Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Hei sitter og stusser på en ting, de aller fleste flygninger fra Europa til USA er dagflygninger, men ser man på flygninger fra metropoler som for eks Singapore, Hong Kong og andre store destinasjoner i Fjerne Østen så går de aller fleste av dem (Ihvertfall de som flys av europeiske selskaper om natta). Hva er grunnen til dette?
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Det er for at det skal passe med feed. Det er også grunnen til at f.eks. Thai og Ethiopian sitter så lenge på OSL.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Det er for at det skal passe med feed.

I begge ender, bør vel også poengteres.

Ved dagflighter ender man ganske lett opp med å enten dra for tidlig fra Asia eller ankomme Europa for sent, for å få full tilgang på feed i begge ender av ruten. Og det gjør det også trolig enklere å kombinere ruteprogrammet på kortdistanse og langdistanse. Det er også generelt lenger å fly fra Asia og gjerne et par færre tidssoner sammenlignet med flytiden mellom Europa og USA.

Ellers er jeg ikke helt sikkert på statistikken her. Det er jo mange Europeiske selskaper med dagflighter fra Asia til Europa. Mens hovedbølgen til både Thai og Singapore, for å ta to eksempler, er jo slik du sier
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

De fleste flightene våre fra Asia er dagflighter. Eneste unntaket jeg kommer på er flighten fra Bangkok.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

SAS flyvninger fra Kina og Japan er dagsflyvninger
SK984, SK996 og SK998

Hilsen Ole
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Har vel litt med tidsforskjellen å gjøre også? Avgang OSL midnatt gir vel ankomst i NYC rundt 02.30? Iiikkje veldig hyggelig ankomsttid.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Okei takk skal dere ha, er selvsagt daglygninger og, men synes det virker som om hovedvekten er nattflygninger.

Finnes det i det hele tatt nattflygninger fra Europa til USA?

Nei jeg har nå en gang lyst til å reise på storbyferie til Asia (Dog ingen konkrete planer). Men jeg vil gjerne reise om dagen hvis mulig, og på flygninger mellom Asia og Europa går det jo stort sett over land, så muligheter og til å ha litt å se på fortutsatt at været er bra.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Finnes det i det hele tatt nattflygninger fra Europa til USA?

.

Siden du reiser 'med' klokka, betyr det avgang eller ankomst midt på natta. Noen steder har også restriksjoner på dette. Nei takk.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Ganske sjelden man møter trafikk imot over Atlanteren. Hele tracksystemet er lagt opp etter at alle flyr til USA på dagtid og retur om natta.

De fleste har flygninger til Asia om natten med retur på dagtid. Vår Bankgkok flight har avgang så sent på kvelden, at det som oftest er lyst allerede når vi kommer til Afghanistan. Siden mange går tilbake på dagtid vil det jo være gode muligheter til å se noe på veien hjem.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Men ofte forventes det jo at vinduene er blendet på langdistanseflygninger slik at passasjerene får sove
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Men ofte forventes det jo at vinduene er blendet på langdistanseflygninger slik at passasjerene får sove

Her er det vel fordel med Dreamliner, selv om vinduene er helt dimmet så ser man da det som er utenfor vinduet hvis det er dagslys.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Ganske sjelden man møter trafikk imot over Atlanteren. Hele tracksystemet er lagt opp etter at alle flyr til USA på dagtid og retur om natta.

De fleste har flygninger til Asia om natten med retur på dagtid. Vår Bankgkok flight har avgang så sent på kvelden, at det som oftest er lyst allerede når vi kommer til Afghanistan. Siden mange går tilbake på dagtid vil det jo være gode muligheter til å se noe på veien hjem.

Er det noen ruter som går så langt nord at hvis man reiser i mai - juli så vil det i praksis være lyst hele døgnet?

Nå skal det sies at det kan være fantastisk og fly i mørket over land og, ihvertfall hvis det er klart. Husker flyturen fra Frankfurt til Oslo en sen januarkveld i sist vinter. Hvor det var helt klart hele veien og en fantastisk utsikt over et lyshav av byer nordover i Tyskland og Danmark.
 
