Hvorfor så mange fly med hvit hovedfarge?

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Hvorfor så mange fly med hvit hovedfarge?

Hvorfor velger så mange flyselskaper å bruke hvit hovedfarge i sitt livery?

Er det pris, er det praktiske årsaker eller noe annet?
 
Re: Hvorfor så mange med hvit hovedfarge?

Jag vill påstå att det har två anledningar:
Vit reflekterar solvärme bäst. Jag vill mig minnas att Air New Zealand hade problem med sin svarta livery.
Eftersom att grundfärg är vit så blir det mindre vikt av ytter lack då varje kilo skall jagas.

Sent from my YD201 using Tapatalk
 
Re: Hvorfor så mange med hvit hovedfarge?

Det er sikkert bare billig i innkjøp. Renhold er en annen ting.

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk
 
Re: Hvorfor så mange med hvit hovedfarge?

Mener å huske det ble gjort et poeng ut av at Norwegian kun "malte spissen" for å spare/gi inntrykk av å spare penger ettersom de var et lavprisselskap.
 
Re: Hvorfor så mange med hvit hovedfarge?

Jeg synes Jumboen var fin med sort nese, det ga den bamse-look.

This is not just the nose of a jumbo jet. It’s a design statement. With a retro paint job Lufthansa evokes the look of its Boeing 747 fleet in the early 1970s. Yankee Tango has a blue stripe along the cabin windows, the German flag waves at the tail. The crane symbol is more delicately. The nose is black instead of the usually white one. There is just one exception that has been made: in the 1970s the metal of the underbelly was polished up for the typical silvery shine - today a silver mica paint with a metallic effect produces the retro effect.
via Lufthansa Technik

13316823_1056929534375050_1330499951997571818_o.jpg



youtube.com/watch?v=jkkZWHYaejk
 
Re: Hvorfor så mange fly med hvit hovedfarge?

youtube.com/watch?v=wet833J5OYU
 
Re: Hvorfor så mange fly med hvit hovedfarge?

Hvorfor velger så mange flyselskaper å bruke hvit hovedfarge i sitt livery?

Er det pris, er det praktiske årsaker eller noe annet?

Ja, praktiske årsaker.
Å male flyet svart er ikke så lurt. (Mye varmere og mere bensin forbruk for å avkjøle innsiden)
Noen selskaper valgte å ikke male flyene i det hele tatt, polert aluminium isteden. Funket bra, mange hundre kg vekt spart i maling og derfor mange tusen
Kilo spart i drivstoff. Over 30 år blir dette noen million dollar i sparte drivstoff penger, per fly.
 
Re: Hvorfor så mange fly med hvit hovedfarge?

Mener å huske at polert aluminium ga høyere vedlikeholdskostnader og derfor aldri 'tok av' ...
 
Re: Hvorfor så mange fly med hvit hovedfarge?

Muligens også litt mer 'drag' .. mener å huske at det var noe SAS sa etter at de hadde skeprimentert med det på åttitallet ...
 
Re: Hvorfor så mange fly med hvit hovedfarge?

AA måtte vel også male Airbus'ene sine grå fordi Airbus ikke ga fulle garantier uten maling på skroget. Som MOW er inne på forsøkte SAS noe tilsvarende på en DC-9-41 på -80 tallet, men i det nordiske klimaet ble det fort korrosjon og andre uhumskheter, så de fortsatte å male flyene.
 
Back
Top