Hvorfor er nettsiden til UA så grell?

Flying-news

ScanFlyer Silver
Hvorfor er nettsiden til UA så grell?

Et nokså direkte og kanskje frekt spørsmål, men som jeg skriver i tittelen:

Hvorfor har UA (www.united.com) et så stygt og foreldet design? Det faller jo virkelig ikke i smak i det hele tatt! Husker jeg rett har vel de/CO hatt dette designet, om ikke helt likt, så ganske likt, i veldig, veldig mange år. Det er absolutt ikke tidsriktig! Jeg skal ikke si at jeg ville unngått å kjøpe billetter pga designet, selve funksjonene fungerer jo så langt jeg kan se. Men bidrar det til et positivt inntrykk av selskapet? Definitivt ikke.

Designet på UAs nettside var faktisk et irritasjonsmoment for et par år siden, og jeg kom tilfeldigvis over siden nå idag. At "ingenting" har skjedd må jeg faktisk si er helt ubegripelig. Så hva er grunnen til at de er så trofaste til dette designet? Disse fargene, firkantede blå boksene med hvis bakgrunn, etc. Tenker på farger, fonter, menyen, at alt er så firkantet og simpelt, men likevel ikke pent. I disse dager skal det jo helst være delvis motsatt: simpelt, men pent! AF og BAs gamle sider kunne jeg fint puttet i samme bås for ett år siden, men nå har begge to oppgradert sine sider. AF kjører noe av den samme stilen som DL og FI, noe av det ypperste vil nå jeg si.

UA har rett og slett en grell nettside i forhold til mange av de nevnte, og dessuten en god del ikke-nevnte, for å si det mildt. Det ser jo ut som de mobilnettsidene man surfet rundt på når man brukte gamle nokia-telefoner for ti år siden med GPRS-tilkobling! :old Jeg får nesten spørre, er det noen som liker dem?

Re: Hvorfor er nettsiden til UA så grell?

Det ser kanakje ikke så bra ut som noen kan ønske - men teknologien som drifter United sine nettsider fungerer utmerket uansett nettlesere - også på Mobile Browsere. UA har også en meget bra App. At man ikke vinner design konkuranser betyr mindre for meg enn at ting virker og det gjør de på UA sine Nettsteder. Såvidt jeg kan se har UA brukt CSS og HTML5 istedenfor Flash - noe som i hvertfall er fremtidsrettet.

Last edited:

Enig i at designet ikke er så mye å skryte av. Tror det kan ha noe med at det er sånn amerikanerne liker det, så da når de den viktigste målgruppen. Synes heller ikke AA sitt design på hjemmeside er så mye å skryte av.

Enig i at designet ikke er så mye å skryte av. Tror det kan ha noe med at det er sånn amerikanerne liker det, så da når de den viktigste målgruppen. Synes heller ikke AA sitt design på hjemmeside er så mye å skryte av.

Ja Design er ikke like viktig for Amerikanere som Funksjon. Tingutvikles for å virke så kommer Design i annen rekke ;) (Men så slipper man å tømme Cachen for å bestillt en liten billett

UA hadde jo et bedre designprogram før de ble CO-isert. Det virker som om amerikanere har avesjoner mot alt som ikke er brunt, mørkeblått, beige eller mørkegrått.

Delta og JetBlue er jo unntak, de har faktisk satset litt på grafisk design og estetisk markedsføring.

Ja Design er ikke like viktig for Amerikanere som Funksjon. Tingutvikles for å virke så kommer Design i annen rekke ;) (Men så slipper man å tømme Cachen for å bestillt en liten billett
Argumentet ditt faller jo greit i fisk bare ved å se på andre amerikanske nettsider som og driver med salg. UA sine nettsider er helt på trynet, i 2012 er det en smal sak å få både pose og sekk når det gjelder design og funksjon.

Tror nok design kom i annen rekke ved sammenslåingen. Siden funker, folk handler og det deles ikke ut stilkarakterer i salgstall ...

Tror nok design kom i annen rekke ved sammenslåingen. Siden funker, folk handler og det deles ikke ut stilkarakterer i salgstall ...
Det har nok ikke så mye å si for salgstall generelt og lojalitet, men united.com ser veldig rotete ut. Mange forskjellige fonter og fontstørrelser, stygge rammer og rader og kolonner som ikke er på samme nivå. Ser rett og slett rotete ut.

If it ain't broke, don't fix it .... ;)
En måte å tenke på som har tatt knekken på mange selskaper... Man vet såpass mye om forbrukeres affektive inntrykk i dag at salgstall ikke er et argument for å neglisjere design.

Kanskje ikke så fresh, men det er uansett en nettside som fungerer. Bestilling av bonusreiser er noe av det beste jeg har sett.

Det virker som om amerikanere har avesjoner mot alt som ikke er brunt, mørkeblått, beige eller mørkegrått.
Ja, det er liksom de samme grelle fargene som går igjen i kabinene...
91fba4f7.jpg

582092af.jpg

17957fb1.jpg

Vel, jeg synes den er topp, men kanskje fordi jeg har brukt CO sin i mange år.

Bonusturer er topp...sammenlignet med US . Booking topp dersom en har en profil med all info inkl kredittkort. Går unna ... To pax , foreslår f.eks kona, klikk og hun er inne.

Lett aksess til MP , topp oversikt på MP.

