Hvorfor trenger Avinor mitt Gmail-passord?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Prøvde å installere en app fra Android Market for flyplassen i Stavanger, men stoppet da jeg så at appen krevde tilgang til mitt Gmail-passord. Utgiver av appen stod som "AVINOR AS". Min første tanke var at det umulig kan ha vært Avinor som står bak appen, men neste tanke var at de kan ha utro tjenere som ville ha aksess til dette. :naughty:

Er det noen app'er som trenger passord når de skal installeres?
Virker suspekt spør du meg...

Hvor i app'en ser du dette? Jeg lastet nettopp ned iPhone-versjonen, og det eneste passordet jeg måtte taste var iTunes-passordet for å få lastet den ned fra App Store.

Nå er det 1 år siden jeg hadde en Android telefon. Men siden alt er Google integrert, gmail, android og android market så er det vel egentlig bare at passordet er samkjørt med helheten som en google bruker?

Når man setter opp en Andriod mob så må man jo logge på med google kontoen. Aldri opplevd at man må taste inn noe senere , enn rett etter installasjon.

Er det noen app'er som trenger passord når de skal installeres?
Virker suspekt spør du meg...
Appen henter passordet selv fra Android, du trenger ikke oppgi det når du installerer den nye appen.

Kun de som leser gjennom listen over hva appen ber om å få lov til å gjøre vil få med seg at den gjør dette. Regner med at jeg er en av de få som systematisk sjekker hva appene ber om av privilegier.

Last edited:
Hvor i app'en ser du dette? Jeg lastet nettopp ned iPhone-versjonen, og det eneste passordet jeg måtte taste var iTunes-passordet for å få lastet den ned fra App Store.
Kjenner ikke til iPhone-versjonen eller hvordan man sjekker hva appen kan gjøre der. Dette er uansett noe som brukeren selv ikke trenger oppgi.

Man må være innlogget på google kontoen for å kunne laste ned program fra android store, bare gjør slik at telefonen husker passordet.

Man må være innlogget på google kontoen for å kunne laste ned program fra android store, bare gjør slik at telefonen husker passordet.
Joda, men det er ikke det det er snakk om her. Android må selvsagt kunne logge seg inn og den gjør det for alle apper som er installert for å se om de skal oppdateres. Appene trenger null privilegier for at dette skal kunne gjøres.

Her ønsker selve appen å ha tilgang til passordet (og den henter passordet fra Android, du trenger ikke oppgi den igjen).

Apple vil ikke bry oss stakkars brukere med slik info, så man har ingen måte å finne ut av dette på iPhone.. :rolleyes:

Appen vil ha tilgang til "Google-kontoer - Bruke godkjenningsopplysningene for en konto"

Det er helt rett at dette kan være skummelt, men ser at man i app'en har mulighet for å lagre egne flighter og f.eks parkeringsplass. I stedet for at man da må ha en egen konto for dette, vil jeg tippe at man bare gjenbruker google-kontoen til dette. Passordet forblir mellom deg og Google.
For en tenknisk forklaring på hvordan dette funker se
http://code.google.com/apis/accounts/docs/OAuth2.html

Det er mange app'er som benytter seg av dette, men det er klart, føler man seg ikke trygg, så er det bare å la være å bruke den.

Foreslår at du kontakter Avinor IKT og gir beskjed om dette, jeg sender deg en e-postadresse på IM.

Mvh,

Det er vel ikke så sannsynlig at avinor skal bruke dette kriminelt.

Det er ikke poenget - men jo fler som har informasjonen, jo større sjanse er det for at den kommer på avveie ..

Men er det ikke mulig å ha forskjellig passord på google mail og generell google-konto?

Det er ikke poenget - men jo fler som har informasjonen, jo større sjanse er det for at den kommer på avveie ..

Og jo flere "amatører"(*) som kommer i kontakt med passordet, jo større er muligheten for at det lagres i klartekst

(*) dette er ikke ment ifht Avinor, men en generell betraktning etter diverse ukrypterte passord på avveie siste tiden.

Men er det ikke mulig å ha forskjellig passord på google mail og generell google-konto?

Tror ikke det, da alt er integrert i samme konto. F.eks om jeg logger inn på gmail så vil jeg også være logget på Google+ og Android Market på pcen.

Back