Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.
Spoilere brukes først og fremst for å dumpe løft slik at hjulene får god kontakt med banedekket, inntil vingene ikke lenger genererer nok løft. At spoilerne i seg selv gir noe særlig til bremseeffekt (gjennom luftmotstand) i lavere hastigheter tviler jeg på.
Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.
Heisann!
Spoilerenes primaeroppgave under landing er aa oedelegge loeft paa vingen saa du kan faa saa stor vekt paa hjulene saa raskt som mulig for aa starte oppbremsing. Selvfoelgelig er det ogsaa et dynamisk trykk paa disse under stor hastighet som ogsaa vil hjelpe med oppbremsing, men som nevt primaert er de der for aa oedelegge loeft.
Husker ikke alle signalene som skal til for at de skal bli stuet igjen, men jeg vet at ved en bevegelse av throttle vil for eksempel autobrems disengage og spoilerene vil legge seg ned. Du kan selfoelgelig manuelt bevege speed brake lever framover og stue disse ogsaa.
Anyway, dette ser ikke helt normalt ut men jeg kan ikke spekulere paa hvorfor de nesten umiddelbart blir stuet...?
Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.
tror dette har litt med aerodynamikk å gjøre...dubai har et ganske varmt klima, og vingen har dårligere løft jo varmere det er.
Derfor vil gjennomsynkingen sansynlig vis være grei nok uten spoiler, så da trenger du ikke bruke det.
Man kan faktisk merke at løftet er dårligere i varmere klima, ved at flyet gjerne bruker lengere rullebane for å få høyere hastighet og bedre løft..og gjerne har litt mer flap enn vanlig.
Re: Hvorfor åpner denne PIA 777-200ER spoilers i bare ca.8 sek under landingen.
Som man ser så triller maskinen langt på banen. Dubai har lange rullebaner, og om man skal av på enden lønner det seg i ikke bremse for mye, for da tar det laaaaaang tid. Min antagelse er at de landet med autobrake, og deaktiverte denne med spoiler leaver når de så at de ikke ikke trenkte denne.
Spoilere brukes først og fremst for å dumpe løft slik at hjulene får god kontakt med banedekket, inntil vingene ikke lenger genererer nok løft. At spoilerne i seg selv gir noe særlig til bremseeffekt (gjennom luftmotstand) i lavere hastigheter tviler jeg på.
tror dette har litt med aerodynamikk å gjøre...dubai har et ganske varmt klima, og vingen har dårligere løft jo varmere det er.
Derfor vil gjennomsynkingen sansynlig vis være grei nok uten spoiler, så da trenger du ikke bruke det.
Man bruker ikke spoiler for gjennomsynking i forb. med landing. Varmen, som sammen med lufttrykk danner en "density altitude", blir kompensert med en høyere true airspeed. Fører til noe langre oppbremsingsdistanse.
Som man ser så triller maskinen langt på banen. Dubai har lange rullebaner, og om man skal av på enden lønner det seg i ikke bremse for mye, for da tar det laaaaaang tid. Min antagelse er at de landet med autobrake, og deaktiverte denne med spoiler leaver når de så at de ikke ikke trenkte denne.
Absolutt en mulighet, men man kan , og vanligvis gjør men det, deaktivere autobrakes ved å presse på pedalene og derved beholde spoilers hvis det er ønskelig.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.