Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

AN0510

ScanFlyer Blue
Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

BA har kansellert mesteparten av short haul flightene siden lørdag. Det må jo være massive mengder pax som venter på å komme seg til destinasjonene.
Nå går trafikken fra LHR med redusert kapasitet. Det betyr vel at en god del materiell er "ledig"?
Så hvorfor setter ikke BA inn B767 eller enda større materiell for å få unna køene av reisende?
Ser at de to flightene de opererer til OSL i dag er A320. Det virker litt rart.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

BA har kansellert mesteparten av short haul flightene siden lørdag. Det må jo være massive mengder pax som venter på å komme seg til destinasjonene.
Nå går trafikken fra LHR med redusert kapasitet. Det betyr vel at en god del materiell er "ledig"?
Så hvorfor setter ikke BA inn B767 eller enda større materiell for å få unna køene av reisende?
Ser at de to flightene de opererer til OSL i dag er A320. Det virker litt rart.

Og hvor skulle BA få dette materiel fra? Deres longhaul operationer??
Nu drejer det sig jo ikke bare om 1, 2 eller 3 destinationer hvor BA har disse problemer, men destinationer over hele verden. Og tror hverken OSL, ARN eller CPH kommer først hvis det skulle komme på tale af opgradere equipment.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

De justerer nok der det er mest trøkk og volum ... BA er flinke til dette. OSL står neppe øverst på listen ...
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

Nå går trafikken fra LHR med redusert kapasitet. Det betyr vel at en god del materiell er "ledig"?
Så hvorfor setter ikke BA inn B767 eller enda større materiell for å få unna køene av reisende?
Ser at de to flightene de opererer til OSL i dag er A320. Det virker litt rart.

En del materiell og crew står helt andre steder enn LHR. Det er jo ikke slik at de fløy alle flyene til LHR når de fikk problemer. En annen stor utfordring i UK er at crewet er alle andre steder enn på LHR også (de sitter fast på utestasjoner og de sitter fast hjemme uten mulighet til å komme seg på jobb).

Dessuten - BAs 767 som går på longhaul har 192 seter, A321 har 188 så det er ikke mye å hente på akkurat det. EU-767ene har 247, men de går jo i fast jobb andre steder enn OSL.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

En del materiell og crew står helt andre steder enn LHR. Det er jo ikke slik at de fløy alle flyene til LHR når de fikk problemer. En annen stor utfordring i UK er at crewet er alle andre steder enn på LHR også (de sitter fast på utestasjoner og de sitter fast hjemme uten mulighet til å komme seg på jobb).

Dessuten - BAs 767 som går på longhaul har 192 seter, A321 har 188 så det er ikke mye å hente på akkurat det. EU-767ene har 247, men de går jo i fast jobb andre steder enn OSL.

Ja, og vi skal igen ikke glemme at BA har lige så store udfordringer med deres longhaul pax, hvor der altså også er en del der er strandet. Her er udfordringerne altså langt større end på intra-Europe.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

Jeg har lurt litt på hvorfor BA (og tildels KLM/Delta og Lufthansa) ikke har kjørt noen direkteflygninger for eksempel NYC-OSL/CPH/ARN for å få noen passasjerer unna, men antar svaret er innebærer noe med crew på feil plass og lite ønskelig å ha en 767 et sted den ikke hører hjemme når hjemmebasen åpner igjen.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

Gustaf, tror du svarte selv. Rett og slett praktiske årsaker. Det er mye crew som da skal flyttes rundt og frem og tilbake. Tror det ville blitt et salig kaos.

Når det kommer til oppgradering av metall til OSL. Så er det et enkelt svar. Er ikke behov.
Selv om det er mange som er rammet, så er det mange som har reist andre veier, ikke reist etc. Slik at man i praksis ender med masse ledige seter.

Har kikket litt på dette i dag, og de maskinene som kom til OSL var ganske fulle, men det var ennå ledige seter.

S
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

EU-767ene har 247, men de går jo i fast jobb andre steder enn OSL.

Men nå er jo dette en ekstraordinær situasjon. Man skulle tro det var rom for å bruke euro 767ene på andre måter enn de vanligvis blir.
Det er vel kun 10 prosent av flightene som går, så er det vel mulig å fortrinnsvis bruke disse på de få flightene som går?
Men hva vet jeg..
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

Men nå er jo dette en ekstraordinær situasjon. Man skulle tro det var rom for å bruke euro 767ene på andre måter enn de vanligvis blir.
Det er vel kun 10 prosent av flightene som går, så er det vel mulig å fortrinnsvis bruke disse på de få flightene som går?
Men hva vet jeg..

Men er det noen som har sagt at de står parkert og ikke er i bruk eller brukes steder det nesten ikke er pax?

Som learjet skrev lenger opp - A320 LHR-OSL har gått med ledige seter.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

At det er ledige seter kan vel like godt ha sammenheng med at folk har problemer med å få booket om. Å kontakte flyselskapene i denne situasjonen er en stor utfordring i seg selv. På websiden gjennom MMB er det f.eks ikke mulig å booke om.
Å komme gjennom til et call senter er så godt som umulig.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

At det er ledige seter kan vel like godt ha sammenheng med at folk har problemer med å få booket om. Å kontakte flyselskapene i denne situasjonen er en stor utfordring i seg selv. På websiden gjennom MMB er det f.eks ikke mulig å booke om.
Å komme gjennom til et call senter er så godt som umulig.

På den ene maskinen jeg sendte ut i går, hadde vi en noshow faktor på rundt 40%

Noen av disse var passasjerer som vi ikke lot reise, da deres videreforbindelse var kansellert og de måtte rebookes. Resten er passasjerer som ikke dukker opp.

S
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

Men er det noen som har sagt at de står parkert og ikke er i bruk eller brukes steder det nesten ikke er pax?

Som learjet skrev lenger opp - A320 LHR-OSL har gått med ledige seter.

mmmm, og så skal man tenke på at det ikke er tåke som begrenser antall fly som kan ta av, men hele infrastrukturen, og faktisk at selve flyene er innesnødd. Hvis man først brøyter en taxiway langs noen gater så måker man også løs de flyene som står der og sender de i veg, uavhengig om det er A319 eller A380 som blir frigjort. Det er ikke noe poeng i å la være å sende et frigjort fly, og man kan ikke måke løs ett og ett fly på random plassering, man må ta de som står i områder hvor infrastruktur også er måket løs.
 
Re: Hvorfor setter ikke BA inn større fly?

BA har satt opp B777 til flere europeiske destinasjoner. Bl.a BCN og AMS.
 
Back
Top