Hvorfor selger ikke QR og EK billetter Oslo-Sør-Amerika?

nesjon

ScanFlyer Blue
Hvorfor selger ikke QR og EK billetter Oslo-Sør-Amerika?

Hei.

Jeg sitter og lurer på hvorfor Qatar og Emirates ikke selger gjennomgående billetter fra Oslo til Sør-Amerika. QR flyr fra DOH til GRU/EZE, mens EK flyr fra DXB til både GRU og GIG/EZE. Men f.eks. i Emirates' søkemotor så forsvinner de sør-amerikanske destinasjonene helt hvis man har tastet OSL i fra-feltet.

Jeg er klar over at det er en skikkelig omvei, men noen ganger kan det være interessant likevel. De har jo begge et godt produkt og reiser man f.eks. i C-/F-klasse, så er jeg sikker på at mange ikke har noe i mot den drøye omveien. I tillegg er jo stopover-mulighetene fristende, særlig i DXB.

Er det noen som har en forklaring på hvorfor det er slik? Jeg skjønner at de ikke nødvendigvis markedsfører slike voldsomme omveier og kanskje at de vil ligge over alternativene i pris, men det går jo ikke en gang an å bestille billettene. Har de noe å tape på å tilby billetter, flyene går jo uansett? Er det noen grenser i MPM som gjelder (f.eks. for bonusbillettuttak)? Det burde i så fall gå an å blokkere for det samtidig som man tilbyr vanlige billetter for penger.

Jeg reiste selv OSL-IST-GRU-EZE med TK i høst i comfort class. Det var også en mange timer lang omvei sammenlignet med f.eks. OSL-FRA-EZE, men jeg følte at det defintivt var verdt det med god pris, kjempegodt produkt og stop-over i IST.

Re: Hvorfor selger ikke QR og EK billetter Oslo-Sør-Amerika?

Det er nok fordi reisen skifter retning.. Dvs, først øst og så vest.

Det er nok fordi reisen skifter retning.. Dvs, først øst og så vest.

Med dette som utgangspunkt burde det ikkje være mogleg å bestille OSL-DOH-CAI heller, sjølv om det sjølvsagt er snakk om noko større avstandar :)

Eg har sjølv vore litt nysgjerring på "dilemmaet" som nesjon stiller. Kan det ha noko som helst med OneWorld-medlemskapet å gjere?

Hei.

Jeg sitter og lurer på hvorfor Qatar og Emirates ikke selger gjennomgående billetter fra Oslo til Sør-Amerika. QR flyr fra DOH til GRU/EZE, mens EK flyr fra DXB til både GRU og GIG/EZE. Men f.eks. i Emirates' søkemotor så forsvinner de sør-amerikanske destinasjonene helt hvis man har tastet OSL i fra-feltet.

Jeg er klar over at det er en skikkelig omvei, men noen ganger kan det være interessant likevel. De har jo begge et godt produkt og reiser man f.eks. i C-/F-klasse, så er jeg sikker på at mange ikke har noe i mot den drøye omveien. I tillegg er jo stopover-mulighetene fristende, særlig i DXB.

Er det noen som har en forklaring på hvorfor det er slik? Jeg skjønner at de ikke nødvendigvis markedsfører slike voldsomme omveier og kanskje at de vil ligge over alternativene i pris, men det går jo ikke en gang an å bestille billettene. Har de noe å tape på å tilby billetter, flyene går jo uansett? Er det noen grenser i MPM som gjelder (f.eks. for bonusbillettuttak)? Det burde i så fall gå an å blokkere for det samtidig som man tilbyr vanlige billetter for penger.

Jeg reiste selv OSL-IST-GRU-EZE med TK i høst i comfort class. Det var også en mange timer lang omvei sammenlignet med f.eks. OSL-FRA-EZE, men jeg følte at det defintivt var verdt det med god pris, kjempegodt produkt og stop-over i IST.

Har du prøvd multicity på EK eller QR?

Det kan ha noe med at det er helt ulogisk så de har rett og slett ikke priset den type routinger. Det må lages priser for routinger for at de skal komme opp)´, prisene oppstår (normalt) ikke av seg selv. Tviler på at det har noe med OneWorld å gjøre siden EK ikke er medlem der. Dessuten tror jeg både QR og EK er seg selv nærmest ifht. allianser.

Sjekk utreise fra andre steder i Europa, og spesielt Athen (som er langt øst og syd)

Har du prøvd multicity på EK eller QR?

Jeg har forsøkt litt multicity hvor jeg har delt opp turen med stopp i begge retninger, ikke stor suksess med dette heller. Har ikke sjekka alle mulige kombinasjoner, men det vil uansett ikke gi noe forklaring på hvorfor de ikke tilbyr dette som en ren gjennomgående billett.

Hadde jeg drevet disse selskapene, så ville jeg da ha tilbydd de fleste aktuelle rutekombinasjonene som går an innad i selskapet. I mine øyne har man lite å tape så lenge prisen er riktig, så det er derfor jeg lurer på om jeg har oversett et eller annet logisk poeng.

Det morsomme er at Turkish har begynt å selge USA-turer fra Norge - og ikke bare det, men de kjører kampanjer i media på det også.

Det morsomme er at Turkish har begynt å selge USA-turer fra Norge - og ikke bare det, men de kjører kampanjer i media på det også.

Nettopp. De hadde jo en veldig god pris til BOS i business her forleden (rundt 7500kr så vidt jeg husker), jeg vurderte helt klart til å slå til på dette nettopp på grunn av et godt businessprodukt/flere poeng/lav pris osv.
Så det bør jo helt klart være et marked for omveier, enkelte av medlemmene på dette forumet er jo veldig gode eksempler på folk som er villig til å fly lange omveier under visse premisser.

Det kan ikke være årsak....Finnair fikser dette uten problem.
Himmelretning har ikke noe å si i bookingsystemene, men som jeg har nevnt må ruter definers og priser kalkuleres for at de skal dukke opp. Det er tidkrevende og komplekst å lage og ikke minst å vedlikeholde. Derfor lages ikke obskure routinger med tilhørende priser.

Vet også om selskaper som har lagt inn limit på distanse ifht. direkte linje eller mest optimale rute i bookingdialogene på nett. Tenkt eksempel: man får ikke booket OSL-BCN-ARN fordi det er mer enn dobbelt så langt som OSL-ARN som betjenes direkte.

Himmelretning har ikke noe å si i bookingsystemene, men som jeg har nevnt må ruter definers og priser kalkuleres for at de skal dukke opp.

Hvorfor må de det?
Skulle tro det var så enkelt som at systemet bare satte to ruter sammen og plusset sammen summen av begge.

Hvorfor må de det?
Skulle tro det var så enkelt som at systemet bare satte to ruter sammen og plusset sammen summen av begge.

Nei, prising av flyreiser er litt mer komplekst enn det, gitt .. ;)

Forklaringen til Discus høres rimelig ut, og jeg skjønner at man ikke kan tillate alle tenkelige kombinasjoner, det ville ha blitt travelt å styre prisene. Jeg synes likevel det er rart at de ikke tar seg bryet med å legge inn akkurat Europa-Arabia-Sør-Amerika, da jeg tipper det vil generere flere inntekter enn utgiftene de får ved å etablere og vedlikeholde disse rutekombinasjonene. Jeg tar sikkert feil, selskapene vet vel hva de driver med.

Last edited:
Back