Hvorfor er Norwegian DY?

SpottAir

ScanFlyer King
Hvorfor har Norwegian DY som kode? De fleste selskaper har en mer logisk kode som BA, KL eller LH, men hvorfor DY?
 
Norwegian er jo et relativt ungt selskap, og man har bare et begrenset antall kombinasjoner med to bokstaver og de mer logiske kodene var nok tatt av andre selskap.
 
Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.
 
Et av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.
 
Et av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.
Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk :)

Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair)
Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt)

Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt?

...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"???
 
Last edited:
Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk :)

Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair)
Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt)

Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt?

...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"???

HAHA!:p Ikke utenkelig den siste der, nei. Det meste knyttes tilbake til gamle/opprinnelige navn. Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.
 
HAHA!:p Ikke utenkelig den siste der, nei. Det meste knyttes tilbake til gamle/opprinnelige navn. Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.

Ikke helt, det henger sammen med at rett i nærheten var det et samvirke av bønder (farming community) som het Orchard Place. :)

Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag.
 
Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.

BLX: Kommer fra Blue Scandinavia/Bluescan

SU: Soviet Union

LX: Er Crossair's gamlegode, men de har tatt Swissair's ICAO-kode SWR.

OK: CSA markedsførte seg som OK-Jet i mahge år .. det sto til og med på halene.

Men ja - mange, særlig av de nyere er ulogiske, men det skyldtes jo mest mangel på ledige kombinasjoner.
 
Ikke helt, det henger sammen med at rett i nærheten var det et samvirke av bønder (farming community) som het Orchard Place. :)

Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag.

Ja, hvor fikk jeg "Depot" fra? Husket nesten riktig i alle fall, gadd ikke å sjekke i farten.

Hvorfor hadde Braathens BU? Her er forresten mange logiske. Og ulogiske.

http://no.wikipedia.org/wiki/IATA-flyselskapskode
 
Som et apropos til det originale spørsmålet: hvor lang karantene har kodene når de faller ut av bruk? Vil tro Norwegian ville ha interesse av at NW nå er ledig.
 
Ikke bare å trykke på en knapp for å gjennomføre et kodebytte, så DY forblir nok DY.

Siden det er begrenset hvor mange tobokstavskombinasjoner man kan ha, så har man allerede gått tom for koder. Derfor har IATA noe som kalles "Controlled Duplicate". Dette er altså to forskjellige selskap som har samme, men det er da selskap som opererer på forskjellige steder i verden, gjerne regional carriers som holder seg på sin kant.

For øvrig er karantenetiden 6 måneder.
 
Litt enkel kombinatorikk tilsier at det finnes 26*26=676 kombinasjoner med to bokstaver. Når vi også tillater at det ene tegnet kan være tall ender vi opp med 36*36-100=1196 kombinasjoner. Grunnen til at jeg tar minus 100 er at vi luker ut kombinasjonene som består av to tall.
 
Back
Top