Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Etter byttet ut Dash 8-Q400 med CRJ-900 har man nå en flytype som helt fint klarer å fly lengre og tynne ruter og ville vært idéel til å fly ruter man ikke klarte å få økonomi i tidligere.

KLM og LH har spist mer og mer av markedet sørpå, men man har mye lengre vei til sine respektive hubber lengre sør enn CPH. Da er mitt spørsmål.

Hvorfor ser vi ikke CRJ-900 operere ruter mellom CPH og destinasjoner nord for Trondheim både i Norge/Sverige?

TOS - CPH
EVE - CPH
BOO - CPH
KRN - CPH
LLA - CPH

burde vel være mulige ruter å operere med CRJ-900 og "stjele" markedet før andre selskaper prøver å ta markedet.

Jeg vet Air Baltic og Norwegian har forsøkt seg med hhv. Riga og London, men med større B737 fly så har ikke dette lønt seg, men en CRJ-900 er et mye mer lønnsomt redskap når en ønsker å starte nye ruter fra litt mer tynt befolkede områder.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Fordi det ikke er etterspørsel nok... å de som skal fly til CPH reiser via TRD, OSL og ARN.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Problemet er vel litt at rutene er litt for tynne, litt for lange og en CRJ-rute krever vel en OK yield for å gå rundt? Itillegg er det jo ingen andre som satser på de stedene og dermed lekkasjen av passasjerer reduseres siden de uansett ikke kan fly med f.eks KLM fra TOS
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Jeg vil anta det er fordi det er mer lønnsomt å fly disse via OSL, dvs XXX-OSL-CPH, evt XXX-OSL-YYY. Da får man hyppigere avganger, og flere valgmuligheter. Selv om CRJ-900 er "billig" i drift i forhold til mye annet materiell, skal også den fylles med godt betalende passasjerer for å gå i pluss. Dessuten er det en helhetsvurdering, hvilke ruter har man størst mulig sjanse for å tjene penger med en CRJ-900. Jeg tror rett og slett passasjergrunnlaget er for lavt til å opprette slike ruter. SAS sitter jo selv med tallmateriellet hvor mange som flyr aktuelle ruter i dag, men da via OSL eller andre byer.
 
Last edited:
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Et annet viktig poeng er ogsaa at SAS kun har en haandfull ruter ut i verden fra CPH mens KLM og LH har tonnevis ut av Amsterdam og Frankfurt. I tillegg, skal man ut i Europa og til NYC/Thailand, velger mange aa reise via OSL og direkte derfra foran aa reise via CPH
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Ser man på trafikkgrunnlaget rundt TOS og BOO ligger det vel helt løst på en ca 300 000 mennesker. Sammenligner man reisetettheten i sør med nord, ser man at det enda er litt igjen før man kommer opp i nivået i sør. Så vi nord for polarsirkelen trenger litt oppmuntring for å komme ut av godstolen og kaste oss på en direkterute til LON... eller PAR for den saks skyld. Kommer tilbudet med et ok prisnivå tror jeg ikke det skal mye til før flere tar seg en storbyferie eller to. Kaster ballen til en eller flere av dere som sitter sentralt til...
Med tilbudet kommer etterspørslen... om det er attraktivt nok!
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Å fly lange legs med en CRJ krever høye snittpriser .. jeg tviler på at mange vil ta direkteflighten hvis man kan få alternativ via OSL 20% eller mer billigere ... WF prøvde jo dette nylig fra BNN og det ble med forsøket ...
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

SAS använder CRJ-900 där den är bäst lämpad..bla till GOT, TXL, VNO, GDN, DUS, SVO etc
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Ser man på trafikkgrunnlaget rundt TOS og BOO ligger det vel helt løst på en ca 300 000 mennesker. Sammenligner man reisetettheten i sør med nord, ser man at det enda er litt igjen før man kommer opp i nivået i sør. Så vi nord for polarsirkelen trenger litt oppmuntring for å komme ut av godstolen og kaste oss på en direkterute til LON... eller PAR for den saks skyld. Kommer tilbudet med et ok prisnivå tror jeg ikke det skal mye til før flere tar seg en storbyferie eller to. Kaster ballen til en eller flere av dere som sitter sentralt til...
Med tilbudet kommer etterspørslen... om det er attraktivt nok!

Baade SAS og Norwegian har forsoekt seg paa TOS-LON uten hell.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Hvis en SAS 737-800w og CRJ900 hadde flydd CPH-TOS med samme belegg så hadde merforbruket per passasjer for CRJ900 vært 29%. Å fylle en 738w vil være umulig hvilket det kanskje ikke er for CRJ900, men det blir svinaktig dyrt å frakten disse passasjerene.

Forbrukstallene er hentet fra SAS sin egen miljøkalkulator.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...
Når FR klarer det meste er det vel bare et tidsspørsmål før et utenlandsk selskap kommer med lavere kostnader enn hva vi har her hjemme på berget!??
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...

