Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge?

Robin882

ScanFlyer Gold
Gøy om det hadde kommet fler ruter fra OSL til USA og Asia. :)

Jeg bare lurer på en ting, her er et eksempel.
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? Jeg vil jo tro at det er et stort marked for det. Hvorfor må man innom FRA eller CPH? Er det en ting de gjør for å tjene ekstra godt med penger mht at folk da må kjøpe bilett ifra OSL til CPH eller FRA i tilegg? Har det noe med allianse også å gjøre?
 
Re: Hit kan det komme nye ruter

Gøy om det hadde kommet fler ruter fra OSL til USA og Asia. :)

Jeg bare lurer på en ting, her er et eksempel.
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? Jeg vil jo tro at det er et stort marked for det. Hvorfor må man innom FRA eller CPH? Er det en ting de gjør for å tjene ekstra godt med penger mht at folk da må kjøpe bilett ifra OSL til CPH eller FRA i tilegg? Har det noe med allianse også å gjøre?

Fordi SAS fortsatt lever i troen på at nordmenn, og tildels svensker elsker å fly via CPH..
Men kjøper du bilett med SAS til feks New York fra Oslo, så betaler du ikke noe ekstra for flygningen mellom OSL og CPH.
 
SAS fløy lenge mellom Oslo og New York, på daglig basis med Boeing 767-300ER, men ruten ble lagt ned etter 11. september 2001. I 2003 ble ruten gjenåpnet med tre ukentlige avganger, og 767-maskinene ble etter hvert erstattet med nye og større Airbus A330-300-maskiner. I 2004 ble ruten igjen lagt ned, men det amerikanske selskapet Continental Airlines åpnet ruten med mindre Boeing 757-200-fly.

SAS har i årevis tapt penger på den interkontinentale trafikken og en rekke ruter har blitt kuttet. De rutene som nå gjenstår representerer vel et siste forsøk på å tjene penger på interkontinental trafikk og så får vi eventuelt se om SAS utvider med nye ruter om de lykkes.

Continental Airlines og US Airways har hatt suksess på sine ruter fra Oslo til USA, men disse opereres med mindre materiell enn det SAS har tilgjengelig. SAS' Airbus A330-300-maskiner har 264 seter, mens 757-maskinene som de amerikanske selskapene bruker har ca. 180 seter, omtrent tilsvarende de minste av 767-maskinene som SAS hadde.

Jeg tror SAS gjorde en stor feil ved å bestille så store Airbus-fly. Selskapet hadde i sin tid to daglige avganger mellom København og New York - nå flys ruten bare daglig i sommermånedene, ellers er det seks avganger i uken. SAS burde inkludert Airbus A330-200 i orderen, denne maskinen har lavere setekapasitet - men større rekkevidde.

Et problem da SAS fløy direkte fra Oslo til New York, og dessuten fra Stockholm til Bangkok, var at det ofte var billigere å reise via København. Det gjorde at mange likevel valgte å fly om København - og man kan spørre seg om dette var bevisst fra SAS' side.
 
Jøje meg, den syklusen slår visst ikke feil, det begynner jo å bli en stund siden dette ble diskutert sist...
 
Dette har ingenting med OSL å gjøre - stay on topic! :old

Ellers er dette temaet gjennomdiskutert til det kjedsommelige og den som leter i arkivet, finner ......

For nye medlemmer her, må det vel være mulig å spørre om for dem, nye saker ? At ting ligger i arkivet, hvordan vet man det ? Er det en søkemulighet eller ?
 
For nye medlemmer her, må det vel være mulig å spørre om for dem, nye saker ? At ting ligger i arkivet, hvordan vet man det ? Er det en søkemulighet eller ?

Drit i de! Klart det må være takhøyde her for alle nye som vil diskutere luftart, selv om tema er snudd 100 ganger tidligere. Min anbefaling til de som på død å liv må poste sin oppgitthet over dette, er å ikke skrive noe i det hele tatt!

Osl har et stort underskudd på IC ruter, men det jobbes med saken, både internt og eksternt:)
 
At ting ligger i arkivet, hvordan vet man det ? Er det en søkemulighet eller ?

Det finnes faktisk en knapp som heter 'Search' litt høyere opp på siden, ja ... Det finnes til og med 'Advanced Search' hvis man vil trykke en gang til ... :cool:
 
Om det fortsatt er interesse for å diskutere temaer, er det jo bare å fyre løs! Det er jo ikke alle som har vært med på alle diskusjoner tidligere, heldigvis klarer forumet å rekruttere stadig nye medlemmer - og heldigvis er det opp til den enkelte hvilke debatter man velger å engajsere seg i!
 
Back
Top