Hvordan egentlig finansiere en flygerutdannelse?

Siteter hva en flyger i forsvaret har skrevet tidligere i et annet forum.

Hei! Jeg er nettopp ferdig med jagerflygerutdanning i regi av Luftforsvaret og reiser hjem til Norge for å begynne på skvadron om noen uker.

Det er flere veier å gå dersom man ønsker å bli flyger. Før du starter kan det være greit å bruke litt tid på å finne ut hva du selv ønsker å oppnå:

- Tar du utdannelsen for å ha en god inntekt?
- Er du interessert i å ta utdannelsen i Norge, eller har du lyst å ta utdannelsen og gjerne fortsette å fly i utlandet?
- Hvor ligger interessen? Å fly og lande på norske kortbaner med charterfly , å fly 737 med mange passasjerer om bord på flightlevel over lengre strekninger, å fly formasjon med jagerfly i 200 fot på vei mot målet, eller å redde liv på havet eller fjellet med en Sea King sammen med din copilot, redningsmann og systemoperatør?

Det er et hav av muligheter, og stort sett alle flygerne jeg prater med er fornøyd med yrkesvalget enten det er i Luftforsvaret eller sivilt.

For sivil utdanning er NAC et alternativ i Norge som tar deg gjennom alt du trenger av sertifikater for å begynne å fly kommersielt. Det er for tiden kostbart, og det er heller ikke sikkert man får jobb rett etter utdanning.
Flyskoler i utlandet er ofte billigere og gir ofte større muligheter for å "samle timer" som instuktør ved skolen i ettertid. Det koster imidlertid penger å konvertere sertifikatene når man returnerer til Norge.

Et annet alternativ er å gå "rangstigen" ved å ta PPL i flyklubb og så fortsette med utdanning i regi av Luftfartsskolen/NAK, kombinert med erfaring ved f.eks å fly fallskjermhoppere, samle flytimer som instruktør osv, for deretter å søke jobb. Dette er billigere, men tar som oftest lengre tid.

Og så har man Luftforsvaret, som gir deg en "gratis" utdanning som "betales ned" i form av 12 års plikttjeneste.
Jeg vil påpeke at jeg ikke anbefaler å bruke dette som en måte å skaffe seg en sivil jobb på - Luftforsvaret utdanner deg også til offiser med ansvar deretter - og selv om vi i Luftforsvaret er flygere og flyr ILS-approacher på samme måte som andre, har vi en ganske forskjellig hverdag utenom. Hverdagen består i tilleg av øvelser, internasjonale operasjoner, militærfaglig utdanning og så videre.

Jeg valgte flygerutdanningen i Luftforsvaret på grunn av min store flyinteresse, samtidig som jeg var interessert i og villig til å bli yrkesoffiser, noe som igjen plikter meg til å dra ut å hjelpe dersom Luftforsvaret trenger meg i en internasjonal operasjon.

For tiden er flygerutdanningen i Luftforsvaret lagt opp omtrent slik:

1) Du søker opptak på Luftforsvarets Flygeskole og blir innkalt til opptaksprøver ved Luftforsvarets Seleksjonssenter (mener dette er flyttet til Rygge).
2) Dersom du kommer inn, starter du på Luftforsvarets Befalsskole på Kjevik den påfølgende sommeren. Det er også her en "aspirantperiode" hvor man må vise seg skikket for å komme inn på skolen.
3) Etter et halvt år på Kjevik starter flygingen ved LFS i Bardufoss - statistisk gjennomfører omtrent halvparten av flyaspirantene LFS. Uttaksflygingen tar i underkant av et halvt år.
4) Etter fullført LFS starter men på Luftkrigsskolen i Trondheim, som nettopp ble utvidet fra 1-årig til 3-årig (har med at man også får bachelorgrad innbakt i utdannelsen)
5) Av resultatene på BS, LFS samt KS, Luftforsvarets behov, dine personlige egenskaper samt ditt eget ønske, tildeles du flytype her.

Valget er som beskrevet tidligere
Jagerfly - F-16
Multi - Jet Falcon, C-130 Hercules, P-3C Orion
Helikopter - Bell 412, Sea King, NH-90, Lynx

Alle flygerne utdannes for tiden i USA.

Jagerflygerne utdannes i Texas 1 1/2 år samt F-16 utjekk i Arizona, 6 mnd.

Multiflygerne har en litt kortere utdanning 12-14 mnd, etter det jeg forstår skal også disse utdannes i Texas (nytt av året)

Helikopterflygerne har også 12-14mnd utdanning.

Tidsmessig tar det omtrent 4-6 år fra du leverer søknaden til LFS til du får vingen (varierer med flytype, kursdatoer, om du er befal fra før osv).

Plikttjenesten begynner å løpe fra man får vingen i USA.
Etterpå går turen som nevnt tidligere hjem til Norge, for skvadronstjeneste.

I løpet av de 12 pliktårene tjenestegjør man sjelden som fullverdig flyger hele tiden - operativ flyging blir gjerne avbrutt av høyere militær utdanning som skvadronsjef, vingsjef osv, eller annen type tjeneste. Men ikke misforstå - den aller, aller største parten av tiden er man operativ flyger ved skvadron.

Du kan se frem til en spennende og variert hverdag, bestående av mye flyging med oppgaver utover det å fly frem og tilbake mellom to flyplasser.

Dersom du ønsker mer informasjon om utdannelse i Luftforsvaret, anbefaler jeg å ta kontakt med FRM (forsvarets rekrutterings og mediesenter).

Dette er også noe å tenke over.
Man kan ikke alltid nødvendigvis bare tenke kostnader, men også litt hva som passer deg selv best. Har du overhode ikke interesse av militære operasjoner, så er heller ikke forsvaret veien å gå heller - mener jeg :)

Back