• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor ikke winglets på B777?

Re: B777 winglets

777-300ER og 200LR har iallefall raked wingtips, som vel gjør tilnærmet samme nytten som winglets.

Kanskje noen andre vet hva som er grunnen til at man tilsynelatende har funnet ut at å ettermontere winglets på de andre variantene ikke er hensiktsmessig?
 
Re: B777 winglets

Det kan ha noe med at 777-vingen allerede er så effektiv, den kom jo på midten av 90-tallet.

Dessuten så kan det være at det ikke er noen som ønsker å ta utgiften som kommer med sertifisering av winglet til en type som ikke allerede har det.
 
Re: B777 winglets

Raked wingtips er vel mer effektive enn winglets vil jeg tro. Boeing hadde nok ikke satt raked wingtips på 787 og 747-8 viss ikke.
 
Re: Hvorfor ikke winglets på B777?

Hadde det blitt for dyrt å modifisere 737-modellene som produseres for raked tips?
 
Re: Hvorfor ikke winglets på B777?

For 737 har man vurdert at winglets gir best effekt. Unntaket er militærmodellen, som har raked wingtips da winglets gjør maskinen noe ustabil ved operasjon i lav høyde.
 
Re: Hvorfor ikke winglets på B777?

"While an equivalent increase in wingspan would be more effective than a winglet of the same length, the bending force becomes a greater factor. A three-foot winglet has the same bending force as a one-foot increase in span, yet gives the same performance gain as a two-foot wing span increase."

http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_device#Raked_wingtip

Det ser altså ut til at det også blant annet har å gjøre med at vingespennet til en 777 er større enn på for eksempel en 737.

Edit: skrivefeil
 
Back
Top