• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor 4 motorer paa AVRO RJ85/100 BAe 146

PW14

ScanFlyer Blue
Jeg sitter rett under innflygningen til London City Airport og proever aa konsentrere meg med akademiske gjoeremaal :zzz men saa kommer det jo hele tiden fly rett utenfor vinduet mitt, og det foerer til en del filosofering... som for eksempel:

hvorfor er det lurt aa ha fire jetmotorer paa saa 'smaa' fly som Avro RJ og Bae 146??

Er forresten dette de stoerste flyene som kan lande paa London City?

Haaper noen kan hjelpe meg

Replying to Topic 'Hvorfor 4 motorer paa AVRO RJ85/100 BAe 146'

Det er vel netop for at have motorkraft nok til at kunne benytte STOL (Short take and landing) lufthavne som netop LCY, med en økonomisk viable last

Men er det da loennsomt aa bruke disse flyene paa ruter hvor man ikke benytter STOL, feks Oslo-Helsinki Oslo-Brussel, feks sammenlignet med B737 eller Airbus 319/20?

Spiller det i bunn og grunn ikke noen rolle for hvor dyrt det er aa faa et fly i luften hvor mange motorer motorkraften er fordelt paa?

At flyet har 4 motorer bevirker også at støjniveauet er lavere end en tilsvarende maskine med kun 2 motorer. Med 4 motorer behøver hver motor ikke helt samme kraft (hvis bane længden tillader det), og dermed reduceres støjniveauet. Nogle lufthavne (specielt city lufthavne) har strenge støj krav, fx Stockholm Bromma (BMA) hvor dette er eneste jetmaskine som kan anvendes (udover visse små business jets).

Så Bae146 og AVRO RJ er tilpasset både lufthavne med kort startbane fx LCY som Jens skriver og lufthavne med strenge støjkrav fx BMA.

Grunnen til at SN Brussels Airlines benytter disse på lengre ruter er vel ikke på grunn av antall motorer...men at de fantes i flåten da selskapet "stod opp fra de døde". Ellers skal det bli spennende å se hva SN velger når de skal fornye flåten...

De kjerrene der har ikke motorer, de har 5 stk APU......

(Og de har klatre-egenskaper som en murstein btw.....)

Atlantic Airways har bae146 av samme grunn - kort rullebane på Vagar.

Ingen som har nevnt at de her helt herlige å være passasjer i! Flydd både Sabena og LH og elsker flytypen.

veldig behagelig og stille maskin. Skulle gjerne hatt flere av de der...

The aircraft with 5 APUs!

Har flydd Oslo-Helsinki og Helsinki-Stockholm med Blue1 og jeg var overrasket over den gode plassen ombord. Synets det var langt bedre plass enn i MD-fly og B737 maskinene til SAS (economy). Sitter en innerst ved vinduet er det ikek på langt nær så trangt som i MD. Stille og bra flytype syntes jeg....var positivt overrasket. Dessuten var servicen på Blue1 veldig bra.:)

Takker for gode svar

Når det gjelder komforten ombord så har jeg hatt både noen av mine værre og bedre opplevelser ombord på denne flytypen. Den verste var en stappfull flight med Blue1 fra Helsinki til Oslo (før jeg visste at det ikke er lurt å sitte under vingen når man reiser med en liten trillekoffert som håndbagasje). I tillegg til dårlig service og elendig mat (economy).

Edit: Servicen fra Oslo til Helsinki var mye bedre. Dessuten så var billettene veldig rimelige.

SN Brussels har jeg bare gode erfaringer med og servicen der i gården har bare vært helt fantastisk de gangene jeg har fløyet med dem.

Det med støynivået var et godt poeng, men jeg for min del ble litt 'skremt' av støyen av det (jeg tror er) flapsene som trekkes inn etter avgang første gang jeg fløy denne flytypen, men den lyden kan vel ikke høres så godt fra bakken.

Flyet har 4 APU'er under vingene fordi det ikke var plass til flere!:D

Maskinen ble opprinnelig designet tidlig på 70-tallet ikke med STOL-egenskaper for öyet.Det var De Havilland/Hawker Siddeley som sto for det hele og utbudet av motorer var ikke allverdens på den tiden.Derfor disse Avco Lycoming sakene som ble designet for den förste Cessna Citation.Först skrinlagt,så gjeninnsatt som prosjekt rundt 1980 eller deromkring.Andre motorer ville bety en stor (og dyr) omkalfatring på designet.

Spör en stuer hva han/henne synes om bagasjeplassen!:sarc

Får jo plass til et dokument da!!

Spör en stuer hva han/henne synes om bagasjeplassen!:sarc

Eller hva vi synes om å måtte klyve NED i flyet, slå huet borti noe uansett hvor vi vender oss, og behøve å slåss med bagasjenettene....

I vinter en gang oppsto forøvrig en litt morom situasjon; Laglederen på en eller annen Blue1/Botnia-flight står og sjekker lasting. Så blir han blir stående og se på skjermen en stund, før han begynner å le og får folk til å sjekke om han ser riktig. Flighten hadde 200 bag estimert! Det viste seg riktignok at dette var ski, som jo ikke tar så stor plass, men det visste jo ikke han før han så dem....:spin:

Når jeg leser dette ser jeg mange lovord om maskinen, men hva er grunnen til at det er relativt få av disse maskinene sammenliknet med andre av samme størrelse?

Som passasjer kan jeg istemme at disse flyene er behagelige. Jeg har prøvd dem med Sabena, Crossair, Lufthansa og Malmö Aviation, servicen på Sabena var ikke så bra, men det trenger man jo ikke bekymre seg særlig for nå. God plass ombord, men jeg er enig i at har man litt håndbagasje bør man ikke ha sete under vingen, like stor plass som i en brevsprekk.

Et helt topp fly å være passasjer i. Fløy XJ ARJ første klasse, og de setene er like brede som 1.klasse sleepersuite i BA's 744. Har egentlig tenkt å prøve en tur til , Minneapolis-Aspen, men de er alltid så fulle, så vanskelig å få plass på buddy-pass

En annen fin ting med avroen, er understellet. Det blir nesten alltid myke landinger!

På hjemmesiden min ligger det en del videoer fra cockpit på avro, men tror siden er nede for øyeblikket.

Kjøper man flymotorer fra Electrolux, så må det fire til for å få flyet opp i lufta!

Back