Hvorfor så få Europeiske flyselskaper til Qatar?

Blouberg

Newcomer
Hvorfor så få Europeiske flyselskaper til Qatar?

Har nettopp kommet hjem fra en tur til Sør Afrika, normalt flyr vi ID, men denne gangen ble det QR med normale M billetter. Det betød jo mellomlanding i Doha. La merke til at det var svært få Europeiske selskaper med ruter over Doha. Er det Qatar som er kjipe med trafikkrettigheter? eller er det ikke mulig å konkurrere med Qatar Airlines på disse rutene?

QR er forresten et bra selskap å fly med, bra materiell og god service. Prisene var også greie tatt i betrakting at vi bestilte noen dager før avgang.

/Blouberg
 
Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Er vel vanskelig å konkurrere med Qatar her, spesielt siden Doha, i motsetning til Dubai, vel er et begrenset marked
 
Re: Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Er vel vanskelig å konkurrere med Qatar her, spesielt siden Doha, i motsetning til Dubai, vel er et begrenset marked

Har ikke sett noen statistikk for QR's Oslo-rute, men er ikke overrasket om 90% skal videre etter mellomlanding i Doha.
 
Re: Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Har ikke sett noen statistikk for QR's Oslo-rute, men er ikke overrasket om 90% skal videre etter mellomlanding i Doha.

Vil tro det tallet er enda høyere. Noen velger nok dog å ta en dag eller to i Doha når de først er der.
 
Re: Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Har ikke sett noen statistikk for QR's Oslo-rute, men er ikke overrasket om 90% skal videre etter mellomlanding i Doha.

Det var også mitt inntrykk, veldig mange som skulle / kom fra Asia + en del til/fra Afrika som oss.
Ganske greit egentlig å ta en 13-14 timers tur i to leg..
Prisen er nok også en viktig faktor, vi fikk M fra CPT til OSL for USD 500 pr pers (Bestilte 8 dager før flight)

Så kun en LH og en KLM flight, resten var QR

/Blouberg
 
Re: Hvorfor så få Europeiske flyselskaper til Qatar?

Qatar og Doha som destinasjon er nok rimelig liten som nevnt tidligere.

Greit å dele opp flighten litt mellom Norge og Sør-Afrika, selv om det legger til et par timer totalt. Reise QR nedover til SA er heller ikke helt optimalt, om flytidene fortsatt er de samme som i fjor sommer.
 
Re: Hvorfor så få Europeiske flyselskaper til Qatar?

<mod>
Vi holder oss til det flyfaglige her, politiske diskusjoner kan tas på vg.no eller andre passende steder

(div. innlegg fjernet etter flere klager på "Off Topic")
</mod>
 
Back
Top