• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Hvordan planlegge ruter til perifere destinasjoner?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Medlem
I januar fikk vi endelig oppfylt drømmen om å dra til La Palma. La Palma er den nordvestlige av Kanariøyene, med fantastisk landskap, vukanutbrudd så sent som i 2021 (jeg er geolog) - men også den eneste av Kanarifugleøyene med "lang stripe" som ikke har noe direktefly fra Norge, da turismen er mindre utbygd. Så vi måtte finne en annen vei.

Skyscanner, Gotogate etc ga fragmenterte resultater. Copilot (pun intended) ga mange forslag til selskaper og rute, men ikke konkrete rutetider, priser eller tilgjengelighet.

Det endte med at jeg brukte disse resultatene, samt at nettsiden til Aeropurto de La Palma har en oversikt over hvor det er ruter til, og så gikk inn på de aktuelle selskapene og søkte opp når de fløy - og satte opp en diger tabell.

Det beste ville antakelig vært å fly med Lufti/Discover via FRA, går en gang i uka, men det var fullt, så vi endte med å fly via MAD med overnatting, og fikk noen dager der på returen. Neste gang blir det sannsynligvis Airseven fra CPH (pluss danskebåten? :D), men de var ikke i gang da vi dro nå.

Så til poenget: Dette tok tid. Har dere forslag til noen måter å finne reiseruter på, men som er raskere enn dette manuelle arbeidet? En AI som gjør jobben bedre enn Copilot?

Legger ved skjermskot av tabellen, som ekskremsel.

Attachments

• Screenshot 2026-03-20 202842.webp
    Screenshot 2026-03-20 202842.webp
    57.2 KB · Views: 26
  • Screenshot 2026-03-20 202922.webp
    Screenshot 2026-03-20 202922.webp
    44.2 KB · Views: 26
Jeg føler meg litt gamneldags, men her hadde jeg bare først flydd til LPA også tatt ei natt åå hotell og så flydd laut rutetabell? Altså gjøre jobben selv framfor at noen skal kokkelere noe sammen? Gjennomgående billett kan man sikkert få via reiseselskap, om sånt finnes i Norge?

Jeg føler meg litt gamneldags, men her hadde jeg bare først flydd til LPA også tatt ei natt åå hotell og så flydd laut rutetabell? Altså gjøre jobben selv framfor at noen skal kokkelere noe sammen? Gjennomgående billett kan man sikkert få via reiseselskap, om sånt finnes i Norge?
Som du ser av den digre tabellen, var det et mulig alternativ å fly til LPA (eller TFS), og så Binter, aka Kanari-Widerøe til SPC. Problemet er at ingen av de flyplassene har noe hotell (hadde med familien), og det er for risky å satse på å rekke connection samme dag. Så det var like greit å overnatte i Madrid.

Mulig at et reisebyrå kunne ordnet en dyr gjennomgående billett, men ellers fant jeg ikke noen reiseselskaper som tilbød La Palma fra Norge. Det finnes noen som tilbyr La Gomera, men da tar man båten fra Tenerife, gjort det selv.

Perifere destinasjoner sa du?? For en som har vært på Papua New Guinea, Solomon Øyene, Påskeøya og La Paz-El Alto i år, så er dette rett i nærheten.
Jeg bruker Kayak.com Den gir reiser med de aller fleste selskaper, unntatt Air Algerie og noen få til og med de fleste søkesteder. Prisen kommer alltid opp, om den finner en forbindelse. Den kommer opp med de merkeligste mellomlandinger, noen der man må bytte flyplass. Jeg velger å kalle det, den gyldne omvei.
Jeg bruker mye wikipedias side om flyplassen. Den gir en grei oversikt over hvilke flyselskap som flyr dit og jeg kan lett bytte mellom flyplassene ved å klikke på dem. https://en.wikipedia.org/wiki/La_Palma_Airport viser at det er en drøss selskap som flyr dit, men du må ha minst en mellomlanding og ikke alltid får sjekket inn bagsjen helt frem, men må sjekke in på nytt under mellomlandingen.

Det er jo helt ok med en overnatting i MAD men endel flyvninger kommer opp via ulike søkemotorer som feks DY til LPA og som du er inne på Binter til SPC. En jeg tittet på hadde 3t 40min connection og ingen gjennomgående billett. Men med så god tid kan man hente bagger, få med ex antall familiemedlemmer, sjekke inn på nytt osv👍

Perifere destinasjoner sa du?? For en som har vært på Papua New Guinea, Solomon Øyene, Påskeøya og La Paz-El Alto i år, så er dette rett i nærheten.
Jeg bruker Kayak.com Den gir reiser med de aller fleste selskaper, unntatt Air Algerie og noen få til og med de fleste søkesteder. Prisen kommer alltid opp, om den finner en forbindelse. Den kommer opp med de merkeligste mellomlandinger, noen der man må bytte flyplass. Jeg velger å kalle det, den gyldne omvei.
Jeg bruker mye wikipedias side om flyplassen. Den gir en grei oversikt over hvilke flyselskap som flyr dit og jeg kan lett bytte mellom flyplassene ved å klikke på dem. https://en.wikipedia.org/wiki/La_Palma_Airport viser at det er en drøss selskap som flyr dit, men du må ha minst en mellomlanding og ikke alltid får sjekket inn bagsjen helt frem, men må sjekke in på nytt under mellomlandingen.
He, he, jeg har nok ikke like mye tid og $$$ som deg til å reise :D La Palma er jo ikke perifert sånn globalt, men i forhold til resten av Kanarifuglene.... og spørsmålet var generelt ;) Men takk for tips!

Det er jo helt ok med en overnatting i MAD men endel flyvninger kommer opp via ulike søkemotorer som feks DY til LPA og som du er inne på Binter til SPC. En jeg tittet på hadde 3t 40min connection og ingen gjennomgående billett. Men med så god tid kan man hente bagger, få med ex antall familiemedlemmer, sjekke inn på nytt osv👍
Med mindre calimaen treffer vifta og man blir veldig fornsinket ned ;)

NAAAIS!! Likte særlig muligheten til å få frem tidspunktene grafisk.

Ja det er en bra side for å søke opp rutinger. Men kan ikke booke der. Man må eventuelt kopiere reiseruta og «pricequote’n» og be et reisebyrå om å booke den for deg.

Bruker ofte den til å finne greie turer og så går jeg til flyselskapene eventuelt og booker det alternativet jeg ender opp med.

Back