Hvordan unngå kornete bilder?

96adrian

ScanFlyer Blue
Hvordan unngå kornete bilder?

Hei!
Når jeg fotograferer fly, spesielt med himmelen som bakgrunn, og jeg crooper det (bare med noen få hundre pix fra 3872 opprinnelig), har himmelen en tendens til å bli kornete. Er det mulig å unngå med å endre lukker/blender? Eller er det kvaliteten på objektivet/kamerahuset som gjør det? Har Nikon D60 og Nikkor 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX.

Re: Hvordan unngå kornete bilder?

har du sjekket iso-innstillingen på kameraet ditt? kan jo virke som du har den stående for høyt..

Fint om du legger ut et eksempel bilde. På Canon iallefall så blir ofte blåfargen kornete fordi kameraet eksponerer for den lyse flykroppen og da blir himmelbakgrunnen undereksponert og støyete. Å holde ISO så lavt som mulig reduserer støyen.

Jeg bruker ISO 200...

8667093137_58a4090f0e_b.jpg

8667093153_0f7519e6d4_b.jpg

Har nesten ikke croopet dem...

Sett ISO-innstillingene så lavt som mulig. Hvilken etterbehandling gjør du? Kan væee noe der som roter det til for deg. Hva lagrer du bildene som når du er ferdig med å jobbe med dem?

Dette kan fjernes/reduseres med ett program som heter Neat Image. :) Kan også redusere støy i PS, men jeg synes N.I gjør jobben minst like godt og enkelt.

Sett ISO-innstillingene så lavt som mulig. Hvilken etterbehandling gjør du? Kan væee noe der som roter det til for deg. Hva lagrer du bildene som når du er ferdig med å jobbe med dem?

Jeg justerer lys, kontrast, metning og skarphet. Men vanligvis ser jeg at det er kornete rett etter jeg har croopet det. Jeg lagrer bildene som jpeg.

Dette kan fjernes/reduseres med ett program som heter Neat Image. :) Kan også redusere støy i PS, men jeg synes N.I gjør jobben minst like godt og enkelt.

Tusen takk for tipset! Fungerte helt supert :D

Et lite triks er å overeksponere et lite hakk, for så å justere dette riktig etterpå. Gitt at du tar bilder i RAW da. Husk å følge med på histogrammet! :)

Bare for å dobbeltsjekke, du har ikke på Auto ISO?

Et lite triks er å overeksponere et lite hakk, for så å justere dette riktig etterpå. Gitt at du tar bilder i RAW da. Husk å følge med på histogrammet! :)

Bare for å dobbeltsjekke, du har ikke på Auto ISO?

Takk for tipset :D
Nei, stiller ISO selv, 200 eller 100 ;)

Back