Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

Utflyttet

Ute på tur
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Far-ikke-solgt-Hercules-fly-6949785.html

Strengt regelverk, tidkrevende forhandlinger og økonomiske nedgangstider gjør at Forsvaret sliter med å få solgt sine fem gamle transportfly.

og:

I 2007 ble de fem flyene oppgradert for 250 millioner kroner, og Forsvaret regnet da med at de ville kunne brukes i 15 år til. Men foreløpig har de blitt stående på bakken - ubrukt.

Så da er spørsmålet: når man nå trengte nytt fly etter Siv, og har opsjoner på flere, hva er det som gjør disse uegnet? Jeg tar ikke det som står i avisen for god fisk, så kansje noen av dere kloke hoder her har et klokt svar?

-A
 
Ikke akkurat et klokt svar, men det blir vel kanskje litt som å lure på hvorfor SAS har kvittet seg med sine DC-8 nå som de trenger IC-fly ;)
 
Last edited:
Avionikken på de gamle C-130 var håpløst umoderne. Men forsvarsdepartmentet følte at å starte et storstilt oppdateringsprogram på flyene var som å kjøpe en ny sal til en gammel hest / reparere bilen rett før vraking osv. Hvorfor flyene fikk nye vinger aner jeg ikke ...
 
Dem er så gamle! Kjempedyr i drift, og den har jo så vidt autopilot blant annet. Den har vel ingen "god" TCAS heller?
 
Avionikken på de gamle C-130 var håpløst umoderne. Men forsvarsdepartmentet følte at å starte et storstilt oppdateringsprogram på flyene var som å kjøpe en ny sal til en gammel hest / reparere bilen rett før vraking osv. Hvorfor flyene fikk nye vinger aner jeg ikke ...

Vingene ble skiftet fordi det ble funnet sprekker eller en annen feil på ett eller flere av flyene (husker ikke detaljer). Det skjedde mens jeg avtjente verneplikt i 00/01, hvor det kun ble et par turer med Hercules tur/retur Oslo - Bardufoss på meg og mine medsoldater før alle flyene ble satt på bakken, og 737 innleid for transport. Ikke at vi klaget på det ..
 
Da ser det faktisk ut som disse vil live another day

A Canadian firm wants Ottawa to buy older transport aircraft from Norway, saying this could significantly boost the military’s capabilities in the Arctic relatively cheaply.The five C-130H aircraft, modernized before they were put in storage in the U.S. and with about 50 per cent of their flying time remaining, could be acquired for about $60 million, says Tom Edmison, president of Total Corporate Aviation Services.

http://www.nationalpost.com/m/wp/ne...ed-norwegian-planes-to-rcaf-for-use-in-arctic
 
Back
Top