Re: Hvorfor vækster København ikke mere end 2,5 %?
Jeg kan se at CPH og dansker kritikerne hurtigt kom på banen i denne tråd - fantaster kunne man også vælge at kalde dem...
Det vil jeg nu ikke forholde mig til men i stedet fokusere på en uddybning/forklaring i forhold til det første indlæg i denne tråd - hvorfor var væksten på CPH i 2007 kun på 2,5%.
Først og fremmest er der en række helt specifikke forhold for 2007 som har påvirket væksten.
1) Ekstreme vejrforhold og strejker hos SAS gav et par måneder i starten af året med negativ vækst, hvilket naturligvis også har påvirket den samlede vækst for hele 2007.
2) Problemerne med Q400 (i mange omgange fristes man til at sige) har i efteråret betydet at SAS DK i en lang periode har fløjet med nedsat kapacitet og derved har trukket væksten ned i disse måneder. Herved er årets samlede vækst på CPH også blevet negativ påvirket af dette forhold.
Hvis der ses bort fra disse problemer ville væksten på CPH i 2007 formentlig havde ligget i omegnen af 4% fremfor 2,5%.
Ud fra et mere generelt perspektiv er det naturligvis transfer trafikken der svigter CPH, for ses der bort fra denne havde CPH i 2007 en vækst på 7,2% i antallet af lokalt afgående pax. Totalt udgjorde antallet af lokal pax. på CPH i 2007 ca. 15,5 mio, hvoraf ca. 14 mio. var udenrigs pax - totalt set havde henholdsvis OSL og ARN ca. 10,1 mio. og 12,8 mio udenrigs pax inklusiv transfer pax.
Herved er der ingen tvivl om at transfer trafikken er akilleshælen for CPH, hvilket ledelsen selv er bevist om og har lagt en klar strategi for at ændre. En del af årsagen skal naturligvis findes i den højkonjunktur som har præget Skandinavien gennem en række år, hvilket har åbnet muligheden for en lang række ruter ud af andre Skandinaviske byer uden om CPH. Dette forhold er svært at ændre på, men personligt tror jeg CPH vil klare sig bedste gennem den kommende lavkonjunktur som lurer om hjørnet - som historien også viser er tilfældet.
Men overordnet ser er ambitionen for CPH at få vendt den negative udvikling i transfer trafikken og til at opnå dette skal der sættes ind på flere fronter.
Den nye direktør for CPH Brian Petersen udtalte bl.a. i den forgangne uge følgende til Børsen:
Samtidig med at ventetiderne skal ned, har man også store ambitioner om at øge trafiktilvæksten fra de nuværende 21 mio. passagerer, men stigningen er faldende, og hvis målet om 30 mio. rejsende i 2015 skal nås, kræver det 3-5 pct. flere passagerer om året, men i 2007 var væksten kun 2,5 pct., og samtidig falder andelen af transferpassagerer. Brian Petersens svar på den udfordring hedder konkurrencedygtige priser, nye ruter, forbedret bagagehåndtering og øget markedsføring af København som destination og hovedstadsområdet som region.
Desuden er intentionen at der skal ansættes flere folk i Airline Relations for at styrke markedsføringen af CPH og tiltrække flere nye selskaber og interkontinentale ruter - man kan sige meget om os danskere man vi har altid været et dygtigt handelsfolk så lad os se om de ikke nok skal succes med denne mission.
Alt i alt tror jeg ikke fremtiden tegner sig så sort for CPH som der en række personer på dette forum der håber - efter min mening undervurderer man hub-spoke modellen, potentialet i Øresundsregionen, samt det faktum at ruteudvikling og øknomi skal ses i det store perspektiv fremfor i forhold til enkelte isolerede områder - det sidste får man sjældent en fornuftig Business Case ud af der rent faktisk er i overensstemmelse med den virkelige verden.
Over and out...