Grelle farger..nei...

Siden fungerer i motsetning til sidene til et viss skandinavisk flyselskap.

Argumentet ditt faller jo greit i fisk bare ved å se på andre amerikanske nettsider som og driver med salg. UA sine nettsider er helt på trynet, i 2012 er det en smal sak å få både pose og sekk når det gjelder design og funksjon.

Nå er jo UA i ferd med å gjennomføre en nokså stor sammenslåing og det er ganske mange "betar" som skal på plass (og noen av oss vet ganske mye hva som skjer på "bakrommet" ;) ) - at Designet ikke er helt på plass spiller mindre rolle når en på meget enkle måter kan få utført det en ønsker - det tok meg litt over 10 minutter å bestille hjemreise til jul fra Oslo til Portland med Miles - noe som krevde endel kreative søk og løsninger - allt ble gjort via united.com på en iPad.....og i 2012 kan jeg ikke bestille OSL - CPH med SAS via iPad eller sjekke inn hos Norwegian med iPhone....;) - mens jeg kunne endre hjemreisen min fra Portland med UA`s App på iPhone mens jeg satt St.Honere bakeri i Portland og nøt en trippel Latte - hvor i 2012 er SAS sin App :p - kunne også forhåndsreservere seter via App - og hvordan var det med Sjekk inn hos Norwegian mens jeg sitter på Øresundtoget ? i 2012 ?

...og jeg er rimelig godt inneforstått med hva en kan få i poser og sekker i 2012 - vi leverte en komplett ny Internet Løsning for et Europeisk Flyselskap på 6 uker denne våren - inkludert en helt ny Kredittkortløsning (vet nøyaktig hvor SAS kommer gå på trynet med sine nye gebyrer;);))....og selv med utfordringer som 2 forskjellige alfabeter og 3 språk...leverte vi på tid....og selvom ikke de avrundete hjørnene ikke har korrekt grad - er salget opp betraktelig......

Last edited:

En måte å tenke på som har tatt knekken på mange selskaper... Man vet såpass mye om forbrukeres affektive inntrykk i dag at salgstall ikke er et argument for å neglisjere design.

Salgstall er alfa og omega. Sidene er effektive, og salget gjennomføres enkelt på alle plattformer. Det er det som er viktig. Jeg har akkurat selv sett effekten av å innføre et nytt sett sider som er lekre designmessig, men som gjorde at kundene hadde problemer med å finne det de søkte etter. Effekten var at salget sank og antall henvendelser økte betraktelig. Det optimale er selvfølgelig en kombinasjon, men flesteparten av kundene bryr seg døyten om hvordan siden ser ut så lenge de får gjort det de kommer for.

De amerikanske selskapene er generelt best i klassen og har vært det i mange år. Jeg satt f.eks. på bussen fra bilparkeringen på ATL med iPhonen og byttet seter for meg og familien på vår allerede innsjekkede Delta-flight da en bedre treseter 'plutselig' ble tilgjengelig. Og med barcode på telefonen, var det bare å gå rett gjennom security og ombord.

Salgstall er alfa og omega. Sidene er effektive, og salget gjennomføres enkelt på alle plattformer. Det er det som er viktig. Jeg har akkurat selv sett effekten av å innføre et nytt sett sider som er lekre designmessig, men som gjorde at kundene hadde problemer med å finne det de søkte etter. Effekten var at salget sank og antall henvendelser økte betraktelig. Det optimale er selvfølgelig en kombinasjon, men flesteparten av kundene bryr seg døyten om hvordan siden ser ut så lenge de får gjort det de kommer for.
Selvfølgelig er brukervennlighet det viktigste, det er vel ingen som tviler på det - men det er jo ikke en konflikt mellom et godt design og god funksjon. delta.com er et godt eksempel på dette.

Selvfølgelig er brukervennlighet det viktigste, det er vel ingen som tviler på det - men det er jo ikke en konflikt mellom et godt design og god funksjon. delta.com er et godt eksempel på dette.

Det er klart at designet kan bli bedre hos united.com - men funksjonaliteten er helt på topp og blant de beste. En skal også huske på at det er ikke vasnkelig å lage godt design for Firefox / Safari og tildels IE 9.0 - men når en har en stor kundemasse påp IE 7.0 ser du kun halen på gode Designere ;) Og en Standard Amerikansk Nettleser er "tightere" enn Europesike (det er derfor SAS i USA ikke driftes av SAS ;) ) Gå inn på Best Buy og forsøk å bestille OSL - CPH på en Standard Dell av dagens modell via SAS sine Norske Sider:p:p

Tror vi konstaterer at kodingen til United er 1999-utgave XHTML, første generasjon CSS og utsakt bruk av javascript for å gjøre den meste mulig plattformuavhengig. I linje 54 er det også gjort et godt stykke arbeid for å videresende mobile devices til mobile.united.com hvor også RSS feeds er benyttet for å hente data fra en kilde.

Og dermed kan vi også konstatere at de nye designbuzzene som CSS3, HTML5 og Flash ikke er benyttet - og dermed kan også gamle gode IE7 benyttes videre.

Jeg har brukt CO sin side forever så jeg ble glad når UA beholdt CO sine sider. Det er enkelt å logge seg på MilagePlus, jeg elsker awards bookingen. Håper de beholder det fremover :)

Back