Man kan godt selge en feederrute med "tap" dersom total med f.eks. et IC-leg kaster av seg. Dermed er inntektssiden forskjellig.

(Og dermed kan det også lønne seg å fly halvfulle fly med tap for å fylle andre ruter).
 
Last edited:
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...

Økonomi har ikke bare med lengde på flighten. Det dessuten å gjøre med passasjergrunnlag og betalingsvillighet å gjøre. Som du sier har LH og KL flighter til sine HUBER, noe som er noe helt annet enn å fly O&D fra TOS til LON.
TOS-LON passasjerene skal fra Tromsø (med området rundt) til London (med området rundt, og kanskje noen skal videre på separate billetter, eller med *A), mens de fleste TRD-AMS passasjerene skal videre til et helt annet sted enn AMS.
 
Last edited:
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Det at befolkningen i Trondheim er nesten tre ganger høyere enn Tromsø har også sitt å si.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...
Når FR klarer det meste er det vel bare et tidsspørsmål før et utenlandsk selskap kommer med lavere kostnader enn hva vi har her hjemme på berget!??

Det med LH og KL fra TRD har med at det er stor etterspørsell på rutene til AMS og FRA, men du må ikke glemme at Trondheim og omegn har LITT flere innbygere enn TOS da... Norwegian har tydeligvis ikke greid seg på LGW ruta fre TRD heller vi har fortsatt baer tre avganger i uka, men det har litt med når flya går og da... mange finner det lettere å fly med SAS til OSL eller CPH eller KLM til AMS så til LON enn å fly med NXA pga deres frekvenser og tider.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Når de prøver seg på TOS-LHR bør de hvertfall prøve seg på TOS-CPH. De flyr jo TOS-ARN i sommerhalvåret - og tenk hvor mye lettere det blir for både utenlandske turister å nå "Nordlyset" via SAS rutenett i København. I tillegg kan Tromsøværingene komme seg lett til hele SAS IC og Europanett.. Som et alternativ til OSL.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Generelt er CPH ret fattig på feederruter nord for Trondheim. Bliver spændende med Oulu og Vaasa. Hvis disse ruter bliver tilstrækkeligt rentable, så kan det være CPH kan få nogle til Tromsø, Bodø, Luleå Umeå og Sundsvall :D

Men de er så langt mod nord alle sammen (set her fra København), at de måske nemmest kobles op på rutenettet i ARN og OSL?
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Det at befolkningen i Trondheim er nesten tre ganger høyere enn Tromsø har også sitt å si.

Det er opplagt et poeng, samt at det er en god del lengre flygning. Dette binder opp et flyindivid i mye større grad enn fra fx TRD, og da har regnestykket en større "ekstrakostnadskomponent" (hva kunne man alternativt brukt flyet til og hvilken inntekt ville dette gitt, kontra hva man henter inn på TOS-LON.

Hva angår trafikktall så er vel ikke TRD 3x større enn TOS fra OSL, uten at dette nødvendigvis sier noe om potensialet til en direkterute. Som nevnt har både DY og SK prøvd (SK var riktignok ikke akkurat drømmetider, eller kanskje det bokstavelig talt var nettopp det...:)) DY slet med dårlig belegg spesielt ut fra TOS på tirsdag og retur fra LON på lørdag morgen, så vidt jeg har forstått det.
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Etter byttet ut Dash 8-Q400 med CRJ-900 har man nå en flytype som helt fint klarer å fly lengre og tynne ruter og ville vært idéel til å fly ruter man ikke klarte å få økonomi i tidligere.

KLM og LH har spist mer og mer av markedet sørpå, men man har mye lengre vei til sine respektive hubber lengre sør enn CPH. Da er mitt spørsmål.

Hvorfor ser vi ikke CRJ-900 operere ruter mellom CPH og destinasjoner nord for Trondheim både i Norge/Sverige?

TOS - CPH
EVE - CPH
BOO - CPH
KRN - CPH
LLA - CPH

burde vel være mulige ruter å operere med CRJ-900 og "stjele" markedet før andre selskaper prøver å ta markedet.

Jeg vet Air Baltic og Norwegian har forsøkt seg med hhv. Riga og London, men med større B737 fly så har ikke dette lønt seg, men en CRJ-900 er et mye mer lønnsomt redskap når en ønsker å starte nye ruter fra litt mer tynt befolkede områder.
Synes det er en god ide...måske ikke gennemførlig i det nuværende leje, men på længere sigt skulle jeg da tro at ruter til LLA og TOS fra CPH kunne være gode. Iæst med henblik på at udvikle turismen i nord..synes da du burde kontakte SAS i STO med dine ideer..Måske få CK til at hjlæpe dig igennem til rette vedkommende på HQ
Held og lykke med det
Ole
 
Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Kan legge inn dette på facebooksidene til SAS:)
 
Back
Top