• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Se Nrk kl 2315 i kveld. Hele historien om hvorfor Peter Nielsen ble drept etter at han fikk skylden for ( av en hevngjerrig russer) av å ha forårsaket kollisjonen mellom DHL og et russisk fly.
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

fikk ikke sett programmet, men dette er jo en urtragisk historie - for alle involverte parter. Bare trist
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Så programmet. Meget god forklaring på fakta i saken. Og den tragiske utgangen.

Men jeg har aldri, aldri sett en så totalt ubehjelpelig informasjonssjef. Han var ikke "up to it" på engelsk. Han kunne vel snakket sveitsertysk som de andre. Men nei.

Den totale motsatsen til denne saken er hvordan SAS takla Milano.

Her kunne noen og enhver lære noe om hvordan man ikke skal behandle sine ansatte og pressen.
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Originally posted by Baktusbror
Men jeg har aldri, aldri sett en så totalt ubehjelpelig informasjonssjef. Han var ikke "up to it" på engelsk. Han kunne vel snakket sveitsertysk som de andre. Men nei.

Den totale motsatsen til denne saken er hvordan SAS takla Milano.

Her kunne noen og enhver lære noe om hvordan man ikke skal behandle sine ansatte og pressen.

Heh. Har du sett informasjonsdirektøren i Avinor? Komiske Ove?
"There ARE enough controllers in Norway! There ARE no American tanks in Baghdad!" :lol

Hele hendelsen er en tankevekker. Det som er fascinerende er at man i Avinor bruker ûberlingen som et case studie alle i lufttrafikktjeneste må gå gjennom for å forstå hva som kan gå galt når man fjerner nok sikkerhetsbuffere. Reason's Lov om osteskivene som fjernes uten erstatning med "bedre" pålegg illustrerer godt det som skjedde i Überlingen.
Cue Take Off 05...

Kyrre
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Programmet var bra det men jeg reagerte på at flygelederen ble fremstilt såpass "handlingslammet" og lite kreativ i sin arbeidsmåte. Jeg ville tro at hvis man vet at når det er teknikere i arbeide og telefone ikke virker så ville han ha gjort mye mere for å finne ut av den feilen. En annen sak er at det kunne se ut som om han bare hadde 2 to flyene på sin radar og burde ha oppdaget konflikten lenge før den oppstod.
Skyguide i Sveits gjorde sitt beste for å kaste sin flygeleder til løvene dvs pressen. Når kommer Avinor til å offentliggjøre navnet på den flygelederen som sist Søndag nesten greide å gjøre det samme over Kristiansand ??? ALDRI--heldigvis.:naughty:
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

I innlegget fra Tertit54 så blir jo flygelederen som var alene på Oslo Control da den hendelsen oppsto regelrett forhåndsdømt. Pussig nok ser denne uttalelsen ut til å være helt i orden for moderatorene.

Nei det har vel mest med hvem som skriver innleggene tenker jeg...
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Nej det är det inte!

Håll er till ämnet som behandlar TV-dokumentären annars blir det låsning här också.
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Bra dokumentar (selv om jeg selvfølgelig "sluknet" på slutten før flyveledern ble drept).
Men reagerte også på at han ikke så at de to flyene var på kollisjonskurs, i hvertfall når han pratet med det russiske flyet når de var få sekunder fra hverandre.

Men hva vet vel jeg om hvordan dette er etter normalen, men har aldri vært inne på tanken om at flyvelederne ikke har kontroll på luftrommet, en har ikke noe annet valg enn å stole på at de gjør jobben sin. Samt at TCAS også er en bra sikkerhet, selv om det da ikke gikk helt etter boka i denne tragiske ulukken.

Nyter hver flyreis og det kommer jeg alltid til å gjøre :)
 
Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Hele Uberlingen-incidenten er en kompleks situasjon som beskrives blant annet her

http://www.avweb.com/news/columns/191072-1.html

eller hele rapporten på forferdelig mange sider som kan finnes her:

http://www.bfu-web.de/nn_53086/EN/Publications/Investigation_20Report/reports__node.html__nnn=true

Det er ingen tvil om at flygeleder er han som kunne forhindret denne situasjonen. Men en rekke uheldige omstendigheter medførte at det ble en kollisjon. Årsakene til ulykken kan hentes fra så mange hold:

- Uheldig avløsningskultur hos ATC
- Uheldig kultur i ledelse
- Ufullstendig regelverk
- Feil TCAS-response i TU-154
- Feil prioritering av flygeleder
- Feil som oppstod under vedlikehold
- Feil initiering av vedlikehold
- Feil informasjon om effektene av vedlikehold...

Kyrre
 
Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Det staar at de er kolleger av Nielsen men ikke at de er flyveledere ..

Sveitsiske påtalemyndigheter har tatt ut tiltale mot åtte ansatte i Skyguide etter dødskrasjen over Bodensjøen.
 
Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Skyguide-Mitarbeiter wegen fahrlässiger Tötung verurteilt

Ein Gericht hat vier Mitarbeiter der Schweizer Flugsicherung Skyguide wegen fahrlässiger Tötung verurteilt. Bei der Kollision eines Frachtflugzeugs mit einem Passagierjet waren vor fünf Jahren 71 Menschen gestorben. Drei Angeklagte erhielten Bewährungsstrafen, der vierte eine Geldstrafe.

http://www.spiegel.de/panorama/justiz/0,1518,503799,00.html
 
Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Pluss at 4 Flygeleder-sjefer er dømt for uaktsomt drap.

Bülach (NTB-AFP-Reuters):

Fire direktører i flygelederselskapet Skyguide er kjent skyldig i uaktsomt drap etter en flyulykke i Sveits i 2002 der 71 passasjerer omkom, de fleste russiske skolebarn.
- De tiltalte er skyldige i en rekke tilfeller av uaktsomt drap, sa den sveitsiske dommeren Rainer Hohler da han leste dommene mot de fire Skyguide-direktørene.

Tre av dem ble idømt ett års betinget fengsel, en fjerde ble bøtelagt mens fire andre tiltalte ble frikjent, opplyser domstolen. Deres uaktsomhet besto først og fremst i at det var for få flygeledere på vakt da ulykken skjedde. Å bare ha en eneste flygeleder på vakt for å overvåke flytrafikken i hele Zürich-området er stikk i strid med prinsipper for flysikkerhet, sa dommer Hohler.

Flygelederselskapet Skyguide hadde ansvaret for å overvåke luftrommet over sørtysk og sveitsisk territorium da et russisk passasjerfly kolliderte med et fraktfly over Bodensjøen like før 1. juli 2002. De fleste omkomne var russiske skolebarn på vei til ferie i Spania.

Den danske flygelederen som var alene på vakt da ulykken skjedde ble i februar 2004 drept i sitt hjem i Sveits. En russisk mann som mistet sin kone og parets to barn i ulykken er dømt for drapet og soner i et sveitsisk fengsel. (©NTB)
 
Back
Top