Last edited:
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

De fleste rutene fra Japan til Nord-Europa går ganske langt nord, så der vil du nok ha dagslys på det meste av turen midtsommers. Om det er noe særlig å se på kan diskuteres, seks-syv timer med sibirsk skog og tundra blir kjedelig i lengden. Litt avhengig av vær og vind kan du jo kanskje komme opp mot nordkysten og der er det litt mer interessant. Om du flyr ruten i mørket er det også langt mellom lysene.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

De fleste rutene fra Japan til Nord-Europa går ganske langt nord, så der vil du nok ha dagslys på det meste av turen midtsommers. Om det er noe særlig å se på kan diskuteres, seks-syv timer med sibirsk skog og tundra blir kjedelig i lengden. Litt avhengig av vær og vind kan du jo kanskje komme opp mot nordkysten og der er det litt mer interessant. Om du flyr ruten i mørket er det også langt mellom lysene.

Takk skal du ha
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Jeg vil jo også tro at de fleste som reiser foretrekker å sove ombord? Vet dette er en Fnate-spesial som jeg gnager på (på fly skal man bare ha det mørkt og sove).

Men ville nesten tro at de fleste ikke storkoser seg ombord og gjerne vil sove fremfor å stirre på en stolrygg eller et skylag.

Hvis man virkelig vil seg selv vondt kan man imidlertid ta BA sin Tokyo rute. Den går rundt lunch fra LHR og lander 7-ish om morgenen i Tokyo. Da savner man seriøst pistol i skruvbordsskuffen. Men det er en digresjon
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Samme tid med SAS fra Stockholm til Hong Kong. Det ble jo mörkt ute allerede ved 15-tiden, og etter kl.17 var det som en nattflight. Mörkt i kabinen, og de fleste sov frem mot ankomst kl. 7 HK-tid, 24 norsk tid.
Retur dagflight avg HKG kl 0910, jeg sov 4-5 timer som de fleste andre, slik at de 11 timene gikk relativt raskt.
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Samme tid med SAS fra Stockholm til Hong Kong. Det ble jo mörkt ute allerede ved 15-tiden, og etter kl.17 var det som en nattflight. Mörkt i kabinen, og de fleste sov frem mot ankomst kl. 7 HK-tid, 24 norsk tid.
Retur dagflight avg HKG kl 0910, jeg sov 4-5 timer som de fleste andre, slik at de 11 timene gikk relativt raskt.

Åj, glemte at SAS også var sånn. Du store all verden. Men tenk om du kunne reist kl 21-22 fra Oslo og sovet hele veien? Det måtte jo ha vært å foretrekke?

Avgang kl 00:45 fra HKG og landing - frisk som en fisk - i Skandinavia kl 06.30
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Åj, glemte at SAS også var sånn. Du store all verden. Men tenk om du kunne reist kl 21-22 fra Oslo og sovet hele veien? Det måtte jo ha vært å foretrekke?



Avgang kl 00:45 fra HKG og landing - frisk som en fisk - i Skandinavia kl 06.30



For oss som sover dårlig på fly selv på både C og F er ikke det å foretrekke. Jeg sov bedre på natta den perioden vi/jeg måtte avvenne arvingen med nattamming samtidig som det kom tenner. Enn hva jeg noen gang har gjort ombord i fly

Er det praktisk mulig velger jeg alltid dagflight
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Åj, glemte at SAS også var sånn. Du store all verden. Men tenk om du kunne reist kl 21-22 fra Oslo og sovet hele veien? Det måtte jo ha vært å foretrekke?

Avgang kl 00:45 fra HKG og landing - frisk som en fisk - i Skandinavia kl 06.30

Singapore Airlines går 12:30 fra Køben og lander i Singapore 0700
SAS drar 15:45 fra Køben til Tokyo
Thai fra Oslo til Bangkok kl 14:15
KLM Amsterdam til Fukuoka 14:45

Ikke uvanlig med avreise tidlig på ettermiddagen til Asia

Selv står jeg opp ekstra tidlig de dagene jeg skal reise med et tidlig ettermiddagsfly og blir "kveldstrøtt" og legger med til å sove like etter at middagen er inntatt

Reiser jeg med en flight om kvelden, som SK til PEK eller PVG eller KLM til ICN eller KUL tar jeg natt før de begynner med servering av dessert
 
Re: Hvorfor går brorparten av flygninger fra Fjerne Østen til Europa om natta?

Fra Singapore så går det ofte både dag og natt til huber i Europa med SQ, eksempelvis FRA og LHR. Så det finnes alternativer.
 
Back
Top