Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Hørte på Norgesglasset på NRK P1 i dag og der kom det frem at Norwegian har en maxgrense på 4 blinde og/eller svaksynte ombord. Andre selskap har ingen slik grense - hva skyldes denne holdningen?
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Er rimelig sikker paa at det finnes begrensninger som dette her i USA ihvertfall.

Regner med det har med evakuering aa gjoere.
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Er det selskapene eller myndighetene som bestemmer dette?
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Såvidt jeg husker er det ingen begrensninger på antall blinde/svaksynte her borte.
Tror heller ikke de kan sette andre begrensninger annet en at de må melde fra (få note innsatt i reservasjonen) minst 24 timer før avgang og ikke sitte ved nødutgang.

ADA (American Disability Act) er 'bibelen' og må følges av alle selskaper.
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Det er kun begrensning på blinde hvis de også er døve. Da er de definert som PRM (persons with reduced mobility).
Et større skandinavisk flyselskap har denne policy angående blinde:

Blind Passengers
The following items shall be communicated to the passenger before door closure:
• Location of emergency exits in relation to the passenger's seat (e.g. how many rows to
nearest exit).
• Any special assistance required.
If travelling with an escort dog, the dog should, if possible, lay on the floor next to the
cabin wall. Should any extra seat be available, at least one seat should be left empty next
to the passenger for his added comfort.
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

En ganske annerledes holdning...
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Enkelte ganger virker det som det innføres snodige regler rett og slett for "å sikre seg selv", kanskje det er mer lettvint enn å gjøre en kvalifisert vurdering av situasjonen/regelverket? Vil tro at en blind person i enkelte kritiske tilfeller faktisk har fordel av å være blind, eks. alt blir mørkt og røykfullt og det er umulig å se noe som helst.
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Med bakgrunn i dette tror jeg ikke man har adgang til å begrense antall blinde. Blinde er heller ikke PRM (tror jeg).

Disabled persons and persons with reduced mobility should
therefore be accepted for carriage and not refused transport
on the grounds of their disability or lack of mobility, except
for reasons which are justified on the grounds of safety and
prescribed by law. Before accepting reservations from
disabled persons or persons with reduced mobility, air
carriers, their agents and tour operators should make all
reasonable efforts to verify whether there is a reason which
is justified on the grounds of safety and which would
prevent such persons being accommodated on the flights
concerned.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:204:0001:0009:EN:PDF

Sikker noen andre som er flinkere på juss enn meg, men tror DY er på tynt vann her ..
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Med bakgrunn i dette tror jeg ikke man har adgang til å begrense antall blinde. Blinde er heller ikke PRM (tror jeg).

Blinde er ikke PRM i SAS i alle fall, så det er nok ikke myndighetene som setter slike begrensinger. Som påpekt av Discus har ikke blinde mindre evne til å manøvrere i kabinen hvis det er mørkt / krise, de kan til og med ha en fordel.
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Vel Norwegian påpeker at det er et spørsmål om sikkerhet...da er vel Norwegian bare sikrere for oss som ser da?
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Norwegian kan i dette tilfellet ha valgt å sette en grense ut fra hva de mener det er realistisk å kunne få til av assistanse i en nødsituasjon. I så fall er det nok ikke ment som en diskriminering mot en gruppe med en bestemt utfordring under vanlige hendelsesløse flyvninger, men tvert i mot for å være sikrere på at besetningen klarer å ta seg av alle passasjerene dersom man kommer ut for en situasjon som gjør at en del må assisteres ut av flyet i full fart. I tillegg til den aktuelle gruppen kan kabinbesetningen måtte ha ansvar for barn som reiser alene, bevegelseshemmede m fl., i tillegg til å styre den pågående evakueringen.

Myndighetsbestemmelsene er "minstekrav", men et flyselskap har - og bør etter min mening ha - anledning til å sette strengere krav for egen drift; så lenge det kan saklig begrunnes.
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

...da får vel bare de andre selskapene "gruppebestillingene" da. Hva skjer om en person som ser men sitter i rullestol har booket seg plass på flyet kan da 3 eller 4 blinde booke seg plass i tillegg?
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

...da får vel bare de andre selskapene "gruppebestillingene" da. Hva skjer om en person som ser men sitter i rullestol har booket seg plass på flyet kan da 3 eller 4 blinde booke seg plass i tillegg?

Er vi her sikre på at det er forskjellige kvoter - jeg trodde tallet gjaldt binde og rullestolbrukere/bevegelseshemmede all together.

Ang. gruppebestillinger har man jo f.eks. flyene ned til Solgården etc med bevegelseshemmede - der det gis dispensasjon i forhold til regelverk og er ekstra bemannet med besetning.
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Ikke vet jeg - men jeg synes denne diskrimineringen rimer dårlig med det folkelige imaget til Norwegian. Ville trodd at Norwegian med Kjos i spissen ville brukt denne saken til å si nok en gang at "lufta er for alle"...
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Og jeg lurer på om dette i det hele tatt hadde blitt omtalt som diskriminering her hvis det var SAS som hadde regelene og ikke Norwegian, da hadde den vel heller blitt sett på som noe positivt som talte for at SAS hadde større fokus på sikekrhet enn andre selskaper...
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

Dette handler ikke om SAS vs Norwegian...kun om hva og hvorfor Norwegian velger å gjøre som de gjør. SAS gjør nok av gale ting til å fylle flere forum...men det kan da ikke stoppe et kritisk lys på Norwegian?
 
Re: Hvorfor en maxgrense på svaksynte/blinde ombord?

OK, var litt kjapp der, jeg vil for all del ikke bidra til at dette blir en SK vs. DY diskusjon, synes bare det blir litt tabloid å kalle det diskriminering, jeg vil tro man har en god grunn for å ha slike regler. Evakueringen skal foregå hurtigst mulig, og det er vel lett å se for seg at hvis man har en maskin fyllt med passasjerer som har en eller annen form for funksjonshemming, så vil dette kunne påvirke tempoet evakueringen foregår i.
 
Back
Top