Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogiskEt av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.
Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk
Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair)
Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt)
Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt?
...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"???
Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.
Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk
QUOTE]
Takk, man laerer noe nytt hver dag.
HAHA!Ikke utenkelig den siste der, nei. Det meste knyttes tilbake til gamle/opprinnelige navn. Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.
Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.
Ikke helt, det henger sammen med at rett i nærheten var det et samvirke av bønder (farming community) som het Orchard Place.
Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag.
OK: CSA markedsførte seg som OK-Jet i mahge år .. det sto til og med på halene.
Du har nok rett. Interessant artikkel her:
http://www.skygod.com/asstd/abc.html
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.