. Og nå snakker jeg altså ETT felles regionalfly, 45-50 tilsammen på alle tre baser, med felles AOC...

Og for øvrig; KSU er ikke akkurat en "supertynn" rute; har vel 5-6 dep med F50 og 737 i dag. De supertynne vil nok som nevnt i mitt innlegg gå over til innleie av andre operatører.

K

Hvilke fly vil SAS fly med på ruten TOS-BOO-TRD når -500 fases ut etterhvert da? -600 som blir mest aktuelle da? Jeg mener selv at hvis SAS i det hele tatt skal fortsette med denne ruten, så burde de ikke komme med så store maskiner at man plutselig får en kabinfaktor på 10% på mange av flygningene.. Hvis Norwegian bestemmer seg for flere avganger på denne ruten, så slutter vel SAS i det store og hele med å fly denne ruten!

Hvilke fly vil SAS fly med på ruten TOS-BOO-TRD når -500 fases ut etterhvert da? -600 som blir mest aktuelle da? Jeg mener selv at hvis SAS i det hele tatt skal fortsette med denne ruten, så burde de ikke komme med så store maskiner at man plutselig får en kabinfaktor på 10% på mange av flygningene.. Hvis Norwegian bestemmer seg for flere avganger på denne ruten, så slutter vel SAS i det store og hele med å fly denne ruten!

Er vel ruter som har belegg og behov for frekvens som kaller på Q400? Tidsmessig vil det jo gjøre liten forskjell. Samtidig flyr jo endel disse strekkene med Widerøe pr i dag, da de har bestilt gjennomgående billett til eller fra kortbanenettet.

TXL: Du har kanskje rett inntil videre, men Berlin er hovedstad og største by i europas største land, så hvis utviklingen der fortsetter...? Det er ingen grunn til at den om noen år skal ha mindre trafikk en London og Paris. Men det var nå uansett kun et eksempel...

Berlin vil neppe kunne bli like stor som disse, først og fremst pga "mangel" på forretningstrafikk. Paris og London er viktige businessbyer, Berlin er det ikke.

-600 brukes da vel allerede innimellom på denne ruten. Så ja, vil tro det er -600 grisen som er mest aktuell, evnt -700 ved behov.

SAS har i alle år tatt seg godt betalt på denne ruten, men har nok merket Norwegians inntog kraftig. Likevel har jeg liten tro på at de legger ned ruten i det store og det hele, selv om Norwegian skulle f.eks øke til 2 daglige (de har allerede to daglige TOS-BOO pga Rygge-flyet).

Berlin vil neppe kunne bli like stor som disse, først og fremst pga "mangel" på forretningstrafikk. Paris og London er viktige businessbyer, Berlin er det ikke.

Et annet poeng som taler mot Berlintrafikken er at Berlin ikke er en hub for videre flighter ut i verden slik LHR og CDG er.

Back